nieuws

Kortinggids is listig maar legaal

Archief

Voor een spaarrekening ging je vroeger, of beter gezegd in de oudheid van de jaren zestig, naar de bank. Er werd niets gevraagd, maar men was blij als je je spaargeld bracht. Tegenwoordig wordt je er op een listige manier eigenaar van gemaakt. Je vraagt niets maar bent niet blij dat het je overkomt. Ons was het bijna gelukt om met open ogen in de val te lopen.

Mijn vrouw opent meestal de post als we ’s middags van ons werk thuis komen. Ze gooit ook per definitie de helft van de reclame weg in een doos bij de achterdeur (recycling). Behalve de kortinggids. Hollands als we zijn willen we wegen waar we korting op kunnen krijgen (Geld? Wilt u mij dat eens hááárfijn uitleggen!). In de gids staan diverse produkten aangeprijsd, van pakjes saus tot computerbeeldschermen. Wanneer je streepjescodes uitknipt en verzendt, krijg je geld terug. Korting!
Wat ook in de brochure staat, maar gevoelig is verdeeld over de eerste èn de laatste pagina, is wat er met de korting gebeurd. Deze wordt namelijk op een renterekening van Aegon Spaarbeleg gezet, met aantrekkelijke rente. Dit wordt voor je verzorgd, want op de laatste pagina’s vul je je gegevens in en teken je er voor, zonder er fatsoenlijk op gewezen te worden. Slechte zaak, want de doorsnee consument zal niet inzien dat hij of zij de korting niet op z’n bestaande rekening krijgt, maar op een nieuwe, die niet expliciet gewenst is.
Er spelen nog een aantal randverschijnselen. De fabrikanten, waarmee Aegon kennelijk afspraken heeft gemaakt, vullen op deze manier hun marketingbestand aan (à la Air Miles) en waarmee marketingonderzoek gedaan wordt. Legaal, maar listig.
Voortaan doen we samen de post.
Deze verwikkeling is het zoveelste gevolg van de deregulering die de overheid een paar jaar geleden in het bank- en verzekeringswezen heeft doorgevoerd. Naast het probleem van concurrentie op renteniveau, waarover later wellicht meer, ontstaat dus een marketingprobleem. Een bekende en betrouwbare bank kàn en wil zich niet verlagen om op deze ongeoorloofde wijze klanten te winnen.
Ik vind dat tegen deze schriftelijke vorm van colportage moet worden opgetreden. Het kenmerkt de Aegon-organisatie in haar verkoopdrift (lees niet: adviesdrift). Lijfspreuk: hoe komt jouw geld het snelst in mijn zak? Eerlijk duurt het langst! Nico Schollink, assurantie adviseur

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.