nieuws

‘Leads’ van Wellowell verdwijnen in het niets

Archief

Vrijwel geen enkele tussenpersoon heeft tot op heden een adres van een potentiële klant (lead) ontvangen via virtueel intermediair Wellowell (NN). Dit blijkt uit een telefonische enquête van AssurantieMagazine onder ruim twintig tussenpersonen bij Wellowell aangesloten tussenpersonen. Volgens Wellowell mag de site, voor wat betreft ‘leads’, pas vanaf begin deze maand worden beoordeeld.

Wellowell-directeur Herman van der Haas zei in februari op een congres in Scheveningen dat Wellowell inmiddels al 12.000 leads had doorgestuurd aan het intermediair (zie AM 5, pag. 6). In een later stadium zei hij dat bezoekers 14.000 keer de zoekmachine voor een adviseur hadden geraadpleegd. Navraag bij de aangesloten tussenpersonen wijst anders uit. Van de ruim twintig tussenpersonen die zijn benaderd, zijn er wel geteld twee die “wel eens een lead hebben ontvangen”. Maar dat heeft uiteindelijk niet geleid tot de verkoop van een polis.
De Van Bruggen Adviesgroep met 73 kantoren heeft nog nooit een doorverwijzing ontvangen. Het kantoor in Leiden van de Van Bruggen Adviesgroep is duidelijk in zijn reactie. “Ik heb ooit een e-mail ontvangen van Wellowell met de mededeling dat ik was ingeschreven. Als ik niet reageerde, bleef ik ingeschreven. Ik hou niet van dat soort praktijken en doe er dus ook niet aan mee.” Hans van Bruggen, directeur van de keten, nuanceert de uitspraken van de franchisenemer. “We hebben er over gesproken om te stoppen, maar hebben nog geen besluit genomen. Wellowell heeft net het onderdeel hypotheken toegevoegd en dat is onze core business. Dus we kijken het nog even aan.”
Betalen
De meeste van de gebelde tussenpersonen geven aan dat als ze moeten gaan betalen voor de doorverwijzingen – die ze niet ontvangen – ze er onmiddellijk mee stoppen. Van Kampen Financiële Diensten zegt over Wellowell: “Als wij ervoor moeten gaan betalen terwijl het geen rendement oplevert, is de keus snel gemaakt.” Hetzelfde geluid is te horen bij het kantoor Langezaal & Van Strien.
Michiel Slegt van Slegt Financiële Dienstverlening: “Nee, wij hebben nog nooit een doorverwijzing mogen ontvangen. We hebben zelf een hypotheeksite en doen daar min of meer hetzelfde als Wellowell. Wij hebben ons opgegeven, omdat we wilden kijken hoe zij het aanpakken en in de verwachting dat we op de hoogte gehouden zouden worden. Als nu blijkt dat ik moet gaan betalen voor iets wat ik nog nooit heb ontvangen, dan moet ik daar hartelijk om lachen.” Teeuwen Assurantiën in Leiden – dat ook nog nooit iets heeft ontvangen – noemt Wellowell “geen gouden greep van NN”.
Misbruik
“Wij zijn eigenlijk in zee gegaan met Wellowell omdat het kosteloos was. Wij gaan zeker geen abonnementsgeld betalen. Ze hebben nu bijna een jaar de tijd gehad. Ik vind dit misbruik maken van het intermediaire kanaal. Het is best aardig als je bloemen verwacht voor zo’n initiatief, maar die hebben ze nog niet verdiend”, aldus een tussenpersoon uit Den Haag.
Een Amsterdamse tussenpersoon is duidelijk over Wellowell. “Wellowell is een andere manier van het afzetten van je producten. Het is een kanaal dat straks exclusief openstaat voor NN-captives.”
Een tussenpersoon in Den Haag had in eerste instantie het idee dat Wellowell zou kunnen werken. “Ik had verwacht dat er meer verdeeld zou worden. Na publicatie in AM over die 12.000 leads heb ik onmiddellijk een e-mail gestuurd naar Wellowell. Ik kreeg als antwoord dat de klant zelf bepaalt wie hij kiest.” Frisia Verzekeringen geeft eveneens aan nog nooit iets van Wellowell te hebben ontvangen”. “Wij hebben ons toen aangemeld, omdat we het een goed initiatief vonden, omdat de tussenpersoon er ook bij betrokken is. NN heeft het op zich goed op poten gezet. Op deze manier hoefden we niet zelf een internetsite op te zetten.”
De NieuweMeer Adviesgroep doet al vanaf het begin mee, maar zet nu zijn vraagtekens bij het initiatief. “Waarom zou de consument zich laten doorverwijzen als hij toch online de polis kan sluiten?” Gerrit-Jan Doorneweerd van Doorneweerd Assurantiën en van de internetsite www.koopeenpolis.nl heeft ook nog nooit iets van Wellowell mogen ontvangen, zelfs geen antwoord op een door hem gestuurd e-mailtje.
Brancheorganisaties
NVA-directeur Niels Mourits zegt dat de NVA nog geen onderzoek naar de prestaties van Wellowell verricht heeft. “Wellowell is aspirant-lid van de NVA. In augustus gaan we met Wellowell praten over het lidmaatschap. Uiteraard willen we dan wel inzicht krijgen in onder meer de doorverwijzingen. Ik hoor zelf geluiden dat het aantal doorverwijzingen erg dun is.” Mourits weet echter wel van één NVA-lid, het net teruggetreden bestuurslid Frank de Jong, dat hij wel eens een lead heeft ontvangen.
De NBVA kan zich bij monde van woordvoerder Paul Oostdam vinden in de bevindingen van AssurantieMagazine dat er zeer weinig tot geen leads terechtkomen bij het intermediair.
‘Geen leads’
“Wij hebben nooit gesproken over leads, maar over doorverwijzingen en dat is heel wat anders”, is de eerste reactie van Wellowell-directeur Herman van der Haas. “Wij hebben vanaf het begin gezegd dat we de doorverwijzingen niet goed konden monitoren. Wat ons betreft waren die 12.000 leads dus het aantal raadplegingen van de zoekmachine voor een adviseur. Pas sinds begin deze maand kunnen wij met behulp van ons nieuwe doorverwijssyteem daadwerkelijk zien wie wat wil weten en naar welke tussenpersoon hij toe wil. Verder vragen wij aan de bezoeker over welke producten en diensten hij nog meer geïnformeerd wil worden door de gekozen tussenpersoon. Uiteraard vragen wij daarvoor toestemming in verband met de privacywetgeving.” Wat Van der Haas betreft moet het meetpunt voor het aantal leads dus liggen vanaf 1 juli en niet daarvoor.
Van der Haas zegt verder dat om die reden er ook nog geen abonnementsgeld gevraagd is aan de tussenpersoon. “Omdat wij het niet goed konden monitoren, hebben wij er geen geld voor gevraagd. Nu, met het nieuwe doorverwijssysteem en de uitbreiding van onze producten met hypotheken, vragen wij nog geen geld. Wij willen tot oktober testen. Daarna gaan we evalueren en pas dan wordt er geld gevraagd.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.