nieuws

Met X-net wordt uw vuile was witter dan ooit

Archief

Als we ABZ moeten geloven, dan beschikt de verzekeringsbranche volgend jaar eindelijk over een technisch hoogstaand communicatie- en transactiesysteem. Het wordt wel tijd ook. Ruim vijftien jaar jaar na de introductie van het Assurantie Data Netwerk (ADN), is de informatietechnologie inmiddels zó veranderd dat vrijwel iedere slimme puber binnen de kortste keren een concurrerend communicatiesysteem voor de assurantiebranche kan bouwen. De eerste tekenen hiervoor werden de afgelopen maanden al zichtbaar.

Met X-net is straks hoegenaamd al het denkbare mogelijk waarbij data, informatie of kennis uitgewisseld dient te worden. Alles zal razendsnel (en veilig) heen en weer vliegen tussen verzekeraars, tussenpersonen, andere betrokkenen en hun respectievelijke klanten. Er lijken geen grenzen aan de toepassingsmogelijkheden: een waar verzekeringswalhalla is ons voorland. Maar ja, zulke geluiden hebben we al eens eerder uit Zeist horen klinken. Wat dat betreft heeft ABZ iets weg van de gemiddelde wasmiddelenfabrikant die voortdurend met veel bombarie vernieuwde en verbeterde zeeppoeders op de markt brengt, terwijl je er een beetje chocoladevlek nog altijd niet mee uit je kleren gewassen krijgt. Eerst zien en dan pas geloven, is daarom ook in dit geval een logische en misschien zelfs sterk aan te raden houding.
Technische paraplu
Ondanks alle voorbehouden zien de plannen van ABZ er op papier in ieder geval wél smakelijk uit. Onder de technische paraplu die ‘X-net’ is gedoopt, wordt het bijvoorbeeld voor tussenpersonen mogelijk om met enkele simpele handelingen op de computer te achterhalen welke jongeren er in de regio binnenkort achttien worden, welke huizen er verkocht zijn en aan wie, of welke gezinnen er de komende maand in de buurt komen wonen. Via datzelfde X-net nemen de klanten van die tussenpersoon een kijkje in hun eigen – digitale – verzekeringspapieren, melden in de tussentijd een mutatie en krijgen bovendien online te zien dat hun schademelding zojuist op het bureau van een expert is geploft.
Ook komt er met de introductie van X-net een einde aan het hopeloos verouderde postbussensysteem van ADN. Berichtenverkeer tussen verzekeraars en tussenpersonen zal straks vergelijkbaar zijn met e-mail. X-net blijkt bij nadere bestudering overigens niet meer dan een verzamelnaam voor alle diensten die ABZ met gebruik van internettechnologie gaat aanbieden. Het huidige VerzekeringsAtrium fungeert daarbij als toegangspoort. Iedereen met een internetaansluiting en bovendien voorzien van de nodige usernames, passwords en digitale paspoorten, kan straks vrolijk gaan ‘X-netten’. De X staat daarbij voor eXtended. Zeg maar: internet met toegevoegde waarde. Cynisch
“X-net? Ik weet niet wat dat is”, reageert directeur Stoffel van Almkerk van het systeemhuis Anva geprikkeld als we hem vragen naar zijn verwachtingen van de nieuwe virtuele assurantiegemeenschap. Dat is niet bepaald de reactie die we van de topman van één van de grootste systeemhuizen voor de verzekeringsbranche hadden verwacht. Aanvankelijk denken wij dan ook dat hij ons bij de neus neemt. “Was dat maar waar! We hebben geruime tijd geleden geleden een brief met concrete technische vragen over dat X-net aan ABZ gestuurd en we wachten nog altijd op antwoord. Ik hoop niet dat we de specificaties straks uit de ICT-special van AssurantieMagazine moeten halen.”
