nieuws

Molyneux: ‘Internet trekt alleen prijskopers aan’

Archief

Banken en verzekeraars die via internet nieuwe klanten hopen te werven, halen voornamelijk mensen binnen die uit zijn op een (tijdelijk) voordeeltje. Dat zegt professor Philip Molyneux, samen met dr. Alfred Oosenbrug verantwoordelijk voor de nieuwe opleiding Banking & Insurance aan het Erasmus Finance & Insurance Centre.

Erasmus organiseerde onlangs een kick-offmeeting ter gelegenheid van de start van de nieuwe opleiding. Een van de sprekers was Molyneux. Het thema van de dag was het belang van risicobeheersing.
Molyneux ging in dat kader in op het risico dat een bank of een verzekeraar loopt bij het opzetten van internetactiviteiten. Daarbij gebruikte hij de Britse internetbank Egg als voorbeeld. Deze bank had volgens Molyneux geen rekening gehouden met het feit dat de klanten die via internet worden binnengehaald vooral prijskopers zijn, dat er via cross-selling weinig te verdienen valt en dat een prijsdumpingstrategie op langere termijn niet vol te houden is. Egg is daarmee een typisch voorbeeld van het slecht managen van strategische risico’s.
In de paneldiscussie die de middag afsloot, gaf Molyneux opnieuw een negatief beeld van het aanbieden van financiële diensten op internet. Hij stelde dat de meeste mensen ‘tot in het oneindige’ bij hun bank blijven zitten, hoe slecht die ook is. Met een nieuw distributiekanaal – dat kunnen ook andere media dan internet zijn – haalt men door prijsdumping alleen de meest prijsgevoelige klanten binnen. “Zij zullen bij de eerste prijsstijging weer op zoek gaan naar een ander product”, aldus Molyneux.
Spaarbeleg kreeg van de hoogleraar het gratis advies de internetactiviteiten onder het label AegonSpaar te brengen. Het label van een krachtige en bekende instelling zou het risico verminderen dat alleen maar prijskopers worden aangetrokken, aldus Molyneux.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.