nieuws

NBvA-kantoren: omzet gelijk maar kosten omhoog

Archief

De negenhonderd assurantiekantoren van de NBvA hebben vorig jaar hun bedrijfskosten zien stijgen met 11% (10%). De provisie-omzet steeg met 15% en bleef daarmee op het niveau van 1996. De winstgroei van 17% (27%) bleef achter, bleek op de nieuwjaarsbijeenkomst in Apeldoorn.

De jaarlijkse enquête onder de NBvA-leden bracht aan het licht dat de groei van het provisie-inkomen met name te danken zou zijn aan de particuliere markt. In deze sector steeg het provisie-inkomen met 17% tegen een toename van 10% in de bedrijvenmarkt, aldus de NBvA.
Volgens de standsorganisatie groeiden de provisies uit de bemiddeling in levensverzekeringen met 17% (20%) en uit de bemiddeling in schadeverzekeringen met 11% (13%). De inkomsten uit nevenactiviteiten stegen met 15% (15%), waaronder die uit hypotheken met 18% (18%).
Groei personeel
Het aantal relaties groeide met gemiddeld 10% (9%), waarvan bedrijven 7%. Het aantal polissen nam toe met 11% (10%). De totale kosten gingen met 11% (10%) omhoog. De hoge kostenstijging wordt toegeschreven aan de forse groei van het personeel bij de NBvA-kantoren.
Vorig jaar werden in totaal 550 medewerkers in dienst genomen. Eind vorig jaar had een op de vier assurantiekantoren van de NBvA nog een vacature open staan. “Dit laatste bevestigt dat de krappe arbeidsmarkt door assurantiekantoren steeds vaker als knelpunt wordt ervaren voor verdere groei. Doordat goede medewerkers niet of niet snel genoeg zijn te vinden, kunnen niet alle kansen op de markt volledig worden benut”, aldus de NBvA.
Meer dan zevenhonderd relaties uit de verzekeringswereld waren aanwezig in theater Orpheus in Apeldoorn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.