nieuws

Levenbedrijf van Interpolis verlegt koers noodgedwongen

Archief

Het levenbedrijf van Interpolis heeft over de eerste zes maanden van dit jaar de premieomzet met 25% zien slinken tot e 1.246 mln. “Een behoorlijk tik”, aldus de Rabo-verzekeraar. De koers wordt daarom verlegd. Van de koopsompolis voor fiscale aftrek terug naar de kerntaak: afschermen van financiële risico’s en opbouw van reserves.

“Dat vind ik een gezondere basis voor de verkoop van levensverzekeringen dan het najagen van maximaal fiscaal voordeel”, stelt Joop Kanen, directeur van de afdeling Leven Particulier. Het betekent niet dat Interpolis afscheid neemt van de individuele koopsompolis, die de afgelopen twee jaar voor meer dan 50% van alle levenpremies zorgde. “We moeten nu alleen een pensioentekort gaan aantonen en dat vraagt een andere rol van vooral de distributieorganisatie.”
Volgens Kanen is het verzet van het Verbond van Verzekeraars tegen de kabinetsplannen voor afschaffing van het spaarloon en de basisaftrek lijfrente wel terecht, maar is het tijd om naar oplossingen te kijken. Het berekenen van een ‘pensioengat’ is weliswaar moeilijk, maar niet onmogelijk, zo vindt hij. Interpolis komt daarom nog dit najaar met een eenvoudig rekenprogramma voor tussenpersonen. “Verzekeraars zijn natuurlijk een beetje lui geworden. Jarenlang zijn mensen naar ons toegekomen met de vraag of wij nog een fiscale aftrekpost konden bieden. Nu moeten we ons gaan verdiepen in de klant.”
Natura-producten
“We moeten de samenwerking met onze distributiepartners (Rabobanken en zo’n 250 andere tussenpersonen) optimaliseren, zodat zij hun klanten professioneel kunnen adviseren. Uiteraard wel met verkoop als doel”, aldus Kanen. Op korte termijn wil Interpolis vier zaken verbeteren: meer afspraken met klanten, minder gesprekken om te komen tot verkoop, meer zicht op verkoopresultaten en een betere administratie. Tijdrovende, niet-commerciële taken wil Interpolis de tussenpersonen uit handen gaan nemen, zoals het opvragen van informatie bij derden en het maken van afspraken voor medische keuringen.
Op lange termijn gaat ‘Interpolis Leven’ zijn productaanbod afslanken tot vijf kernbehoeften: huis kopen, stoppen met werken, zorg voor nabestaanden, sparen voor studie en aanvullend inkomen. Kanen voorziet daarbij een verschuiving van puur financiële producten naar voorzieningen (deels) in natura. Kanen denkt aan: “Jaarlijks onderhoud van de financiële planning, bijvoorbeeld. Als je je eenmaal in een klant hebt verdiept, is dat elk jaar met weinig inspanning te doen. Of reizen en voorzieningen aanbieden voor senioren die ‘overwinteren’ in warmere oorden. Of samenwerkingen opzetten met verpleeghuizen, ziekenhuizen en klinieken: want je kunt op je 65e wel een zak geld krijgen, maar de vraag is wat er dan nog te koop is en voor welke prijs.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.