nieuws

Mourits (NVA): sluit ongeorganiseerden uit van deelname klachteninstituut

Archief

Assurantiekantoren die geen lid zijn van een standsorganisatie zouden moeten worden uitgesloten van deelname aan het Klachteninstituut Verzekeringen. Dat vindt NVA-directeur Niels Mourits, die via die weg hoopt bij tussenpersonen het lidmaatschap van NVA of NBVA af te kunnen dwingen.

De NVA-voorman deed zijn uitspraak tijdens de laatste, extra ingelaste intermediairbijeenkomst in Zeist, georganiseerd door het Verbond van Verzekeraars, de NVA, de NBVA en de Federatie van Assurantieclubs. Achterliggende gedachte bij het plan van Mourits is dat alle assurantietussenpersonen aangesloten zouden moeten zijn bij het Klachteninstituut Verzekeringen. “Dat zou eigenlijk onder dwang moeten gebeuren.”
Volgens Mourits is die slagingskans echter klein en dus opperde hij een alternatief plan. “Kantoren mogen alleen deelnemen aan het klachteninstituut als ze lid zijn van een standsorganisatie. Op die manier dwing je ze om lid te worden van NVA of NBVA.” Volgens Mourits moet zo’n lidmaatschap voor de consument staan voor kwaliteit en betrouwbaarheid, net als een ANVR-lidmaatschap dat is voor reisbureaus.
De opmerkelijke visie kwam Mourits in Zeist op veel kritiek te staan. “In dat geval zal er eerst een derde standsorganisatie moeten worden opgericht, want uw beleid deugt niet en u bent te duur”, was de eerste, logische bal in de richting van de NVA-voorman. Een andere tussenpersoon wees op het gevaar om verschillende branches met elkaar te vergelijken. “Anders dan in de reisbranche ligt het financiële risico in onze branche bij de verzekeraar en niet bij de tussenpersoon. Dat is al een bescherming van de consument.”
Meer controle
NBVA-voorzitter Alexander van Voorst Vader schaarde zich niet achter het plan van zijn NVA-collega. Hij hamerde er wel op dat de verzekeringsbranche kampt met een groot imagoprobleem en dat er stappen gezet moeten worden om dat beeld bij te stellen. “Er heerst bij de overheid grote zorg over de vakbekwaamheid van tussenpersonen. En terecht. Want de toelatingseisen bij de SER deugen wel, maar de controle erop niet. Sterker nog, die is er niet. De branche zal dat beter moeten regelen en desnoods moet de wetgever maar ingrijpen.”
De in Zeist aanwezige verzekeraars in het forum, Johan van der Schoot van Amev en Bert Lugtigheid van Levob, keerden zich eveneens af van het plan van NVA-directeur Mourits. “Alle tussenpersonen zouden aangesloten moeten zijn bij het klachteninstituut. De weg daarheen is echter nog niet duidelijk. Verplichte aansluiting bij NVA of NBVA lijkt ons niet de goede weg”, was hun eensluidende commentaar. Lugtigheid deed nog wel een beroep op tussenpersonen om zich vrijwillig aan te sluiten. “Het betreft hier een heel redelijke vraag van consumenten, waaraan wij met z’n allen zouden moeten voldoen.”
Overigens lanceert de Stichting Klachteninstituut Verzekeringen binnenkort een website, waarop consumenten kunnen zien of hun tussenpersoon bij het instituut is aangesloten.
Aangesloten bij klachteninstituut? Ik?
Een publieksvraag van spreker Johan van der Schoot (Amev) leverde in Zeist overigens een opmerkelijke uitslag op. Van der Schoot vroeg de aanwezigen wie er allemaal lid waren van de NVA of de NBVA en vroeg vervolgens aan de circa twintig opgestoken vingers wie níet was aangesloten bij het Klachteninstuut Verzekeringen. Tot zijn verrassing hielden nog zeker drie mensen de vinger omhoog. Van der Schoot kon hen geruststellen. Bij een lidmaatschap van de NVA of de NBVA is een tussenpersoon automatisch aangesloten bij het klachteninstituut.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.