nieuws

Marketeer Viehoff op wenken bediend

Archief

“De artikelen 13 en 16 van de Wabb kunnen zonder problemen afgeschaft worden.” Dit betoogde Jos Viehoff, middagvoorzitter tijdens een NVA-studiemiddag over het onderwerp marketing. Het zou marketingtechnisch volgens hem een uitstekende stimulans zijn voor de branche.

Een week later werd Viehoff op zijn wenken bediend. Het Verbond van Verzekeraars, NVA, NBvA en de ministeries van Financiën en Economische Zaken sloten een compromis over de provisie-artikelen 13, 15 en 16 van de Wabb.
Eenzijdige mix
Viehoff verkondigde verder de stelling dat de assurantietussenpersoon zich niet moet opstellen als detaillist, maar als dienstverlenend adviseur. “De P van Plaats uit de bekende marketing-mix zou een veel belangrijker rol moeten spelen”, aldus Viehoff. “Een detaillist kiest zijn vestigingsplaats uit ‘traffic’-overwegingen, een tussenpersoon uit beschikbare kantoorruimte. De communicatie-mix van het intermediair is eenzijdig en beperkt. Prijsverschillen zijn nauwelijks aanwezig (art. 16 verbiedt dit nog). Het assortiment is noch zichtbaar noch verschillend en het rendement van specifieke producten en specifieke klantengroepen is onbekend. Oftewel een tussenpersoon kan zich absoluut niet meten met de professionele detaillist.”
..Maar er is nog een uitweg”, zo stelde hij het aanwezige intermediair gerust. “Jullie zijn tenslotte dienstverlenende adviseurs. Voor de klant moet het verschil in advisering en ook in prijs zichtbaar gemaakt”. ‘Goed adviseren’ krijgt volgens Viehoff geen optimale stimulans als de beloning voor het ondernemerschap van tevoren bekend is en niets te maken hoeft te hebben met de inspanningen die daar voor geleverd zijn. Waarna hij tot zijn oproep kwam om de artikelen 13 en 16 te schrappen.
Echte omzet
Niek Ligtelijn van Ineas Insurance hield de NVA-leden voor dat met Internet niet alleen maar virtuele omzet te behalen is. Hij ging in zijn betoog in op de voordelen die Internet biedt, waarbij vooral flexibiliteit, beschikbaarheid, lage transactiekosten en ‘time-to-market’ een belangrijke rol spelen. Tot slot ging hij ook nog kort in op Ineas. zijn ‘eigen’ virtuele verzekeraar. Ineas wordt in vier landen geïntroduceerd (Nederland, België, Frankrijk en Duitsland). Ineas zou in februari al van start gaan, maar door technische problemen is dit uitgesteld tot nader orde.
Jos Viehoff: “Geen goed adviseurschap als de beloning van tevoren bekend is”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.