nieuws

Met Nationale-Nederlanden valt niet te praten

Archief

Met Nationale-Nederlanden valt niet te praten

door Freek te Water en Joost Steins Bisschop, New Media Marketplace
Nationale-Nederlanden www.nn.nl
Op reis door Nationale-Nederlanden op Internet. We staan aan de grens: de homepage. Zonnebril op, tranquilizers in de aanslag en echt niets anders aan je hoofd dan het beeldscherm. In een overdaad aan frames wordt een aantal losjes verspreide trefwoorden bij vlagen geteisterd door letterlijk stormachtige animaties.
Wegwijzers zijn er genoeg, in alle richtingen: Screensaver, Zorg, Voetbal, Auto, Jan Mulder, Opera, Huis, Sparen, Preventie, “wat zijn wij”, “direct meer informatie over”, Beleggen, Pensioen, Gastenboek en De Selectie. Een veelheid aan goedbedoelde informatie komt op je af, en vooral véél oranje. We kunnen ons plotseling voorstellen hoe onze vorstin Beatrix zich voelt op Koninginnedag. Nationale-Nederlanden wekt sterk de indruk te vertrouwen op haar reputatie.
Open deuren
Stel: ik wil direct meer informatie over een hypotheek. Een klik op het ‘Huis-icoon’ en huppetee, weer zeven kleurblokken op mijn scherm. Gelukkig ook nog iets over een hypotheek. Er staat een opeenvolging van open deuren (“Als u een hypotheek sluit, gaat u voor een lange periode een financiële verplichting aan. Die moet passen in uw persoonlijke financiële planning, betaalbaar zijn – en blijven – en uiteraard tegen de gunstigste voorwaarden zijn overeengekomen. Welke hypotheek voor u het meest geschikt is, hangt af van uw eisen en wensen. Kies daarom voor een persoonlijke hypotheek van Nationale-Nederlanden. Die biedt u een oplossing op maat, naast optimale zekerheid”). En nu? Ik kan geen voorstel laten maken, op geen enkele wijze. Ik kan niet verder.
Goed, Woonhuisverzekering dan maar. Hetzelfde beeld, andere tekst. Ik kan kiezen uit twee basisverzekeringen: de Perfect-Extra verzekering en de Perfect verzekering. Perfect. Onder aan de weer erg korte en algemene tekst komt de suggestie om mijn verzekeringsadviseur te benaderen. Ik kan wéér niet verder.
Het Voetbal-icoon brengt me bij het Nederlands elftal en aandacht voor de Fair Play Cup, het Auto-icoon brengt me bij een aantal autoverzekeringen, Beleggen bij het koersverloop van een negental beleggingsfondsen met de dagkoers en een beknopt soort jaaroverzicht, maar het onderwerp Pensioen spant de kroon. Een extra browserscherm verschijnt plots in beeld: ik kan een weekend arrangement in Hotel In Den Nationale-Nederlanden boeken. Ja maar, IK WIL IETS OVER PENSIOEN WETEN! Het blijkt dat ik in de tweede browser mijn geboortedatum moet invullen. Invoer wordt ‘beloond’ met een schrikbarend aantal resterende werkuren tot mijn 63e verjaardag, dan kom ik weer in de vertrouwde blokkenhoek van Nationale-Nederlanden, en kan dan lezen: “(..)het pensioenlandschap in Nederland is de laatste jaren ingrijpend veranderd”.
De column van Jan Mulder is natuurlijk prachtig. Daarnaast kan ik kiezen uit vijf door Nationale-Nederlanden gesponsorde opera’s, maar als ik er heen wil, rest niets anders dan telefonisch kaarten te reserveren bij Ahoy.
Gelukkig lijkt de bezoeker wel even verzekerd van plezier. Verschillende thematische animaties maken op een grappige manier risico’s duidelijk en sporen de gebruiker aan om zijn zaakjes goed te regelen door middel van preventieve tips of natuurlijk een verzekering. Verder kan on-line een voetbalspel gespeeld worden in een virtuele versie van het Nederlands elftal, met een kans op prijzen.
Wat communicatie betreft: met Nationale-Nederlanden valt niet te praten… Althans, als je op de website afgaat. Communiceren via e-mail is niet mogelijk, alleen via een ‘moderated’ gastenboek, met als terugkerend onderwerp: de kwaliteit van de website.
Conclusie
Nationale-Nederlanden legt duidelijk de nadruk op die activiteiten die zij sponsort: Oranje en Opera’s.
De tussenpersonen blijven buiten beeld op de web-site, en daarmee nadrukkelijk in beeld als men zich wil verzekeren of informatie daarover wil verkrijgen. Want daarvoor kun je op de NN-website maar mondjesmaat terecht.
Vorm
De werking van de interface is niet meteen duidelijk. Nationale-Nederlanden lijkt te vertrouwen op zijn reputatie als de grootste verzekeraar van Nederland.
Oriëntatie is niet makkelijk, maar went wanneer de gebruiker eenmaal een keuze maakt en wat gewend raakt aan de vormgeving met frames en oranje-rode kleuren. De inhoud krijgt vorm in (te) korte paragrafen. Even snel iets opzoeken kan; de search-engine op de home-page laat alle mogelijkheden middels een pop-up menu zien. Vormgeving is zowel professioneel als consistent, maar ook merkwaardig en niet eenvoudig in de oriëntatie.
Inhoud
Wel heel algemene informatie over verzekeringen. Voor meer informatie wordt keer op keer verwezen naar de verzekeringsadviseur die bij de gebruiker bekend wordt verondersteld. De sponsoring van het Nederlands voetbalelftal en berichtgeving van culturele activiteiten welke NN ondersteunt, bepalen een groot deel van de inhoud van deze site. Beleggersnieuws is geen vers nieuws en blijft beperkt tot een beknopt soort jaaroverzicht van de financiele markten waar Nationale-Nederlanden beleggingen doet, met een aantal grafiekjes. Na één keer lezen geen nieuws meer.
Mediumgebruik
Transactie blijft beperkt tot het invoeren van de geboortedatum van de gebruiker binnen het onderdeel ‘pensioenen’. Interactie tussen gebruiker en NN beperkt zich tot een spelletje voetbal. Nieuwe technologie: aardig gebruik van Shockwave (waarmee videobeelden en geluid op de ontvangende pc afgespeeld kunnen worden).
Prikkel
Column Jan Mulder? Mooie animaties? Voetbalspel met prijzen? Ze zijn allemaal de moeite waard. Maar probeer niet de prikkel in de verzekeringshoek te vinden.
Betrokkenheid
We kunnen betrokken raken bij de kwaliteit van de web-site zelf, maar niet bij de produkten van de aanbieder. Een ideale site voor vormgevers en html-programmeurs derhalve.
Freek te Water is medewerker van New Media Marketplace. Joost Steins Bisschop is directeur van de SPC Groep waarvan NMM een onderdeel is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.