nieuws

Markt nog niet rijp voor alle plannen van Geové RZG

Archief

Bazoflex het zorgproduct dat Geové – nu Geové RZG – in de herfst lanceerde, is nog niet gesloten. “Er was voor werkgevers te weinig tijd om aan het eind van het jaar over te stappen.” Met het oog op het komende jaar komt er een Bazoflex-symposium. Andere plannen geeft Geové wel gerealiseerd.

Geové was in de afgelopen herfst en winter voortdurend in het nieuws. In augustus maakte de verzekeraar bekend dat begin 2000 zou worden gefuseerd met RZG, de zorgverzekeraar – van huis uit ziekenfonds – in Groningen. Daarna was Geové onder meer in het nieuws met de Makro, met supermarktketens en met Bazoflex. De fusie is inmiddels een feit, Bazoflex nog niet.
Bazoflex is een zorgproduct voor grote werkgevers met een jaarlijkse ziektekostenpremie vanaf f 5 miljoen. Het gaat om een (gecombineerde) stop-lossverzekering voor ziekteverzuim en – hetgeen geheel nieuw is – voor ziektekosten. Het contract omvat uitsluitend werknemers. Gezinsleden kunnen zich met korting individueel op het ziektekostenpakket verzekeren.
Bazoflex heeft veel stof doen opwaaien. Over een stoploss-verzekering voor ziektekosten werd in de markt veel gepraat. Volgens sommigen zouden dergelijke contracten al zijn gesloten, maar zouden betrokkenen daaraan geen ruchtbaarheid willen geven. De meningen over zo’n product zijn sterk verdeeld (zie AM20 1999, pag. 15).
“Er is nog geen Bazoflex gesloten”, zegt Romke Baaij, marketingmanager van de Geové RZG Zorggroep. Hij ervaart dit niet als een teleurstelling, ondanks dat de eigen buitendienst en makelaars met de verzekering de boer zijn opgegaan. “Het is een zeer vernieuwend product. De bedrijven moeten daar echt voor gaan zitten. Ze moeten bijvoorbeeld met hun ondernemingsraad overleggen. Toen wij Bazoflex lanceerden was er voor de bedrijven weinig tijd om voor het nieuwe jaar nog een beslissing te nemen. Wij verwachten wel voor het komend jaar de Bazoflex te sluiten.”
Bazoflex-seminar
Om werkgevers en makelaars te informeren over, en op te warmen voor, de Bazoflex, gaat Geové RZG voor of na de zomer een ‘seminar’ houden. “Het gaat om druk bezette mensen dus we pakken het efficiënt aan”, zegt Baaij. “We houden – op één dag op diverse tijdstippen – een sessie van drie kwartier met een hapje en een drankje. Uitgenodigd worden de circa driehonderdvijftig topbedrijven in ons land en een groep grote makelaars.”
Houders Makropas
Voor de ongeveer miljoen houders van een Makropas lanceerde Geové een speciale ziektekostenverzekering. Het gaat Geové vooral om de zelfstandige ondernemers onder hen. “Het is een groot succes”, zegt Baaij. “De ondernemer sluit niet alleen voor zichzelf, maar vraagt ook om een collectiviteit voor zijn bedrijf.” Het aantal verzekeringen dat op dit mantelcontract is gesloten wil Baaij echter niet bekend maken. “Vanwege de concurrentie.” De stelling dat de concurrenten wakker zijn geworden, ziet Baaij bevestigd door het feit dat Ohra kortgeleden in zee ging met de Makro voor het aanbieden van schadeproducten aan pashouders.
Supermarkten
Kort na de aankondiging van het mantelcontract met de Makro, liet Geové weten in zee te willen gaan met ketens van supermarkten. Dat heeft nog niet tot concrete zaken geleid. “Met een grote supermarktketen, nee ik zeg nog niet welke, gaan we dit jaar een test uitvoeren met een voor hen ontwikkeld ziektekostenproduct”, zegt Baaij. “Het is de bedoeling dat we dat product ook via een krantje of magazine gaan aanbieden.”
Ook in dit geval heeft Geové concurrentie. Aegon heeft inmiddels het oog laten vallen op supermarkten en heeft een contract gesloten met Albert Heijn.
Sporters en studenten
Baaij wil ook geen aantallen noemen van de ‘Jong & Sportief-Ziektekostenpolis’, die in de herfst werd gelanceerd voor verenigingssporters en hun gezinsleden. Volgens hem loopt het product goed.
Ook vanuit RZG in Groningen zijn nieuwe producten gelanceerd. Onlangs is de groep met het MKB Zorg Arrangement gekomen (zie AM 4, pag. 6), een zorgpakket met kortingen voor de leden van MKB-Noord. Volgens Baaij loopt dit goed, maar valt ook hier “gezien de opzeggingsmogelijkheden bij ziektekostenverzekeringen” pas volgend jaar veel van te verwachten. Voorts kwam RZG met de Collegepolis, een studenten-standaardpakketpolis met een jaarkorting van f 120. Ook hierbij wordt voor volgend jaar “de bulk” verwacht.
Affinity groups
De ‘affinity groups’ waar Geové RZG zich de laatste tijd sterk op richt, zijn voor Geové niet nieuw. Er zijn al lange tijd speciale polissen voor onder anderen: juweliers verenigd in de Federatie Goud en Zilver, onderwijzend personeel, en leden van de DMSA, een vereniging voor onder meer reclame- en direct marketingbureaus. Inmiddels valt 65% van de 220.000 particuliere verzekerden (de groep heeft voorts 400.000 ziekenfondsverzekerden) onder een collectiviteiteit of mantelcontract. Baaij: “Wat me een beetje stoort is dat wij met het idee van supermarkten en zo zijn gekomen en dat anderen nu doen of ze het wiel hebben uitgevonden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.