nieuws

Kruidvat

Archief

Drogisterijketen Kruidvat gaat – na persoonlijke leningen – ook doorlopend krediet en verzekeringen aanbieden. Kruidvat (700 winkels) besloot tot deze verdere branchevervaging vanwege de verkoop van consumptief krediet, waarmee inmiddels een marktaandeel van 2% zou zijn opgebouwd. De keten verwacht met de verkoop van particuliere schadeverzekeringen een soortgelijk marktaandeel te kunnen veroveren.

Het besluit van de drogisterijketen is opvallend, temeer omdat eerdere soortgelijke initiatieven een zachte dood zijn gestorven. In de laatste zeven jaar hebben diverse verzekeraars in samenwerking met uiteenlopende retailbedrijven geprobeerd om financiële diensten af te zetten. Geové, Ohra en de inmiddels in De Amersfoortse geïntegreerde aov-verzekeraar Fundum gingen in zee met groothandel Makro, Sterpolis deed het met kledingzaak C&A, Aegon zag het wel zitten in ‘grootgrutter’ Albert Heijn, FBTO probeerde het met supermarktketen C1000, AXA betuigde zijn liefde voor de pompstations van Shell, de Rabobank omarmde Plusmarkt en meer recentelijk hield London het op postorderbedrijf Wehkamp.
Al deze ‘easy-financeprojecten’ brachten niet wat de initiatiefnemers vooraf ervan hadden verwacht. Feitelijk lopen er nu nog twee initiatieven: de verkoop van verzekeringen en consumptief krediet door Hema en V&D, in samenwerking met Proteq, respectievelijk London. Critici beweren dat ook deze initiatieven nauwelijks succesvol zijn. “De verzekeringsproducten die Hema aanbiedt, leiden een marginaal bestaan”, stelde onderzoeksbureau Gfk begin dit jaar nog vast.
Het besluit van Kruidvat lijkt
daarom meer te zijn ingegeven
door ‘wishfull thinking’ dan door
tastbare verkoopcijfers. Nederlandse consumenten zien over het algemeen weinig heil in de aankoop van financiële producten over de winkelbalie. De sluiting van de V&D-balies eind 2004 en meer recent de opheffing van BIJFinance, de adviesformule van de Bijenkorf die het nooit verder bracht dan één vestiging, zijn daarvan duidelijke bewijzen. Maar ook in het meenemen van productfolders uit winkelschappen is slechts één procent van de consumenten omwille van het gemak echt geïnteresseerd, zo blijkt uit marktonderzoek.
Goed beschouwd, heeft het aanbieden van productfolders in warenhuizen en supermarkten ook niets van doen met de verkoop van financiële producten. Klanten kunnen zich louter daardoor laten informeren, maar blijven voor vragen, adviezen en transacties aangewezen op aanbieders zelf. Kruidvat werpt zelfs alle verantwoordelijkheid bij voorbaat van zich. De drogisterijketen wil zich niet branden aan eventuele aansprakelijkheidsclaims.
Verkoop van verzekeringen via retail-bedrijven is vooralsnog een illusie. Zelfs Hema, dat vorig jaar 20.000 polissen zou hebben verkocht, erkent dat tweederde van haar productie niet via geretourneerde antwoordcoupons is binnengekomen, maar via …internet. En dat is aannemelijker. Vriend en vijand zijn het er over eens dat 60% van de nieuwe productie in particuliere schadeverzekeringen via internet wordt gesloten. Niet voor niets geven erkende direct-writers als Ohra, FBTO en Centraal Beheer geen productiecijfers vrij van hun (internet)verkoop. Om succesvol te kunnen blijven concurreren in de particuliere schademarkt, is elke euro geïnvesteerd in internet daarom profijtelijker dan in supermarkten en warenhuizen.
Wim Abrahamse
wabrahamse@kluwer.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.