nieuws

LogicaCMG start met berichtenplatform

Archief

LogicaCMG, een ICT-adviesorganisatie, introduceert een berichtenplatform, de zogeheten Insurance Message Adaptor (IMA). Dit platform maakt gestandaardiseerd elektronisch berichtenverkeer tussen onder meer verzekeraars, tussenpersonen, werkgevers en arbodiensten mogelijk.

De oplossing die LogicaCMG biedt met het berichtenplatform is gebaseerd op de door de verzekeringsbranche geaccepteerde transactiestandaard GIM (Generieke Interface Manager) en de gegevensstandaard AFM (All Finance Model). “Als partijen deze standaarden omarmen, dan kan met de IMA iedere waardeketen in de verzekeringsbranche van begin tot eind worden geïntegreerd”, zegt Arjen Schutte, directeur bij LogicaCMG Financial Services.
Vooral verzekeraars zijn volgens Schutte gebaat bij de oplossing die zijn bedrijf nu biedt. “Noodzaak voor elektronische communicatie is dat het complexe landschap aan ICT-systemen bij verzekeraars geschikt wordt gemaakt voor de GIM. Dit zijn vaak gecompliceerde en omvangrijke operaties, waarbij de tijdsdruk hoog is en gebruik wordt gemaakt van maatwerk dat keer op keer per ICT-systeem moet worden aangepast. Dat zijn dure en inefficiënte oplossingen. Juist voor deze problematiek is de IMA bedoeld. De adapter zorgt voor een generieke afhandeling van elektronische berichten van en naar marktpartijen. Het berichten platform is in staat om met diverse ICT-systemen tegelijk te communiceren.”
Een ander voordeel is volgens Schutte dat het berichtenplatform in staat is alle backoffice-systemen van een verzekeraar via dit ene platform te ontsluiten. “Als verzekeraars meerdere backoffices hebben voor bijvoorbeeld Schade, Leven en Zorg, dan kunnen deze allemaal aangesloten worden op de Insurance Message Adaptor. De enige voorwaarde is dat elke backoffice een opening moet bieden om te kunnen communiceren.”
Kosten
Het basis berichtenplatform kost e 80.000. Daarnaast moet jaarlijks 20% van de aanschafprijs betaald worden om het platform te gebruiken. “Het lijkt veel geld, maar het is gering als je het vergelijkt met investeringen die verzekeraars moeten doen om elke backoffice apart te ontsluiten om het elektronisch berichtenverkeer gestandaardiseerd te laten verlopen”, aldus Schutte.
“Voor deze prijs wordt het systeem ook up-to-date gehouden via regelmatige releases.” Als een verzekeraar besluit het berichtenplatform te implementeren, duurt het vervolgens een aantal maanden voordat het platform ook daadwerkelijk gebruikt kan worden.
Het systeem beschikt verder over een aantal modules. De belangrijkste is de Insurance Module, deze verzorgt het berichtenverkeer van verzekeraar naar de tussenpersoon en terug op basis van GIM en AFM. Daarnaast is er een AFM/ADN vertaalmodule. Deze module vertaalt het All Finance Model (AFM) naar het Assurantie Data Netwerk (ADN), zodat administraties op basis van het ADN-berichtenverkeer kunnen blijven draaien. Schutte verwacht dat deze module uiteindelijk zal ophouden te bestaan. “Het is natuurlijk de bedoeling dat partijen met de nieuwe gegevensstandaard AFM gaan werken, maar je kan het ADN-berichtenverkeer in de backoffice niet in één keer opdoeken. Dat moet gefaseerd gebeuren en daar is deze module voor bedoeld.” Verder bestaat er een salarismodule. Deze verzorgt salarismutaties van werkgever naar verzekeraar. Een ‘Sickness module’ is in de maak. Deze moet ziek- en herstelmeldingen van werkgever naar verzekeraar gaan verzorgen.
EBCC
Overigens is de IMA al operationeel. Het onlangs gelanceerde Employee Benefits Competence Center (EBCC)(zie AM nr. 18, pag. 8) van Manus van Oosterum en Gerrit Borgers maakt gebruik van de IMA. Delta Lloyd doet mee aan een proef met EBCC, waarbij het berichtenverkeer via de IMA wordt afgehandeld. Volgens Schutte zijn er nog meer verzekeraars geïnteresseerd. Namen noemt hij niet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.