nieuws

Lelijke krassen in communicatie FairGo

Archief

Onlangs vroeg FairGo om de aandacht van het intermediair met ‘De Grote FairGo Toeters & Bellen Kras Actie’. De onmogelijke actienaam zegt volgens Bert Both veel over het niveau van de actie: een pijnlijke onderschatting van de intelligentie van het intermediair.

Bert Both
Het moet in het voorjaar zijn geweest, dat John met Anita, zijn verloofde, over de kronkelige paden van camping Het Zinkviooltje liep. Uit de Kegeltaveerne klonk het geluid van een bel voor een volgende ronde: “35”, riep een mannenstem.
“O, ze zijn weer aan het bingoën”, kirde Anita. Bijna tegelijk met een “Bingo” uit de zaal riep John: “Bingo! Dat is het.” Hij kreeg plotsklaps De Ingeving waar hij al maanden op zat te broeden. Hij kon niet wachten tot hij maandag over twee weken weer op kantoor was, dus pakte hij zijn GSM. “Sandor, hier met John. Ja, ik weet het, ik bén op vakantie en het ís zaterdag, maar je moet even naar me luisteren. Ik heb het. Hét! Wat denk je van deze: ‘FairGo laat intermediair krassen?’.”
“Nee, niet opkrassen, krássen. Intermediairs zijn doeners, jongen, als je die gasten wilt bereiken, moet je het praktisch houden, manueel. We gaan gewoon een spelletje spelen, een soort loterij, met kegels, taarten, kraskaarten en geldprijzen. Geen moeilijk gedoe over goede service en onderscheidende producten, dat verhaal vertelt iedereen al. Nee, we houden het simpel. Ik zal het idee morgen verder uitwerken en maandag ligt er een e-mail in je postbak.”
Kattebelletje
Tja, je moet wat doen om op te vallen en meer omzet te genereren. FairGo heeft daarvoor een krasactie bedacht, want: “een gokje wagen met een kraslot is razend populair”. De communicatie van de actie bestaat uit een envelop, een brief, een antwoord(kras)kaart en een uit de kluiten gewassen poster. Op de envelop staan klokjes afgebeeld en de tekst: “Gaan er straks belletjes bij u rinkelen?” Dat is toepasselijk, want er is een heus kattebelletje op de brief geplakt. Dat hoor je als je de envelop opent.
De poster kent een formaat van 60 bij 110 cm. Het is de bedoeling dat hij in het kantoor wordt opgehangen en als een soort barometer gaat fungeren. Elke f 250 extra productie – dat is alles wat verkocht wordt boven het zogenaamde ‘omzetvertrekpunt’ – levert het kantoor een kraslot op. Elk kraslot geeft kans op prijzen voor het gehele kantoor, van een bezoek aan een musical tot een geldprijs van f 10.000. De bedenkers van de actie gaan er kennelijk vanuit dat de sfeer in de meeste assurantiekantoren zodanig is, dat men er naar uitkijkt om met elkaar uit te gaan.
De actie heeft de onmogelijke naam ‘De Grote FairGo Toeters & Bellen Kras Actie’. Naar ‘goed’ Amerikaans gebruik begint elk woord met een hoofdletter. Het kattenbelletje is er naar zeggen “voor al uw collega’s”. De kop is in de vraagvorm: “Gaat u het de komende maanden rustig aan doen of…scherpt u de nagels voor De Grote FairGo Toeters & Bellen Kras Actie?” En hiermee is de flauwe toon gezet: de scherpe nagels verwijzen figuurlijk naar de poes en letterlijk naar het krassen met de nagels over de krasloten.
Het kan erger
Er zijn veel van dit soort zogenaamde grapjes. De deelnemers aan de actie krijgen krasloten. Als er drie toeters verschijnen, dan heb je geen prijs, maar als je ze bewaart op de ‘nietenmeter’ rechts op de poster, dan ontvang je bij vijftien nieten een gratis staatslot. Maar…”wie zich betoeterd voelt kan altijd nog bellen!”
Het kan nog erger: “Van deelname is uitgesloten: Dhr. T.O. Eter & Mw. B. Ellen, dhr. Kras uit Krabbendam, personeel van Krasnapolsky”. Dit is niet flauw meer, niet melig, maar deze humor is uit een droge dweil gewrongen. Het getuigt van weinig respect voor de lezer. FairGo schat het gevoel voor humor en de intelligentie van tussenpersonen zeer laag in.
En dan zijn we er nog niet. Aanstaande deelnemers krijgen ook nog ‘Tips voor survival’ om zich voor te bereiden op de actieperiode, die loopt tot 31 oktober. Twee voorbeelden:
“Drink veel melk! In melk zit kalk en dat is goed voor uw vingernagels.””Doe speciale nageloefeningen. Het American Institute for Nail Fitness & Nail Aerobics adviseert…”, bla bla bla en et cetera. En als je jeuk op je rug hebt, vraag je je partner om even te krabben. Voor de goede orde: dit staat er echt!En dan het Nederlands van FairGo. Dat is ook niet om over naar huis te schrijven. De naam van de actie is onmogelijk, een woord als ‘omzetvertrekpunt’ maakt kans op de hoofdprijs van Het Lelijkste Woord Van 1999 en sommige zinnen zijn raadsels. Twee voorbeelden van dat laatste uit de brief aan het intermediair:
“Tot en met 31 oktober 1999 belonen we additionele omzet FairGo producten met krasloten.””Doet u mee? Stuurt u dan eerst even bijgaande Kraskaart retour, bij wijze van inschrijving.” Bij wijze van?Wij-gevoel
Is er dan niets goeds te melden van deze actie? Jawel, de actie doet een beroep op het ‘wij-gevoel’ en dat kan nooit kwaad. De gezamenlijke aanpak kan stimulerend werken. Het is alleen doodzonde dat de toonzetting zo onderbroekenlollig is. Je moet als potentiële participant een drempel overwinnen om aan de actie mee te doen.
Je mag ook hopen dat de communicatiedruk groter is dan deze eenmalige mailing. Zo’n grote poster zal wel even bekeken worden en het belletje oogt en hoort leuk, maar alles bij elkaar is de media-inzet – gezien de opzet van de totale actie – mager. Maar misschien is er een teaser vooraf verzonden, is vooraf gepeild of er belangstelling is bij kantoren om mee te doen aan deze actie, zijn kantoren wellicht zelfs bezocht en nagebeld? Maar aan compensatie-communicatie zal FairGo zich in deze situatie waarschijnlijk niet bezondigen. Jammer.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.