nieuws

Met Shockwave is Amersfoortse om te smullen

Archief

De Amersfoortse

www.amersfoortse.nl
Met Shockwave is Amersfoortse om te smullen
New Media Marketplace, een kenniscentrum op het gebied van informatie- communicatietechnologie in onder meer de financiële dienstverlening, bekijkt en bespreekt in opdracht van Assurantie Magazine websites. Dit keer is de onlangs geïntroduceerde site van De Amersfoortse aan de beurt.
door Marenna van Reijssen en Joost Steins Bisschop
De Amersfoortse verrast ons met een site die er vanuit gaat dat wij Shockwave hebben geïnstalleerd (een programma waarmee animaties op de ontvangende pc afgespeeld kunnen worden). Zodra je dat gedaan hebt, is het effect om te smullen.
En toch, ontwerpers lijken zich te weinig te realiseren dat uiteenlopende magen het voedsel van de website consumeren. Grote magen, kleine magen, snelle eters en trage eters. Shockwave vergt één en ander van de meeste systemen, en dit beperkt zich bovendien tot Windows en Macintosh omgevingen.
De navigatie wordt getoond op de linkerbalk, met oplichtende keuze, prachtig gedaan. Helemaal mooi is de boomstructuur die verwerkt is in de navigatie. Het is moeilijk uit te leggen, maar als u het heeft gezien, begrijpt u wat we bedoelen.
Geduld
Het Arbeidsongeschiktheidsverzekeringsspel (16 x woordwaarde) is beperkt, maar aardig. Als de bezoeker echt meer wil, wordt hij verwezen naar de adviseur. Direct op de pagina is een functie die helpt zoeken naar de assurantie-adviseur in de buurt. Verlies vooral niet uw geduld als u kiest voor de zoom-functie. Het kan even duren, terwijl er niet echt iets beweegt; het zandlopertje dat tot rustig afwachten maant, is niet in beeld, en toch is het systeem bezig. Sommigen zijn al zo geconditioneerd dat ze ongeduldig gaan klikken. Dan zijn de rapen gaar.
Geduld is een schone zaak. Maar het wordt beloond. Per e-mail kunnen we een afspraak maken, met een beetje geluk zelfs komen we op de homepagina van een adviseur terecht. Een verademing!
Ook de zoekfunctie is mooi. Zoeken we bijvoorbeeld op het woord ‘ziek’, dan worden alle pagina’s waar hier iets over wordt vermeld aangeboden. Inclusief hyperlinks ernaar.
Een zoekopdracht naar arbeidsongeschiktheidsverzekeringen op Internet bracht ons wel bij de sites van VSB, Levob en Hooge Huys. De boreling Amersfoortse is blijkbaar nog niet ingeschreven in alle zoekregisters. Maar papa moet dan ook wel aangifte doen.
Merkwaardig zijn de vermelde verwachtingen voor 1997: ‘under construction’. Dit geldt hopelijk voor de web-pagina. Het adagium geldt: niet melden dat je (nog) niets te melden hebt.
Conclusie
De Amersfoortse kampt inhoudelijk met hetzelfde probleem als waarmee wij ook bij Nationale-Nederlanden (Zie AM 03, pag 20) werden geconfronteerd. Degene die de site bezoekt, is niet hun potentiële klant; dat is immers de assurantie-adviseur. De relaties van de Amersfoortse kunnen via de consumenten-website toegang krijgen tot een intranet (een besloten Internet-toepassing). Op dit intranet wordt, zoals verwacht mag worden, veel dieper op de verzekeringsmaterie ingegaan. Net zoals overigens bij Nationale-Nederlanden, het NN Infonet op het Verzekeringsatrium, het geval is.
Het beoordelen van sites als Amersfoortse en Nationale-Nederlanden kan eigenlijk niet los worden gezien van hun intranet. De parallellen zijn groot.
De Internet-site maakt dorstig, het laven geschiedt op het alleen voor bevoegden toegankelijke intranet. Daar worden de polissen aangeboden en verstuurd via internet (NN) of per post (Amersfoortse), daar worden berekeningen aangeboden (NN), daar kunnen programma’s en verkoopmateriaal worden gedownload. De verzekeraar als uitgever van digitale informatie.
Internet-passanten zullen er aan gewend moeten raken dat zij niet moeten rekenen op al te veel inhoud. Die is goed afgeschermd.
Terecht merkt voorzitter van de raad van bestuur van de Amersfoortse drs. J.C. van Ek op de site op: “Door de één op één communicatie die nu begint bij de eindgebruiker is de aanbieder volstrekt afhankelijk geworden. Dat betekent een geweldige uitdaging. Nu zullen degenen die werkelijk iets te bieden hebben boven komen drijven”.
Het is moeilijk, en o zo boeiend. De Amersfoortse is geen lichtgewicht-site, maar heeft wel een hoog drijfvermogen.
Beoordeling De Amersfoortse
Vorm
De pagina’s van de site zijn heel herkenbaar, professioneel en duidelijk vormgegeven. Opvallend is het gebruik van Shockwave voor navigatiedoeleinden.
De site kenmerkt zich door een strikte onderverdeling van de onderwerpen. Vrijwel na elke keuze volgen één of meerdere hyperlinks die nogmaals een keuze verlangen. Voordeel is dat de bezoeker niet met ongevraagde teksten wordt lastig gevallen.
Inhoud
De site beperkt zich tot algemene informatie over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De bezoeker wordt al snel doorverwezen naar het aov-spel om zelf zijn risico op inkomensderving te berekenen. Tevens is er enige informatie over de maatschappij en haar doelstellingen te vinden.
Mediumgebruik
Middels het gebruik van shockwave en Java onderscheidt de site zich in haar navigatie en vormgeving.
De consument die op bezoek komt, wordt zoals vaker bij sites van intermediairverzekeraars via een postcodesysteem snel doorverwezen naar de adviseur in de buurt.
Prikkel
Wat biedt de site voor de toevallige passsant, voor de consument? Het aov-spel is na een keer spelen duidelijk; ondanks de variatie die je kan aanbrengen door jezelf eerst een ‘loser’ te vinden en daarna een ‘snelle stijger’ voor wat betreft het inkomen. Het resultaat is voorspelbaar, de begeleidende animaties er om heen zijn wel verrassend.
Betrokkenheid
De te versturen formulieren beloven dat de ‘fullfillment’ optimaal zal zijn. Maar door de continue verwijzing naar de tussenpersoon in de buurt, zullen daar de aanvragen worden behandeld.
Marenna van Reijssen is hoofd publicaties en onderzoek van New Media Marketplace (NMM). Joost Steins Bisschop is directeur van de SPC Groep, waarvan NMM een onderdeel is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.