nieuws

Levenbedrijf van Zurich in de lift

Archief

Zurich Nederland heeft over het eerste halfjaar zijn winstcijfer met 16% weten te verbeteren tot f 36,2 mln. De premie-omzet dikte met slechts 3% aan tot f 466 mln.

De verbeterde winst schrijft Zurich onder meer toe aan een verlaging van de kosten. Die wordt weer veroorzaakt door de integratie van de leven- en schadebedrijven.
De cijfers van Zurich leunen vooralsnog op het levenbedrijf, dat de nettowinst verhoogde tot f 37,3 (35,0) mln bij een technisch resultaat van f 17,0 (14,6) mln.
Het brutopremie-inkomen kwam 7,4% hoger uit op f 250,5 (233,2) mln. In navolging van de algehele marktontwikkeling liep het periodieke premie-inkomen terug: -4% tot f 160,6 (167,0) mln. De koopsompremies dikten daarentegen met 36% aan tot f 89,9 (66,2) mln.
Schade
Bij Zurich Schade loopt het premie-inkomen nog altijd terug: f 215,8 (218,5) mln. “Het gevolg van een verdere focus op de winstgevendheid”, aldus Zurich, dat met name in de Brand-portefeuille van gemeenten en woningcorporaties heeft gesneden.
Toch bleef het technische resultaat onder invloed van “zorgenkind” Brand negatief: f -3,8 (-4,4) mln. Het nettoresultaat kwam dichter naar de nullijn: f -1,1 (-3,8) mln.
Internationaal
Het internationale Zurich-concern verhoogde in de eerste zes maanden van dit jaar de premie-omzet met 2% tot f 61 miljard. De nettowinst zakte met bijna 25% in tot f 3,0 (4,0) mld.
Vooral in schadeverzekeringen moest Zurich een flinke veer laten, getuige de halvering van het nettoresultaat tot f 1,0 mld. Ook het levenbedrijf boekte een 19% lagere winst van f 0,9 mld. Daarentegen verdubbelde het resultaat uit herverzekeringen tot f 0,3 mld.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.