De reactie van Van Almkerk staat model voor die van veel systeemhuizen. Ook Rob Duijn van CCS is verbaasd over het uitblijven van technische informatie over de nieuwe toepassingen: “Wij hebben nog geen concreet inzicht wat het X-net van ABZ voor ons en onze gebruikers gaat betekenen. De berichtgeving is uiterst summier. Van ABZ hebben we inhoudelijk nog niets vernomen, behalve via een afschrift van een persbericht. Dat is inderdaad wel vreemd.”
Ook bij de opgang naar het nieuwe X-net lijkt er weer sprake van een oud ABZ-probleem: plannen worden aan de eindgebruikers gepresenteerd, terwijl de technische partners nog niet of nauwelijks op de hoogte zijn. De irritatie hierover neemt bij iedere introductie van een nieuw product of dienst verder toe. Vreemd genoeg lijkt ABZ zich hiervan totaal onbewust.
“Ik heb begrepen dat ABZ volgend jaar zomer de stekker uit het huidige X400-systeem zal halen. Mag ik dan misschien zo langzamerhand weten welke maatregelen wij moeten nemen om te zorgen dat onze klanten straks een aansluiting kunnen hebben op dat X-net?”, schampert Van Almkerk. De Anva-directeur vindt het overigens wel hoog tijd worden dat het huidige systeem wordt vervangen: ,,Het intermediair betaalt bijvoorbeeld duizenden guldens per jaar voor het verzenden van eenvoudige berichtjes, terwijl dat eigenlijk per e-mail allemaal gratis zou kunnen. Met X-net zal mailen straks waarschijnlijk niet gratis worden, maar in ieder geval zal het een stuk goedkoper zijn dan nu het geval is.” Gert Dazler, voorheen in de rol van directeur van Informatikum één van de meest felle kritici wat ABZ-activiteiten betreft, is sinds de overname van Informatikum door datzelfde ABZ onder meer verantwoordelijk voor de communicatie met systeemhuizen. Hij zegt niet te begrijpen waarom een aantal systeemhuizen zich zo negatief uitlaat over de introductie van X-net. “Ik heb juist om dit soort situaties te voorkomen vooraf met alle systeemhuizen overleg gehad. Daarbij is natuurlijk nog geen informatie op ‘bits’-niveau uitgewisseld. Dat kan ook niet als je zelf ook nog niet alles tot in details weet. Evenmin is er nu al een exact tijdspad bekend voor de migratie naar de nieuwe X-net toepassingen. Het lijkt me evenwel logisch dat we 3.500 tussenpersonen niet van de een op de andere week zullen overzetten”.
Centrale software
Eén van de nieuwe gebruiksmogelijkheden van X-net wordt volgens ABZ het op afstand gebruiken van centrale software. Hierbij zouden tussenpersonen niet langer (dure) softwarepakketten hoeven aan te schaffen en te installeren op de eigen systemen, maar deze rechtstreeks via Internet kunnen gebruiken. Vooral kleinere assurantiekantoren zouden hierdoor volgens ABZ veel slagvaardiger kunnen opereren.
Systeemhuizen, waaronder Anva, onderzoeken momenteel los van ABZ eveneens de mogelijkheid om software op een centraal punt te laten draaien, zodat klanten daar via internet gebruik van kunnen maken. “Eén van de belangrijkste voorwaarden om dat goed te laten werken is een snelle en betrouwbare verbinding. Ik moet er namelijk niet aan denken dat een tussenpersoon midden in een administratieve verwerking moeilijkheden krijgt met zijn internetverbinding. Wat dat betreft heb ik zo m’n bedenkingen bij de plannen van ABZ op het gebied van centrale software”, aldus Van Almkerk, daarbij impliciet verwijzend naar de aanhoudende technische problemen met de toegankelijkheid van het VerzekeringsAtrium. Anva-directeur Stoffel van Almkerk: “We wachten nog steeds op een antwoord van ABZ op onze technische vragen”.”
Directeur ABZ Informatikum Gert Dazler: “We hebben natuurlijk nog geen informatie op ‘bits’ niveau uitgewisseld.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.