nieuws

Nationale Hypotheekbond wil consument beter voorlichten

Archief

De onlangs opgerichte Nationale Hypotheekbond wil consumenten gedetailleerde informatie geven over de werkelijke kosten van hypotheken, niet alleen bij het sluiten, maar ook in de jaren daarna.

“Veel consumenten verdiepen zich maar één keer in hun hypotheek, namelijk bij het sluiten”, stelt Robin Booij, directeur van de Nationale Hypotheekbond. “Dat is jammer, want tal van veranderingen kunnen de maandlast aanzienlijk beïnvloeden. Door een lagere rentestand, een hogere waarde van de woning of bijvoorbeeld het aflopen van de rentevastperiode kan de maandlast vaak omlaag. Verstrekkers hebben er geen belang bij om klanten daarop te wijzen. De meeste mensen weten daardoor niet hoeveel zij kunnen besparen.”
Lid worden van de bond kost _ 28,50 per jaar, waarbij hypotheekbezitters een automatische controle van hun hypotheek krijgen. Voor _ 14,50 krijgen niet-huizenbezitters “een maand toegang tot onafhankelijk hypotheekadvies”. Afspraken worden doorgeleid naar aangesloten tussenpersonen.
Rekendiensten
Naast achtergrondinformatie, biedt de Nationale Hypotheekbond op zijn site twee rekendiensten. De eerste dienst is een uitgebreide hypotheekvergelijker, waarmee de consument zelf de meeste geldverstrekkers kan vergelijken op rente, voorwaarden en verzekeringspremies. “Wij denken dat onze site de transparantie fors vergroot”, stelt Booij. “Tot nu toe kregen consumenten die op internet hypotheken vergeleken, niet meer dan een rijtje rentetarieven. Wij verstrekken de informatie die iemand écht wil weten, namelijk wat een hypotheek per maand kost; wat hij kwijt is in harde euro’s.”
Doordat ook op voorwaarden wordt vergeleken, sluit de uitkomst veel beter aan bij de werkelijkheid volgens Booij. “Neem de Budgethypotheken: die staan door hun lage rente vaak bovenaan de lijst. Maar die rente is gebaseerd op voorwaarden die niet elke klant wenst te accepteren.”
De tweede dienst is een monitoringsysteem dat leden waarschuwt wanneer herziening van hun hypotheek zinvol is. Leden – dat kunnen zowel consumenten als tussenpersonen zijn – voeren hier eenmalig de hypotheekgegevens in, waarna het systeem dagelijks controleert op mogelijke besparingen. “Blijkt uit de dagelijkse berekeningen dat er geld kan worden bespaard, dan ontvangt de klant automatisch een e-mail”, zegt Booij.
Via de site kunnen consumenten ook een tussenpersoon benaderen voor een eventueel vervolgtraject. Booij benadrukt dat de bond daarin geen belanghebbende is. “Wij hebben als doel duidelijk, eerlijk en volledig te informeren. We willen dus geen belang in een mogelijk vervolgtraject. Alleen zo kunnen we onze onafhankelijkheid waarborgen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.