nieuws

Mediabestedingen van verzekeraars stijgen

Archief

De verzekeringsbranche heeft in de eerste helft van dit jaar voor ruim e 55 mln besteed aan reclame in publieke media. De reclamegelden zijn daarmee met 49% gestegen.

Dat stellen onderzoekers van Stroom Mediacommunicatie, op basis van BBC-gegevens. Achmea blijft de grootste adverteerder met een aandeel van 24%, oftewel e 13,3 mln. Over 2003 was dit aandeel echter nog 32%. De verschuiving komt op het conto van ING Groep (e 6,4 mln), dat haar aandeel in de mediabestedingen opschroeft van 3% vorig jaar naar 12% nu. De onderzoekers zien in het EK Voetbal en de daaraan verbonden rol van Nationale-Nederlanden de voornaamste verklaring.
Delta Lloyd Groep staat, vooral ter ondersteuning van het merk Ohra, op de tweede plaats met een besteed budget van e 9,0 mln. Na ING volgen achtereenvolgens: Rabobank e 5,0 mln, SNS Reaal e 3,4 mln, Aegon e 2,8 mln, Univé e 1,5 mln, Menzis e 1,3 mln en Fortis e 1,1 mln. In het rijtje staat overigens ook de uitvoeringsinstelling werknemersverzekeringen (UWV) opgenomen met een budget van e 2,2 mln.
De televisie blijft veruit het populairste medium bij de verzekeraars: 59% van de gelden werd hieraan besteed. Radioreclames vergden 19% van de reclamebudgetten. Dagbladen moesten het in het eerste halfjaar met 10% doen en de vakbladen met minder dan 1%.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.