nieuws

Meer automerken komen met merkenpolis

Archief

Tussenpersonen en autoreparateurs dreigen een flink deel van de motorrijtuigenmarkt te verliezen nu veel automerken ‘eigen’ verzekeringsoplossingen bieden. Mede onder druk van NVA en NBVA zijn diverse van deze merkenpolissen ook voor het intermediair beschikbaar, maar een deel van de koek lijkt vrijwel zeker naar dealers of een verzekeringsdochter van een autofabrikant te gaan. Deze tendens zal zich voortzetten, want steeds meer automerken ontdekken de potentie van de verzekeringsmarkt, blijkt uit een rondje langs de automerken.

Mede door de goede resultaten verwachten dealers en importeurs die reeds over een eigen merkgebonden verzekering beschikken, dat hun concurrenten eveneens een merkenpolis zullen gaan ontwikkelen. Het volmachtbedrijf VVS in Diemen, dat in samenwerking met Generali de Volkswagenpolis heeft ontwikkeld, houdt bij monde van marketingman Joost van Dun nog een slag om de arm, maar andere aanbieders voorzien een hausse aan merkenpolissen.
Bert Genuit, bij Fiat verantwoordelijk voor het autoverzekeringslabel Simpliciter (Generali), ontwikkeld voor Fiat, Lancia en Alfa Romeo: “Wij zijn ervan overtuigd dat vele andere automerken met dezelfde motivatie die wij hebben, binnen afzienbare tijd met een eigen merkenpolis op de markt komen.”
Mitsubishi is voorlopig uitsluitend in de weer met (gratis) verzekeringen voor het Carisma-model, maar sluit niet uit zelf een merkenpolis te lanceren.
Piet Wijman, directeur Debis Verzekeringen, zusteronderneming van Mercedes-Benz Leasing Nederland, wijst op de situatie in een sterk ontwikkelde dienstenmarkt als de Verenigde Staten. “Daar heeft de ontwikkeling van een eigen verzekeringsproduct voor vrijwel alle automerken zich al voorgedaan.”
Gevoelig
Dat de autodealer met eigen merkenpolis geen vrienden maakt bij het intermediair, mag duidelijk zijn. De tussenpersonenorganisaties hebben overleg gevoerd met risicodragers en volmachtbedrijven om zulke polissen ook voor het intermediair open te stellen. Importeur Fiat Auto Nederland zegt zich terdege bewust te zijn van de gevoeligheid van de merkenpolissen bij assurantie-tussenpersonen. “Wij zijn er echter van overtuigd dat wij eerlijke concurrentie bieden op de verzekeringsmarkt”, aldus Bert Genuit. “Het Simpliciter-product is namelijk ook via de tussenpersonen verkrijgbaar, met dezelfde premies en voorwaarden.”
Wijman van Debis Verzekeringen zegt dat zijn bedrijf uit de media de kritiek van het intermediair en instanties als Schadegarant en Topherstel heeft vernomen. “Uiteraard is met die uitgesproken kritiek rekening gehouden bij verdere activiteiten van Debis Verzekeringen.” Het intermediair heeft de mogelijkheid de Mercedes-polis aan te bieden, als het althans met Generali samenwerkt. Een dergelijke uitbreiding van het verkoopkanaal lijkt gunstig voor de verzekeraar. Meer tussenpersonen zullen de verzekeraar als relatie willen hebben (hoewel de provisie lager kan liggen dan ze gewend zijn).
Mitsubishi, die de Carisma gedurende een tijdelijke actie met een gratis all-risksverzekering aanbiedt, heeft volgens verkoopstafmanager Eric Vousten alleen in het begin van de campagne reacties van een paar tussenpersonen ontvangen. “Buiten het intermediair is er uitsluitend positief gereageerd, hoewel die eerste reacties eigenlijk niet eens als kritiek konden worden gezien. Een uitzending van het tv-programma Kassa, waarin Mitsubishi zijn standpunt verdedigde tegen NBvA-voorzitter Van Voorst Vader (zie AM 7, pag. 45), heeft voor ons alleen maar positief gewerkt. De confrontatie was verhelderend voor de consument en kostte ons geen enkele klant.”
Voorlopers
