nieuws

Klachten tegen spot Weldus.nl De Stichting Reclame Code behandelt

Archief

klachten tegen de tv-reclame van Weldus

nl, een hypotheekbemiddelaar die zegt dat een notering bij het Bureau Krediet Registratie (BKR) niet altijd een probleem hoeft te zijn. De Stichting Reclame Code (SRC) heeft een aantal klachten ontvangen, waarvan ze er twee op 20 februari in behandeling neemt. “Wij gaan niet in op de aard van de klachten”, zegt een woordvoerder. “Maar als u de commercial ziet, kunt u die wel raden.” De spot toont een badkamer van twintig jaar oud, een vrouw en een aannemer. “Vervangen dus”, zegt de aannemer. “Nee dus”, reageert de vrouw. “Dat gaat niet met die BKR-codering van mij”, waarop de slotzin luidt: “Wel dus. Bij Weldus.nl.” “Wij zijn niet blij met de reclame”, laat woordvoerder Karin Schreuder weten namens het BKR. Volgens haar is het voor het eerst dat een reclamespot op televisie werft met een slagzin die suggereert dat de BKR-registratie te omzeilen is. Op internet daarentegen is het aanbieden van hypotheken of leningen zonder BKR-toetsing inmiddels schering en inslag. Achter Weldus.nl gaat Briljant Advies uit Enschede schuil. Vennoot Michel Staphorst vindt niet dat de reclame maatschappelijk onverantwoord is. “Maar iedereen mag kritiek hebben, daar zijn we een vrij land voor.” Wassenaar Staphorst ontkent met klem aan overkreditering te doen. “Het laatste wat we willen is dat iedereen die niet met geld om kan gaan, gaat denken dat hij een huis in Wassenaar kan kopen. Maar er is de mogelijkheid in Nederland om ondanks een BKR-notering aan geld te komen. Dan gaat het om mensen die jaren geleden een misstap hebben begaan, maar wel een eigen huis hebben met overwaarde. De mensen die deze overwaarde op willen nemen, dat is de doelgroep. Niet die al tegen annexatie aanzitten.” Een hypotheek voor mensen met schulden bestaat al langer. maar is een relatief onbekend fenomen. “Het is ook niets nieuws”, erkent Staphorst. “Alleen wij treden ermee naar buiten en steken ons hoofd boven het maaiveld uit. Dat de markt er is en dat het leeft in Nederland, is ons inmiddels wel duidelijk. De spot is vijftien dagen in de lucht en we hebben al een miljoen hits mogen ontvangen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.