nieuws

Levenproductie Aegon moet in 2010 bijna de helft hoger zijn

Archief

Aegon wil de levenproductie in ons land de komende vier jaar met 10% per jaar vergroten, kondigde directievoorzitter Nederland Johan van der Werf vorige week aan op een analistenbijeenkomst in Londen.

De gestandaardiseerde nieuwe levenproductie bedroeg vorig jaar _ 231 mln. Het aandeel van het intermediair daarin is bij Aegon in 2005 gedaald van 55% tot 44%. Het aandeel van de collectieve contracten nam daarentegen toe tot 41% (27%).
De jaarlijkse 10%-groei – uitmondend in een levenproductie van ruim _ 330 mln – moet gestalte krijgen door het vergroten van het aandeel op de MKB- en de individuele markt. Verder wordt groei verwacht door het overnemen van de pensioenadministraties. Aegon verwacht dat de komende jaren 20% van de bedrijfstak- en bedrijfspensioenfondsen zichzelf gaat opheffen of de administratie gaat uitbesteden.
De waarde van de verkoop van nieuwe levensverzekeringen, vorig jaar _ 39 mln, moet in 2010 zijn verdubbeld door schaalvoordelen en het verbeteren van de kostenefficiëntie.
Volgens Van der Werf zitten de administratieve prestaties bij Aegon in de lift: de omvang van de werkvoorraden is afgenomen en 98% van alle telefoontjes wordt beantwoord. Het lukt alleen nog niet overal om 80% van alle telefoontjes binnen 20 seconden te beantwoorden.
De kosten per polis liggen bij Aegon beduidend lager dan het gemiddelde in ons land: in Leven is dat 59% van het gemiddelde en in Pensioen 69%. Op het gebied van levensloopproducten wil Aegon een marktaandeel halen van 10%, ongeveer gelijk aan 220.000 levenslooprekeningen. In aov wil Aegon over twee jaar bij de top-3 horen met een marktaandeel van minimaal 10%.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.