nieuws

Meer voetbalclubs overwegen in verzekeringen te gaan

Archief

De initiatieven van voetbalclubs FC Groningen, PSV en Top Oss om onder eigen label verzekeringen of andere financiële producten aan te bieden, krijgen zeker navolging. Meer clubs uit het betaalde voetbal hebben plannen in die richting, zo blijkt uit een rondje langs de velden dat AM vorige week maakte. Het verst daarin zijn De Graafschap en Vitesse, waar reeds oriënterende gesprekken met een verzekeraar of intermediair zijn gevoerd. Ook Heerenveen spreekt hier, conform de sponsorovereenkomst, binnenkort over met hoofdsponsor Univé.

Leen Winter van NBVA-lid Winter & De Bruin Financiële Diensten uit Arnhem claimt ooit als eerste het idee te hebben gelanceerd financiële producten te gaan verkopen onder het label van een voetbalclub. “Zo’n drieënhalf à vier jaar terug was ik met Vitesse al ver gevorderd. Als lid van de businessclub heb ik een plan voorgelegd aan het bestuur en binnen twee dagen werd ik door de toenmalige voorzitter Karel Aalbers uitgenodigd voor een gesprek. Hij zag mijn voorstel zitten, de rest van het bestuur minder. ‘Als het zo lucratief is, waarom doet een bedrijf als Stad Rotterdam dan nog niet zoiets met Feyenoord’, was hun reactie. Ter onderstreping van mijn verhaal heb ik toen een knipsel uit AssurantieMagazine opgestuurd over de succesvolle verzekeringsactiviteiten van het Engelse Chelsea. Daarna volgde een tweede gesprek en mocht ik mijn plannen nader uitwerken. Net op moment dat de knoop zou worden doorgehakt – ik had Amev en Levob al bereid gevonden als risicodrager op te treden – ontstonden bij Vitesse bestuursproblemen en moest Aalbers zelfs aftreden. Ik heb destijds ook gesproken met de mensen van CEB, die nu bij FC Groningen en PSV een soortgelijke samenwerking van de grond hebben gekregen”, aldus Winter, die inmiddels wel met de tienduizend leden tellende supportersvereniging van Vitesse een deal heeft gesloten.
“Wij bieden hen zowel een hypotheek, een lijfrentepolis als een schadeverzekeringspakket (inboedel, opstal,avp, rechtsbijstand) aan. Daarbij storten wij behalve een vast sponsorbedrag ook een percentage van de uiteindelijke omzet in de supporterskas.” Het Arnhemse NBVA-lid blijft echter hopen dat zijn Vitesse-plannen ooit nog doorgang kunnen vinden. Volgens Vitesse’s communicatiemanager Frank Huizinga heeft Vitesse al oriënterende gesprekken met een verzekeringsbedrijf gevoerd over het onder eigen label aanbieden van één of meerdere financiële producten. Desgevraagd zegt Winter zijn betrokkenheid daarbij niet te ontkennen.
De Graafschap
Ook bij De Graafschap uit Doetinchem is men zich aan het oriënteren, zegt Harm ten Hoopen, manager commerciële zaken. “Wij denken daarbij in eerste instantie aan het op de markt brengen van een autoverzekering, die als basis kan dienen voor een totaal verzekeringspakket van schade- en levensverzekeringen. Wij hebben hierover reeds gesproken met een verzekeraar uit onze businessclub. De oriëntatie bevindt zich echter nog in een pril stadium.” Desalniettemin geeft Ten Hoopen aan in januari al te willen starten met een proef. “Mocht deze aanslaan, dan willen we hieraan zo spoedig mogelijk een vervolg gaan geven.”
Univé
SC Heerenveen wordt sinds begin dit jaar gesponsord door Univé. Gevraagd naar eventuele plannen op het gebied van financiële diensten, zegt Henk Hoekstra, directeur financiële zaken, dat “alles bespreekbaar is”. “Misschien dat we op termijn iets gaan doen met hoofdsponsor Univé. Maar zo ver is het nog niet.” Renee van der Vliet, communicatieadviseur bij Univé is concreter. “Conform de sponsorovereenkomst zal binnenkort met SC Heerenveen worden gesproken over de mogelijkheid speciale producten te gaan aanbieden aan hun supporters. Maar die plannen zullen zeker niet dit jaar nog concreet worden.”
