nieuws

Krokodillentranen om Gouden Loeki

Archief

Krokodillentranen om Gouden Loeki

De Gouden Loeki 2005, de publieksprijs voor de meest aansprekende tv-reclame, is vlak voor Kerstmis aan de neus van de verzekeringsbranche voorbijgegaan. Na in 2004 de eerste twee plaatsen in het eindklassement te hebben opgeëist, moest Centraal Beheer zich nu tevreden stellen met het brons voor de ‘Even Apeldoorn bellen’-spot met een op drift geraakt boodschappenkarretje. De ‘krokodillenvijver’ van Delta Lloyd was goed voor de vijfde plaats.
Tot veler verbazing had het kijkerspubliek de Paarse Krokodil van Ohra niet eens finalewaardig geacht (Via internet had men kunnen stemmen op 36 spots – drie per maand – voor vijf finaleplaatsen).
In 2004 was de Gouden Loeki ten deel gevallen aan de ‘leeuw op het autodak’ van Centraal Beheer, nu ging de onderscheiding naar ‘Moderne Technieken’ van Planet Internet (“Ga nu met de muis naar de rechterbovenhoek”).
Burgemeester
Tijdens het nieuwjaarsontbijt in het gemeentehuis van Veendam heeft burgemeester Ab Meijerman zijn ergernis over de reclame met de paarse krokodil uitgesproken. “Ik vind het spotje op zich schitterend, maar als ik mij realiseer dat een verzekeringsmaatschappij daarmee zijn imago van klantvriendelijkheid wil verbeteren, dan ontstaat bij mij ergernis.” Het Dagblad van het Noorden tekende vervolgens uit de mond van Meijerman op, dat de betrokken verzekeringsmaatschappij meelift op het al te gemakkelijke beeld dat de samenleving heeft van de overheid. “Ambtenarij zou bureaucratisch zijn en ambtenaren lui en klantonvriendelijk. Terwijl het juist de bedrijfstak verzekeringen is die op het gebied van bureaucratie, snelheid en klantonvriendelijkheid nog heel wat te verbeteren heeft.”
Het bericht op de site van het dagblad lokte vele tientallen reacties uit. Lezeres Ohja neemt het op voor de bureaucratische man achter het loket in het zwembad: “En wat als de moeder de paarse krokodil heeft zien staan en dacht: Dat is wel wat voor mijn dochter?”
Ene ‘Wim’ reageerde met: “Ik erger mij juist dood aan het feit dat die krokodil paars is. Deze hoort groen te zijn!”
Jos Weerd
afgeserveerd
Klokkenluiders brengen veel muziek in de journalistiek, maar voor deze kwestie hadden wij geen tipgever nodig. Na het Aegon-schaatsen in Heerenveen, bleef op vrijdagavond 30 december de tv afgestemd op Nederland 2. De Tros bracht de eerste aflevering van ‘Superster’, een programma waarin de omroep op zoek gaat naar een nieuw presentatietalent.
Op een gegeven moment komt er een wachtende kandidaat in beeld. Hij zit op zijn gemak de krant te lezen en zegt tegen Reinout Oerlemans dat hij niet zenuwachtig is. Jemig, die gozer lijkt sprekend op Jos Weerd van Fortis ASR. Onderin het scherm verschijnt de naam Bart van der Linden. Die naam wordt op de opengeslagen pagina van de omroepgids gekrabbeld en met gids en al wordt de computer opgezocht: even googlen op ‘Bart van der Linden’.
De meest in aanmerking komende link, luistert naar de naam ‘Hebbes’, een modellenbureau. En inderdaad ‘hebbes’, want deze Bart (komende maandag wordt hij 38 jaar) is inderdaad de Jos Weerd van Fortis ASR.
Helaas overleeft hij de eerste ronde van Superster niet en moeten we maar afwachten of hij vaandeldrager van Fortis ASR wordt.
Postbank winnaar Product Management Game 2005
Het in het Engelse Cambridge gehouden ProductManagementGame (PMG) is gewonnen door het team van de Postbank. De ‘blauwe leeuwen’ lieten teams van onder meer Allianz, Delta Lloyd, Fortis ASR en Reaal achter zich.
Al vanaf de eerste speelronde deed het team van de Postbank mee voor één van de ereplaatsen, maar na de toevoeging van een levensloopproduct aan het assortiment nam het team afstand van alle andere deelnemende teams.
Het ProductmanagementGame werd voor het derde achtereenvolgende jaar in Cambridge gespeeld. De Game is een gezamenlijk initiatief van MoneyView, IG & H en For All Finance. Een bijzonder element van het spel is dat niet alleen gereageerd moet worden op ontwikkelingen van buitenaf, maar vooral ook op activiteiten van concurrenten.
Tijdens het verblijf in Cambridge en ook tijdens de voorrondes in Nederland kregen de deelnemers naast de diverse spelrondes lezingen van enkele topsprekers en inzicht in hun eigen teamrollen.
Ook dit jaar kozen vrijwel alle teams voor een mix van disciplines in hun team. Actuarissen, marketeers en verkopers streden zij aan zij voor de eer van hun organisatie.
De initiatiefnemers zijn, gelet op de positieve reacties van de deelnemers, van plan ook volgend jaar weer een PMG te organiseren. Daarnaast zal het spel de komende maanden bij diverse financiële instellingen intern worden gespeeld, als een middel om op een verfrissende manier naar het proces van productmanagement te kijken.
Avéro en Ulbe
In de kolommen van AssurantieMagazine is de roepnaam Ulbe in de afgelopen tien jaar uitsluitend voorgekomen in relatie tot Ulbe Keegstra, de oprichter van de ter ziele gegane inkoopcombinatie FDS. ‘Ulbe’ is ook de naam van het nieuwe personeelsmagazine van Avéro Achmea, maar niet bedoeld als eerbetoon aan de voormalige intermediairrelatie. “Ulbe Piers Draisma was de oprichter van de onderlinge brandverzekeringsmaatschappij Achlum”, licht de maatschappij toe. Deze in 1811 in Franeker opgerichte maatschappij vormde ondernemingsgewijs de eerste steen van Avéro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.