nieuws

Mercedes gaat in verzekeringen

Archief

Mercedes Benz gaat haar klanten voortaan bij de aankoop van een auto een bijpassende autoverzekering aanbieden. Risicodragers zijn Elvia, Stad Rotterdam en Erasmus via het volmachtbedrijf B&B Assuradeuren in Alkmaar.

De introductie van de Mercedes-verzekering komt deels voort uit de ‘problemen’ waarmee nieuwe eigenaren van een Mercedes worden geconfronteerd zodra ze hun auto willen verzekeren. “Verzekeraars zijn lang niet altijd bereid om elke Mercedes in dekking te nemen”, zegt Piet Wijman, directeur van Debis Verzekeringen, onderdeel van Mercedes Benz Nederland.
“Probeer maar eens een wagen van f 150.000 ergens onder te brengen. Dat valt bepaald niet mee. Als ze de Mercedes tóch in dekking nemen, dan stellen de meeste verzekeraars de raarste eisen, zoals een verplichte stalling in een garage na 22.00 uur. Dat is niet prettig als je ’s avonds ergens op visite moet”, aldus Wijman. Het komt weleens voor dat als gevolg hiervan de koop van een Mercedes wordt geannuleerd. De Mercedes-verzekering biedt daarom uitkomst: in principe wordt iedereen geaccepteerd.
Geen dumpprijzen
Het verzekeringsproduct dient voor een deel als marketingtool bij de verkoop van auto’s en hoeft dus niet direct winst te maken. Desondanks zal het product niet tegen een dumpprijs verkocht worden. Wijman: “We nemen qua prijs een marktconforme positie in en gaan zeker niet aan de onderkant van de markt zitten”.
Ook moet het eigen verzekeringsproduct als klantenbinder voor de dealer gaan dienen. Zo worden reparaties altijd bij de betrokken dealer uitgevoerd, en niet bij de niet-merkgebonden bedrijven waarmee de meeste reguliere verzekeraars reparatiecontracten hebben afgesloten.
De voorwaarden van Mercedes-verzekering zijn volledig aangepast aan de doelgroep. Zo is er bijvoorbeeld een nieuwwaarderegeling (zakelijk en particulier) tot f 125.000,. Verder is de vervangende auto in ieder geval een Mercedes en rekent de verzekeraar altijd rechtstreeks met de dealer af. Het product wordt aan de hand gebracht door middel van folders die bij de dealers komen te liggen en via advertenties in MB-Magazine, een uitgave voor Mercedes-rijders.
De Mercedes-verzekering is overigens geen nieuw fenomeen. Andere automerken met ‘eigen’ verzekeringslabels zijn Volvo (Amazon), Saab en Volkswagen (VVS). Na de introductie van deze autoverzekering is Mercedes Benz ook van plan garagepolissen te gaan aanbieden aan het eigen dealernetwerk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.