nieuws

‘Mobiele telefoon zorgt voor explosie glasschades’

Archief

De opkomst van de mobiele telefoon heeft om meerdere redenen invloed op de door verzekeraars geconstateerde kostenstijging van 50% bij autoglasschades in het afgelopen half jaar. Dit althans beweert autoglasspecialist Carglass in reactie op de noodkreet van verzekeraars. Niet iedereen deelt deze verklaring:”Onzin”, aldus Centraal Beheer bij monde van woordvoerder Rob Mol.

Voor autoglasspecialist Carglass was de aanzienlijke groei in het aantal autoglaschades reden voor een intern onderzoek. “De stijging begon zich al eind 1998 af te tekenen. Een intern onderzoek bracht een aantal mogelijke verklaringen naar voren”, aldus marketing- en salesmanager Robert van Roermund.
“Als belangrijkste oorzaak zien wij het toegenomen aantal mobiele telefoons in auto’s, waardoor enerzijds zijruiten door inbrekers vaker worden ingeslagen, maar ook waardoor automobilisten die een steentje op de ruit krijgen onmiddellijk contact opnemen met reparateurs zoals Carglass. Bovendien wordt het glasoppervlak in auto’s relatief steeds groter, hetgeen de kans op ruitbreuk doet toenemen. Daarnaast wordt het op onze wegen steeds drukker, zodat er meer stenen de lucht in worden geslingerd.”
Ook de toename van het aantal gereden kilometers en het toenemend ‘reparatie-bewustzijn’ van automobilisten is volgens Carglass debet aan de plotselinge stijging.
De door verzekeraars genoemde verklaring als zou het ZOAB-asfalt de veroorzaker zijn van glasschades noemt van Roermund ongeloofwaardig: “In België zien we een vrijwel vergelijkbare stijging van het aantal schades en daar hebben ze – naar mijn weten – nog geen meter ZOAB liggen.
Beunhazen
Autoverzekeraar Centraal Beheer is het net zo min eens met de verklaringen die Carglass aanvoert. Woordvoerder Rob Mol: “Mobiele telefoons maken geen gaten in ruiten. Het is onzin. Veel eerder heeft het iets te maken met het optreden van de autoruitreparateurs. Hun marktbenadering wordt alsmaar agressiever en je ziet steeds meer beunhazen die een ‘tubetje reparatiekit’ kopen en zich vervolgens autoglasspecialist noemen.
“Nu struinen de reparatiebedrijven al winkelcentra en evenementen af om automobilisten ‘gratis’ van hun putje in hun ruit af te helpen. Wat ze er dan negen van de tien keer niet bijzeggen, is dat de rekening naar de verzekeraar gaat. Ook Carglass houdt zich hiermee bezig. Autoruiten worden vaak gerepareerd terwijl er geen enkele noodzaak toe is.” Centraal Beheer heeft een aantal maatregelen genomen om de kostenstijging te stoppen. Zo wordt de no-claim korting van verzekerden die een ruitschade claimen voortaan een jaar lang bevroren (in plaats van niet aangetast) en krijgen verzekerden met ruitschade een alternatief aangeboden: voor f 99 wordt de ruit gerepareerd door de eigen CB-keten van schadeherstelbedrijven.
Om de enige juiste oorzaak van het stijgende aantal autoruitschades te achterhalen heeft het Verbond van Verzekeraars de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) opdracht gegeven het fenomeen te onderzoeken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.