nieuws

Nederland heeft plaats in toekomstplan Swiss Life

Archief

Het Zwitserse concern Swiss Life gaat zich in vijf Europese landen concentreren op levensverzekeringen. In het ‘toekomstplaatje’ past het Nederlandse dochterbedrijf Zwitserleven, dat topman René van der Smeede ziet vertrekken.

Van der Smeede (54) zoekt een betere balans tussen werk en privé en wil voortaan nog maar drie dagen in de week werken. “De afgelopen jaren zijn tropenjaren geweest. Zwitserleven gaat nu een nieuwe fase in en ik had er geen zin meer in om me daar nog voor minstens vier jaar aan te verbinden. Ik wil meer tijd besteden aan mijn vrouw en aan andere dingen dan verzekeringen”, zo vertelt hij openhartig.
“Ik heb het ze in Zwitserland twee keer uit moeten leggen, maar die drie dagen zijn mij heilig.” Van der Smeede is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de nieuwe strategie van Swiss Life en gaat vanaf 1 maart een actieve rol spelen in de internationale implementatie ervan. Hij zal daarbij heen en weer moeten reizen tussen de vijf landen waarin Swiss Life actief blijft.
Van der Smeede volgde in september 1998 Jan Rus op als algemeen directeur van Zwitserleven. In mei van dat jaar had hij na dertig dienstjaren Aegon verlaten. Marco Keim (40), momenteel directeur Marketing & Sales, wordt zijn opvolger. Voor Keim is nog geen vervanger benoemd.
Concentratie
Van der Smeede heeft zijn vertrek persoonlijk meegedeeld aan het voltallige personeel. “Het was voor velen toch wel een onverwacht besluit. Ik heb ze gezegd dat Zwitserleven klaar is voor de toekomst en dat het beleid onder Marco Keim gelijk blijft, al zal de leiding in Zwitserland strakker de touwtjes in handen gaan nemen.”
Internationaal kiest Swiss Life voor een strategie die dicht ligt tegen de al jaren gevolgde koers in Nederland. “Daar ben ik ontzettend blij mee”, zegt Van der Smeede. Het concern richt zich voortaan alleen op levens- en pensioenverzekeringen, en dan met name in de landen Zwitserland, Frankrijk, Duitsland, Nederland en België. In die landen onderkent Swiss Life vier pluspunten: “een goede marktpositie, synergiekansen, groeimogelijkheden en vooruitzichten op winst”.
Swiss Life zegt “perifere aandacht” te gaan schenken aan de landen Italië en Spanje en aan de schadeactiviteiten in België en Frankrijk. Het Luxemburgse bedrijf wordt geïntegreerd in de Belgische dochteronderneming. Er zullen circa zevenhonderd banen verloren gaan, waarvan vijfhonderd in Zwitserleven zelf.
In het eerste halfjaar was Swiss Life goed voor een brutopremie-omzet uit levensverzekeringen van e 7,1 mld. In die zes maanden werd overigens een verlies geleden van e 263 mln. De oorzaak ligt voornamelijk bij afschrijvingen van goodwill, want het operationele resultaat was e 340 mln in de plus.
Met een premie-inkomen van ruim e 1 mld per jaar is Zwitserleven in ons land in omvang de zevende levensverzekeraar.
De komende en gaande mannen bij Zwitserleven: Marco Keim (links) en René van der Smeede.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.