nieuws

Misleidende tv-spot van CZ over wachttijd

Archief

‘Daarom zoekt CZ altijd naar het ziekenhuis met de kortste wachttijd’ stelt zorgverzekeraar CZ in een tv-spot. De Reclame Code Commissie vindt deze stelling “te absoluut en daardoor misleidend”.

In een tv-spot laat CZ een man zien wiens afspraak in het ziekenhuis keer op keer niet doorgaat vanwege een spoedgeval. Uiteindelijk wordt hij zelf met spoed in het ziekenhuis opgenomen. Vanwege genoemde slogan, die wordt gevolgd door ‘CZ Zorgverzekeringen kan altijd beter’, heeft de medische staf van het Maasziekenhuis in Boxmeer een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. Het ziekenhuis vindt de spot misleidend, omdat de verzekeraar mede debet is aan de wachtlijsten (CZ zou niet willen meewerken aan uitbreiding van specialistenplaatsen) en omdat ‘zorgmakelaars’ zelden succesvol zijn (doordat alle ziekenhuizen kampen met wachtlijsten).
De Reclame Code Commissie achtte het voor haar oordeel niet relevant of CZ (mede) verantwoordelijk is voor wachtlijsten. De Commissie vindt wel, dat de verzekeraar “een te eenvoudige en daardoor te mooie voorstelling geeft van zijn bijdrage om wachttijden te verkorten”. De Commissie: “Ten eerste is de kring verzekerden van CZ beperkt tot het zuiden van het land en ten tweede vindt de wachtlijstbemiddeling niet in alle gevallen plaats want die vindt uitsluitend plaats op verzoek van de verzekerde.” “Wij gaan tegen de uitspraak in beroep”, zegt CZ-woordvoerder Hein Wilsens.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.