nieuws

Klant intermediair: ‘liever geen bloemen’

Archief

Ruim 78% van de tussenpersonen geeft regelmatig een relatiegeschenk aan klanten. Bloemen en kantoorartikelen zijn daarbij favoriet. Opvallend is dat de klant juist liever geen bloemen en kantoorartikelen ontvangt.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de website koopeenpolis.nl met de Kamer van Koophandel in Rotterdam en de Hogeschool Rotterdam. Voor het onderzoek zijn zevenhonderd tussenpersonen via internet benaderd; 21,4% hiervan heeft gereageerd. Daarnaast zijn in vier grote steden ruim duizend consumenten benaderd in verschillende leeftijdscategorieën; zeshonderd zijn daadwerkelijk geënquêteerd, waarvan 39% vrouw en 61% man.
Uit dit onderzoek blijkt dat 78,7% van de tussenpersonen gemiddeld drie keer per maand een relatiegeschenk weggeeft met een gemiddelde prijs van e 11,34. Het populairste zijn bloemen en kantoorartikelen. Uit de enquête onder de consumenten blijkt dat 51% het attent vindt van de tussenpersoon; 41% heeft er geen behoefte aan en 8% heeft geen mening.
Pen of fles wijn
Opvallend is dat de consument het minst blij is met bloemen en kantoorartikelen. Uit de reacties van consumenten blijkt verder dat er behoefte is aan originele en exclusieve ideeën. “Altijd maar weer een pen of een fles wijn gaat ook vervelen”, luidde de reacties.
De onderzoekers concluderen dat er behoefte is aan het geven van waardevolle en originele relatiegeschenken, maar dat de tussenpersoon precies het tegenovergestelde weggeeft van wat de klant wil ontvangen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.