Merkenpolissen lijken iets van de laatste tijd. Toch zijn er eerder al pogingen gewaagd om autopolissen via de dealer te distribueren. Cock van de Weerthof, destijds werkzaam bij Sedgwick: “Begin jaren negentig had een aantal Citroën-dealers tevens een assurantie-inschrijving. Zij wilden een autoverzekering kunnen aanbieden die aan de individuele wensen van hun klanten beantwoordde. De polissen en voorwaarden, met name op no-claimgebied, waren dus niet standaard. Het was geen branchepolis, de verzekering had geen eigen naam. Het was een extra faciliteit, niet te vergelijken met wat er tegenwoordig gebeurt. Er waren bijvoorbeeld, voor zover ik me kan herinneren, geen vaste risicodragers.” De huidige tendens stemt hem niet vrolijk: “Met merkpolissen maak je een stukje verzekeringsmarkt kapot, je krijgt een eenheidsworst.”
Citroën was niet de enige dealer/importeur die in het verleden verzekeringsactiviteiten ontwikkelde. Renault heeft begin jaren negentig samengewerkt met Centraal Beheer met als doel een merkenpolis op de markt te brengen. De verzekering heeft niet lang bestaan. “Het product gaf niet de meerwaarde die de diverse partijen ervan verwachtten”, zegt Henry van Poppel van Renault Financial Services. Of de oude plannen opnieuw uit de kast worden gehaald nu de omstandigheden zijn veranderd, kan hij niet zeggen.
Gunstig schadebeeld
Een voor de hand liggende reden een merkpolis te starten is een gunstig schadebeeld van een automerk. Voor Jaguar is het een stimulans geweest zich op de verzekeringsmarkt te oriënteren. “Het gunstige schadegedrag van de Jaguar speelt een belangrijke rol,” zegt commercieel directeur Roel Weber. “De gemiddelde leeftijd van een Jaguar-bestuurder ligt wat hoger, hij rijdt ook voorzichtiger omdat het om een dure auto gaat. We hopen daarom nog dit jaar met een eigen verzekering op de markt te komen.” Omdat de besprekingen met een potentiële risicodrager nog niet rond zijn, kan Weber nog geen namen noemen. “Maar de gesprekken met de betreffende verzekeraar zijn vergevorderd.”
Dat een ongunstig schadebeeld eveneens aanleiding kan zijn een merkpolis te introduceren, bewijst Mercedes. Dit merk had problemen met het onderbrengen van moeilijk verzekerbare risico’s, en startte daarom begin 1997 de Mercedes-autoverzekering. Mercedes en Debis wilden daarnaast het productenbeleid in het buitenland ook in Nederland implementeren. Ten slotte speelde de wens “om het totale dienstenpakket dat via het Mercedez-Benz distibutienet werd aangeboden te completeren en zo de service te verbeteren”, stelt Piet Wijman van Debis. Ook Fiat voelde volgens Genuit “de groeiende noodzaak om als autodealer in het kader van een grotere klantenbinding een compleet ‘mobiliteitspakket’ te kunnen bieden, waartoe ook de autoverzekering behoort.”
Schadesturing
Volvo is het automerk met de langste staat van dienst op het gebied van merkenpolissen. In ons land begon de autofabrikant in 1994 met een merkenpolis, in Zweden al in 1959. Belangrijkste motivatie was – en is – “het behoud van schadeherstel voor de dealerorganisatie, waarmee tevens tegemoet wordt gekomen aan het verzoek van Volvo-rijders om het herstel te doen plaatsvinden bij de eigen dealer.”
Voor Fiat was de veiligstelling van het schadeherstel voor de dealer eveneens een zwaarwegend argument. Fiat kan met de verzekering tot op zekere hoogte de autobezitter stimuleren om bij schade naar de Fiat-dealer te gaan: “Er vindt in die zin schadesturing plaats, dat wanneer een schadeauto via de dealer wordt hersteld, de verzekeringsnemer geen eigen risico betaalt”, zegt Genuit.
Bij Mitsubishi is er bij de Carisma-actie eveneens sprake van schadesturing. “Schade wordt bij de Mitsubishi-dealer volledig vergoed, bij een andere reparateur voor 75%,” aldus Vousten.
Debis Verzekeringen laat alle schades van de Mercedes-eigenaar via diens eigen dealer herstellen.