Nagedacht
Uit het rondje langs de velden valt in elk geval op te maken dat men bij alle eredivisieclubs heeft nagedacht over de mogelijkheid commerciële activiteiten te ontplooien. Bij het Rotterdamse Sparta wordt volgens commercieel directer Charles van der Steene gedacht over een ‘loyalty-programma’ waarin sponsors aanbiedingen kunnen doen aan seizoen-kaarthouders, overige supporters en medesponsors. “Dat zouden dus ook financiële diensten kunnen zijn.”
Bij AZ zijn er plannen om een soort bonnenboekje te ontwikkelen waarmee supporters korting kunnen krijgen bij clubsponsors. Opmerkelijk is dat de persvoorlichters van zowel AZ als van DSB/Frisia zich niet de advertenties kunnen herinneren voor ‘AZ hypotheken’ die in 1998 wekenlang in de radio- en tv-bladen te zien waren.
Bij FC Den Bosch en Willem II zegt men nadrukkelijk vooralsnog geen verzekeringsactiviteiten onder eigen naam te willen ontplooien. Alex de Coninck, directeur commerciële zaken bij laatstgenoemde sportclub, wijst op het afbreukrisico. “Als een supporter een schade claimt op zijn Willem II -polis en die wordt niet of slechts gedeeltelijk vergoed, dan kan dat ook op ons een negatieve uitwerking hebben.”
Bij FC Den Bosch hebben ze volgens Roel van de Graaf, belast met de commerciële zaken, wel onderzoek gedaan naar de (financiële) haalbaarheid. “Ons Cebuco-gebied is hiervoor te beperkt. Voor topclubs met grote aanhang zie ik wel mogelijkheden. De aanpak van PSV met WAO-gatverzekeringen zie ik bijvoorbeeld wel zitten; die van Top Oss echter niet”, aldus Van de Graaf, die als bijkomend punt noemt dat zijn club net uit surseance van betaling is. Dan moet je volgens hem niet je merknaam aan zoiets als verzekeringen verbinden. Wel ondersteunt men bij FC Den Bosch subsponsor Van den Berk Financiële Diensten op dit vlak, onder meer door supporters en sponsors hiernaar door te verwijzen.
(Sub)sponsors
Het betaalde voetbal is rijk aan sponsors uit de financiële dienstverlening. Maar liefst negen eredivisieclubs voeren de naam van een verzekeraar, intermediair, bank of financieringsbedrijf op de borst. Daarnaast zijn veel bedrijven uit de financiële wereld als subsponsor actief. In de meeste gevallen blijven de commerciële activiteiten beperkt tot de sfeer van de relatiemarketing.
Soms gaan de sponsors daarin wat verder. Zo kent Ajax een speciale (bank)rekening voor jongeren en een speciale Ajax-creditcard, uiteraard aangeboden via hoofdsponsor ABN Amro, en voert ASR-Bank een duidelijk op Feyenoord geënte spaaractie, waarbij nieuwe klanten een leren bal met de handtekeningen van de spelers wordt aangeboden.
Wagner & Partners hebben eenmalig een hypotheekmailing met het aanbod van een extra financieel voordeel verstuurd aan de seizoenkaarthouders van Fortuna Sittard en het Bredase NAC, waarvan het hoofdsponsor is. Hoewel er voor de toekomst geen concrete plannen in die richting zijn, sluit directeur Jos Nuyen nieuwe acties ook niet uit. “Ik zeg altijd: wat niet is, kan altijd komen. Maar dan moet wel gedacht worden aan acties breder dan alleen naar Fortuna en NAC, maar ook naar de andere clubs waar we als subsponsor actief zijn.”
Daarentegen zeggen zowel Amev (FC Utrecht), DSB/Frisia (AZ), De Goudse (Sparta), Interpolis (Willem II), Stad Rotterdam (Feyenoord) als ABN Amro geen concrete plannen in die richting te hebben, al sluit niemand uit dat hier in de toekomst verandering in kan komen.
