nieuws

Kunst als relatiemarketing bij intermediairrelaties van Royal

Archief

Royal Nederland Levensverzekeringen gebruikt kunst in campagnes voor het intermediair en diens relaties. Om zich “op een sympathieke manier” te onderscheiden van concurrenten als direct writers, banken en andere tussenpersonen, is het motto.

Met overtuiging stelt Royal-directeur F. Rosenmuller, dat het assurantie-intermediair meer moet doen aan moderne marketing. “Direct marketing en telemarketing blijken in de praktijk zeer succesvol. Je moet ook niet bang zijn iets nieuws te proberen. Je zult je uiteindelijk moeten onderscheiden van direct writers en die zitten bepaald niet stil. Zij hebben ook steeds meer adviseurs in dienst die naar de klant toe gaan en professioneel hun produkt weten te verkopen.”
In zijn ogen is kunst een uitstekend middel om aan relatiemarketing te doen: “Het is sympathiek, iedereen vindt het leuk om kunst te krijgen en kunst heeft ook een bepaalde uitstraling. Hoewel ik bijvoorbeeld niets tegen voetballen heb, word ik met mijn bedrijf liever geassocieerd met kunst. Ik vind het persoonlijk erg leuk, maar je stelt je ook de vraag welke soort naambekendheid je met Royal bij je relaties wilt bereiken. Dat Engelse karakter, iemand die van kunst houdt en zich weet te gedragen, maar ook de slappe lach kan krijgen, past bij ons bedrijf. Het ligt daarom voor de hand dat wij ons bij kunst prettiger voelen dan bij voetbal.”
Royal support
Onder de vlag van ‘Royal Support’ stelt de levensverzekeraar uit Utrecht het intermediair in staat om na het sluiten van een post zijn klanten te verrassen met een grafiek. Daarnaast zijn ook kunstige kerstkaarten en tentoonstellingen in te zetten voor de relatiemarketing. Tot nu toe is zo’n kwart miljoen gulden geïnvesteerd in de kunstcampagne en zal de Royal Nederland Grafiekprijs ingesteld worden. De tussenpersoon hoeft niets voor de kunst te betalen en de kunst zelf wordt door Royal ook ingezet als beloning. Zo ontvangt de tussenpersoon bij een bepaalde produktie bijvoorbeeld een kunstwerk voor op kantoor of bij een bepaalde produktie wordt er een bedrag bijgeschreven op ‘de kunstrekening’.
Wabb-voorwaarden
Bij de informatie die de tussenpersoon krijgt over het kunstprogramma is uit voorzorg al een hoofdstuk opgenomen over wat wel en niet is toegestaan op het gebied van geschenken volgens de Wabb.
Eén van de kunststukjes van Royal: ‘Fuchsia’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.