nieuws

Kostuums reinigen als employee-benefit

Archief

Valt het stomen van een kostuum, het opknappen van klusjes in en rondom het huis en het regelen van kinderopvang onder employee-benefits? Volgens John van Silfhout (38) van Swinxx Employee Benefits wel.

Het initiatief om andere dan de ‘standaard’ employee-benefits aan te bieden aan medewerkers is afkomstig van Maxim Schoew (37), directeur van 4BB, een IT-bedrijf in Houten. Zijn visie luidt: “Als je veel van mensen vraagt op het gebied van het geven van quality time en concentratie, dan moet je er ook wat tegenover stellen. Er zijn klusjes die nou eenmaal gedaan moeten worden en dan ook nog vaak overdag en dat wil ik ze uit handen nemen. Hierdoor kunnen ze zich beter concentreren op hun werk en dat is dús goed voor het bedrijf.” Daarom organiseert hij voor zijn mensen een uitgebreid pakket aan employee-benefits, van pensioen tot en met klusjes in huis en het stomen van een pak.
Swinxx gaat dus veel verder dan de meeste bedrijven die hun personeel de standaard employee-benefits aanbieden. In sommige gevallen uitgebreid met autoschadeverzekeringen, inboedel-, onroerendzaak-, wa- en rechtsbijstandverzekeringen. En aanpalende financiële diensten zoals persoonlijke leningen, hypotheken en koopsompolissen.
Voor alle akkefietjes waar mensen vrij voor moeten nemen, zoals de loodgieter die langs moet komen, de elektriciën, de stomerij, thuiszorg voor een ziek kind, klusjesman etc. wilde Schoew iemand hebben die dat regelde. De ‘huisverzekeraar’ zag er geen brood in. Binnen de eigen organisatie iemand benoemen strookte niet met de kernactiviteiten van het bedrijf en dus werd er gezocht naar iemand van buiten. Dat is John van Silfhout geworden. Van Silfhout was werkzaam in de assurantiebranche, runde een grand café en heeft personeelswerk gedaan. Ofwel de ideale duizendpoot.
Zelfstandig bedrijf
Van Silfhout zette het zelfstandige bedrijf Swinxx Employee Benefits op, dat het hele pakket van pensioen tot kinderoppas aanbiedt. De eerste grote klant is 4BB (150 medwerkers). 4BB heeft de uitgangspunten voor Swinxx Employee Benefits gedicteerd. Naast het ‘normale’ EB-pakket levert Swinxx bij het IT-bedrijf dus ook de zogeheten incentives. Swinxx koopt de diensten in en regelt de coördinatie. Via een centraal telefoonnummer geeft een werknemer door dat hij bijvoorbeeld een oppas nodig heeft voor die avond. Vanaf dat moment neemt Swinxx het geregel over en zorgt dat er die avond een oppas bij de werknemer voor de deur staat.
De werkgever betaalt een bedrag aan Swinxx voor deze diensten ter grootte van ongeveer f 100 tot f 150 per medewerker. De medewerker zelf betaalt de dienst die hij afneemt. Dit bedrag komt op een gespecificeerde nota naar de werkgever en kan in mindering gebracht worden op het salaris. Swinxx verzorgt deze hele administratieve afhandeling.
Assurantiepakket
Het kantoor biedt naast al deze ‘regeldiensten’ ook het normale assurantiepakket voor een bedrijf dan wel een particulier. Het bedrijf biedt in principe een collectief pakket aan van één aanbieder met een looptijd van één jaar. Maar er kan ook gekozen worden voor producten van andere aanbieders. Daarnaast biedt het EB-bedrijf ook assistentie op het gebied van personeel en personal financial planning. Swinxx is bij de klant aanwezig met een mobiel kantoor. Het voordeel hiervan is dat er direct contact is met zowel de werkgever als de werknemers.
Noviteit
Een noviteit is dat Swinxx verzekeringsmaatschappijen gaat houden aan een leveringstermijn. Het kantoor levert een volledig ingevulde aanvraag voor een polis in bij de maatschappij en deze wordt geacht die polis binnen een termijn van vier weken te leveren. Doet hij dat niet, dan volgt een geldelijke sanctie.
Het assurantiekantoor is sinds 1 februari actief en bestaat momenteel voor het assurantiedeel uit twee medewerkers, maar binnen één maand zijn dit er vijf, aldus Van Silfhout. Voor het ‘regelgedeelte’ zal het team gaan bestaan uit 8 à 9 mensen. Op dit moment is Van Silfhout in gesprek met twee grote concerns (1.600 medewerkers) voor het afnemen van de regeldiensten voor de werknemers. De planning is dat het kantoor dit jaar nog 50.000 à 60.000 werknemers gaat bedienen. De uiteindelijke doelstelling is voor 300.000 werknemers dit soort diensten te regelen. Het bedrijf is op dit moment vooral in de Randstad actief, maar zal zijn werkgebied uitbreiden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.