nieuws

Nassau constateert toename in claims ‘stille’ terugroepacties

Archief

Het aantal terugroepacties in de voedings- en drankensector is in drie jaar fors toegenomen. Dat concludeert nicheverzekeraar Nassau na de jaarlijkse analyse van schademeldingen op dit vlak.

“Wij zien een totale toename in recall-claims ten opzichte van het voorgaande jaar van 5% in 2006 en nu al bijna 7% in 2007”, zegt Maarten Fuhring, underwriter Crisismanagement bij Nassau.
De stijging komt volgens hem voor een gedeelte voor rekening van zogeheten stille recalls: de producten worden niet uitgeleverd, of zijn al teruggehaald voordat zij de consument hebben bereikt. “Dit is het gevolg van verbeterde kwaliteitscontrole en opsporingsmethodieken. Hoewel minder dan bij een luide recall, is er echter wel degelijk flinke schade voor de organisatie.”
De grootste schadecomponenten bij een terugroepactie zijn volgens Fuhring: de waarde van de vervuilde en teruggehaalde producten, verlies aan brutowinst, de kosten van het herstel van de eventuele reputatieschade en inzet van een crisisteam.
Huismerken
Opvallend is de toename in recalls van huismerken. Als voorbeelden worden genoemd: Ikea-haring, vleeswaren, chocolade en ham van Albert Heijn en siropen van AH en C1000. Deze producten worden veelal geleverd door kleinere producenten, die, zo valt in openbare statistieken op, ook vaker hun eigen merken terugroepen. Afgelopen jaar gebeurde dit onder meer bij Stamboeck (spek) en Biz Biz (kroketten).
Dit laat zien dat middelgrote bedrijven (minder dan _ 75 mln omzet) steeds vaker met terugroepacties worden geconfronteerd. Van de recalls bij de grotere ondernemingen valt met name de geografische omvang op. Vaak moet wereldwijd en in diverse landen tegelijk worden opgetreden, wat zowel logistiek als juridisch bijzonder complex is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.