Niet alle dealers kennen een provisieregeling. De Volvo-dealer ontvangt “een standaard bijdrage”, en bij Volkswagen hangt het er van af of de dealer een SER-inschrijving heeft, maar Mercedes-dealers moeten genoegen nemen met de extra inkomsten als gevolg van een groter reparatie-aanbod.
Tijdelijke actie
Niet alle combinaties van aanschaf, en verzekering van personenauto’s behoren tot het standaardaanbod van een autodealer/importeur. Soms is een verzekering onderdeel van een éénmalige actie. Zo houdt Nissan een half jaar durende 3-2-1-actie, die eind deze maand afloopt. Bij de aankoop van een Almera, Micra of Primera wordt de autobezitter drie jaar garantie, twee jaar onderhoud en één jaar een gratis all-risksverzekering aangeboden. “Doel van de actie was meer auto’s te verkopen”, zegt Nissan-woordvoerder Bart van Thienen onomwonden. “Dat is uitstekend gelukt. Wij hebben sinds half december vorig jaar 3.400 Micra’s, Primera’s en Almera’s verkocht, en verwachten dat bij het sluiten van de actie ongeveer 3.750 auto’s een eigenaar hebben gevonden. Dat is beduidend meer dan normaal. Wij hebben in elk geval de doelstelling van het eerste kwartaal ruimschoots gehaald. De actie blijkt voor klanten een goede reden een snelle beslissing te nemen.”
Mitsubishi hield voor zijn Carisma een soortgelijke actie onder de slogan ‘Rijd zonder kosten de volgende eeuw in’. Kopers die tussen 15 januari en 1 april van dit jaar eigenaar werden van een Carisma, kregen voor één jaar een gratis all-risksverzekering en gratis onderhoud plus één jaar uitstel van betaling. Dit aanbod werd vervolgens ‘wegens succes’ uitgebreid en verlengd tot 31 mei.
“De actie heeft goede resultaten opgeleverd”, zegt manager Eric Vousten. “In de actieperiode hebben we tot nu toe tweeduizend Carisma’s met een autoverzekering verkocht.”
Vervolg
Nissan heeft voor een all-risksdekking eerst de verzekeringsmarkt gepolst. “Turien & Co bleek het beste aanbod te hebben. Wij zijn daarom met hen in zee gegaan. Als de polis na een jaar afloopt, wordt de klant een nieuwe all-risksverzekering aangeboden. Die polis heeft een concurrerende prijsstelling en is ook via Turien & Co ontwikkeld.”
Ook Mitsubishi biedt kersverse Carisma-bezitters een vervolgmogelijkheid. “De gratis verzekering kan worden voortgezet in een all-risksverzekering met een brutopremie van f 700 per jaar, die eveneens via Orion Direct loopt.”
Van Tienen sluit niet uit dat Nissan, gezien het succes van de 3-2-1-actie, in de toekomst een soortgelijke campagne zal houden. Vousten van Mitsubishi gaat nog iets verder: “We denken na over het doortrekken van dit actieconcept naar andere Mitsubishi-modellen. De ontwikkeling van een merkenpolis voor Mitsubishi wordt wellicht in de toekomst in overweging genomen. Het past in elk geval goed in een mobiliteitsconcept, waarbij je de klant een breed dienstenaanbod kan leveren. Het aanbieden van een verzekering geeft niet alleen rendement in de vorm van een hogere verkoop, maar door de klantenbinding ook resultaat op langere termijn.”
De merkenpolis scoort goed, waardoor steeds meer automerken overwegen ook in verzekeringen te gaan.
Fiat is van mening met Simpliciter in eerlijke concurrentie te zijn met het intermediair.
De zieltogende boodschappenwagen Smart beschikt over een merkenpolis van Zurich, Smartstart geheten. Merk productnaam intermediair/volmacht risicodrager Volvo Volvo autopakketverzek. Amazon Insurance Amazon casco, Mercator (WA) VW VVS Volkswagen Verzek. VVS Generali/Elvia/Hannover BMW BMW Topcover Turien & Co Alpina Nissan (actie) Turien & Co Alpina Mercedes Mercedes Autoverz. Debis Generali/Elvia/Erasmus/AXA Smart Smartstart Zurich Fiat/Lancia Simpliciter Anac Generali Mitsubishi (actie) Orion Direct ICI Rover Quality cover Turien & Co Alpina Jaguar Nog niet bekend gemaakt 1

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.