nieuws

Kist: op weg naar één merk voor ING

Archief

ING gaat langzaam maar steeds zekerder op weg naar één ING-merk voor alle werkmaatschappijen. Topman Ewald Kist benadrukte die boodschap onlangs nog eens tegenover tweehonderd internationale ING-managers.

De raad van bestuur van ING liet in september van het vorig jaar al een soortgelijk geluid horen en lijkt de geesten van de medewerkers steeds rijper te willen maken voor het overboord zetten van traditionele merken ten faveure van het merk ING. Volgens Kist zijn voor die beweging een aantal goede redenen te vinden, onder meer een betere besteding van alle marketinggelden. “Het betekent een efficiëntere besteding van al het geld dat ING besteedt aan het in de lucht houden van veel merken (op dit moment meer dan zestig!)”, zo laat Kist in de interne ING NieuwsKrant weten.
Verder vindt Kist dat ING, zijnde één van de grootste internationale financiële dienstverleners, nog geen wereldwijde naamsbekendheid geniet. “Het hebben van één merk wordt bovendien gezien als een kritische succesfactor in de financiële wereld en in de e-business. Een eenduidige positionering kan voorts een positieve uitstraling hebben op al die afzonderlijke ING-onderdelen en op het wereldwijd aantrekken van nieuw personeel.” Kist verwijst hierbij onder meer naar ontwikkelingen in het buitenland, zoals in Tsjechië waar de levensverzekeraar van Nationale-Nederlanden is omgedoopt in ING Nationale-Nederlanden.
Onderscheiden
ING neemt het streven naar één merk zeer serieus. Er is inmiddels een speciaal ‘ING Branding Committee’ opgericht, dat wordt geleid door Joost van der Does de Willebois, directeur Corporate Communications & Strategy. Deze groep adviseert bedrijfsonderdelen over hun positionering en merkbeleid en heeft ten doel daarin synergie aan te brengen.
“Uit onderzoek is ons bekend dat geen van onze concurrenten in de financiële dienstverlening een eenduidige wereldwijde positionering heeft, laat staan één sterk wereldwijd merk als Coca-Cola, McDonald’s, Nike en BMW dat in de consumptiegoederenindustrie hebben”, zo houdt Kist het personeel voor. “In een eenduidige positionering en op de langere termijn een eenduidig merk, ligt voor ING een eenmalige en unieke kans om zich definitief te onderscheiden van haar concurrenten.”
In ons land hanteert ING op verzekeringsgebied een vijftal merken: Nationale-Nederlanden, RVS, Postbank, Movir (plus Apollonia en Artsen-Onderlinge) en Nationale Borg. Verder is op hypotheekgebied Westland/Utrecht nog een verkooplabel.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.