nieuws

Levob lokt sollicitanten met gratis zomervakantie

Archief

Toenemende schaarste aan vakbekwame medewerkers doen verzekeraars steeds vaker grijpen naar buitengewone wervings- en selectiemethoden, waaronder het houden van banenmarkten. Een nieuwe trend is het geven van (hoge) bonussen aan eigen én nieuw personeel. Onder meer Levob en De Amersfoortse hanteren dit wapen.

Van alle verzekeraars spant Levob voorlopig de kroon in de pogingen om nieuwe medewerkers binnen de poort te halen. Om concurrenten op de arbeidsmarkt het nakijken te geven, belooft de Leusdense verzekeraar de vakantie te betalen van sollicitanten die vóór 19 juni reageren en een arbeidsovereenkomst tekenen.
De helft van dit ‘vakantiegeld’ tot maximaal f 5.000 wordt uitgekeerd bij de indiensttreding, de andere helft na afloop van het (proef)jaar. Ook eigen medewerkers komen in aanmerking voor een bonus bij het aanbrengen van nieuwe medewerkers. In hun geval bedraagt het extraatje aanzienlijk minder: f 1.500 netto.
Problematiek
Medewerker Cees Kerstens (Personeel & Organisatie) van Levob erkent dat het lokkertje met een gratis vakantiereis ‘opvallend’ genoeg is. “Het is weer eens wat anders. Het is een manier om alle aandacht te vestigen op onze personeelsproblematiek.”
Het vacatureprobleem bij Levob is volgens Kerstens erg groot. De middelgrote verzekeraar (ruim vierhonderd medewerkers) wil op kortst mogelijke termijn zo’n twintig vakbekwame medewerkers erbij hebben om de enorme werkdruk te verminderen. Het gaat daarbij vooral om commerciële medewerkers (verkoop & service) en om personeel voor het bedrijfsonderdeel Inkomens- en Levensverzekering.
De wervingsactie wordt ondersteund door advertenties in regionale kranten en tijdschrijften. Kandidaten die een speciaal telefoonnummer (033-434.47.38) draaien krijgen een uitgebreid informatiepakket (incl. sollicitatieformulier) thuisgestuurd.
Interpolis
Het geven van bonussen om personeel te werven, is vorig jaar als een van de eerste verzekeraars door Interpolis toegepast. De maatschappij beloofde haar medewerkers een extraatje van f 250 voor elke nieuwe collega die zouden worden aangebracht. De actie liep tot eind vorig jaar en leverde de maatschappij twaalf nieuwe medewerkers op. “De respons was natuurlijk groter. Er kwamen zeventig tips binnen die echter niet allemaal zijn gehonoreerd”, zegt woordvoerder Marco Simmers.
Het totaal aan bonussen bedroeg f 3.000. Een luttele som erkent ook Simmers: “Lokkertjes moeten nooit een doel in zichzelf zijn. Zulke concurrentie is niet vol te houden. Sollicitanten moeten hier willen werken, omdat wij een goed arbeidsdvoorwaardenpakket hebben en aan loopbaanbegeleiding doen. Het gaat om de toegevoegde waarde die een werkgever kan bieden.”
Simmers benadrukt overigens dat Interpolis vorig jaar via het gebruik van reguliere wervingsmethoden ruim dertig nieuwe medewerkers heeft kunnen aantrekken.
Amersfoortse
Dankzij het succes prolongeert De Amersfoortse haar vorig jaar gehouden bonusactie van f 1.000 voor elke nieuwe medewerker. Dit keer loopt de actie door tot eind december. Vorig jaar leverde de ludieke werving dertig nieuwe medewerkers op, hetgeen de maatschappij dus f 30.000 kostte.
Toch had de tweedaagse banenmarkt in het hoofdkantoor van De Amersfoortse meer succes. Jonge academici en schoolverlatende Meao-ers of Heao-ers konden daar in de avonduren terecht voor uitgebreide informatie over hun carrièrekansen bij de ‘kei van een maatschappij’. Ruim vierhonderd man kwamen daar op af, van wie er 150 sollliciteerden. “Uiteindelijk bleven er 35 over met wie we definitief in zee zijn gegaan”, zegt directeur marketing en communicatie René Otten. Inclusief de werving via reguliere kanalen en ook Internet nam De Amersfoortse vorig jaar ruim honderd medewerkers aan.
Banendag NN
De banendag die Nationale-Nederlanden op de laatste zaterdag van vorige maand mei in haar Rotterdamse hoofdkantoor Delftse Poort heeft gehouden, levert het concern waarschijnlijk vijftig nieuwe medewerkers op. Voor deze banendag hadden zich naar aanleiding van krantenadvertenties en radiospots circa driehonderd jongeren met een middelbare opleiding aangemeld. Er kwamen echter net iets meer honderd inschrijvers opdagen. Een opkomst van rond de 30% schijnt vandaag de dag normaal te zijn. Bij de jongste banendag van NN in Den Haag verschenen slechts zestig van de tweehonderd inschrijvers, aldus een woordvoerder.
De advertentie van Levob, die in regionale kranten en (vak)tijdschriften is verschenen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.