Intermediairbedrijf het Financiële Warenhuis in Nijmegen heeft vorig jaar een seizoenkaartactie opgezet met de plaatselijke NEC onder de naam’ Verzeker u van een jaar topvoetbal!’ “Als een NEC-supporter bij ons een hypotheek of een financiering afsluit, ons de opdracht verstrekt te bemiddelen bij de aan- of verkoop van een woning of het totale verzekeringspakket bij ons onderbrengt, dan krijgt hij of zij het geld voor zijn seizoenkaart terug”, aldus Marieke Kokkelaar. Volgens een woordvoerster van NEC hadden slechts twee supporters van het aanbod gebruik gemaakt.
Kokkelaar wil echter niets kwijt over de commerciële resultaten. Wel dat haar bedrijf de actie voortzet en bovendien bezig is nieuwe commerciële acties richting NEC-supporters op te zetten. Over de inhoud hiervan kan zij echter nog niets zeggen. Club Huidige aanbod Financiële Op termijn dienstverlener Ajax Ajax-(bank)rekening: ABN Amro: Geen concrete plannen jeugdrekening tot 18 jaar bekend. met wat leuke clubincentives. Ajax-creditcard: Creditcard met clubincentives, zoals korting in fanshop en op Ajax-bladen. AZ Niets Wel plannen om soort bonnenboekje te ontwikkelen waarmee supporters korting kunnen krijgen bij clubsponsors. FC Den Bosch Niets Vooralsnog niet. Wel onderzoek gedaan. Feyenoord Niet zelf. Hoofdsponsoractie Spaarrekening: ASR Bank Voorlopig niet zelf in gratis bal met alle handtekeningen financiële zaken, maar van alle spelers. je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. Fortuna S. Niet zelf. Wagner & Partners Zelf geen plannen in die Hypotheekactie hoofdsponsor richting. Hoofdsponsor onder seizoenkaarthouders met Wagner & Partners sluit extra financieel voordeel. nieuwe acties niet uit. De Graafschap Niets Mee bezig. Mogelijk in januari al proef met autoverzekering, mogelijk als opstap naar totaalpakket. FC Groningen:Gezinspakketpolis, CEB Consulting Plannen voor aanvullende spaarpolis (risicodragers verzekeringen (leven, o.a. NN en Levob) pensioen, WAO-gat en ANW-hiaat) voor werkgevers en werknemers Heerenveen Niets Zeker niet dit jaar. Wel plannen om samen met hoofdsponsor Univé speciale producten aan te gaan bieden. NAC Niet zelf. Wagner & Partners Niet zelf. Hypotheekactie hoofdsponsor Wagner & Partners sluit onder seizoenkaarthouders met nieuwe acties niet uit. extra financieel voordeel. NEC Niet zelf Seizoenkaartactie Financiële Warenhuis Nieuwe acties. (geld terug seizoenkaart uit Nijmegen bij afsluiten hypotheek, fi- nanciering, bemiddeling bij aan- en verkoop OG of onderbrengen totale verzekeringspakket) PSV Aanvullende verzekeringen CEB Consulting Plannen voor spaar- voor werkgevers en (risicodragers o.a regelingen, hypotheken, werknemers (leven, pensioen, Avéro, NN en schadeverzekeringen. WAO-gat en ANW-hiaat) . Levob) RKC Niets Op dit moment geen plannen in die richting. Roda JC Niets op verzekeringsgebied. Geen plannen op het gebied van financiële diensten. Sparta: Niets Denken na over loyalty- programma waarin sponsors aanbiedingen kunnen doen aan seizoen-kaarthouders, overige supporters en medesponsors. Zouden ook financiële diensten kunnen zijn. FC Twente Niets Voor zover bekend vooralsnog geen plannen in die richting. FC Utrecht Niets Op dit moment geen concrete plannen in die richting. Vitesse Niets Voeren oriënterende gesprekken. Willem II Niets Voorlopig niet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.