nieuws

Kia-polis nieuwste automerkverzekering

Archief

SNS Reaal-dochter Proteq heeft voor het automerk Kia een eigen polis ontwikkeld. Vanaf eind april kunnen Kia-dealers klanten een offerte aanbieden van de Kia Klasse Verzekering.

Bij assurantiekantoor Armac (Vianen), ex-lid van de NVA en onderdeel van importeur Kroymans, kunnen de nieuwe Kia-bezitters vervolgens de polis sluiten. Jeroen Lind, accountmanager van Proteq: “Eigenlijk kan de polis al sinds 1 februari verkocht worden, maar door drukte bij Armac was nog niet bij alle dealers het benodigde nieuwe offertesysteem geïnstalleerd. We verwachten vanaf begin mei de eerste polissen te kunnen noteren”. De dealer kan direct offertes printen; Armac verzamelt vervolgens alle offertes en wij bij Proteq maken de polis op. De klantcontacten lopen verder via Armac, dat onderdeel is van Kia- en Saab-importeur Kroymans. Vorig jaar werden in Nederland zo’n 5.000 Kia’s verkocht; in 1999 bedroeg dat aantal nog 2.000.
Ontwikkelingen
“Er staan natuurlijk wat ontwikkelingen op stapel in de automotive-branche. Zo komt het recht van dealers om één automerk te vertegenwoordigen op de helling te staan. Importeurs zoeken daarom naar mogelijkheden om mensen te trekken en een van die mogelijkheden is de merkenpolis. Aftersales wordt steeds belangrijker, waaronder het aan te bieden verzekeringspakket. En dat past dan weer bij Proteq als affinity-verzekeraar”, zegt Lind.
Saab
Armac verzorgt ook de Saab Safe Polis, die in 1999 werd gelanceerd. Na felle kritiek van NVA en NVBA staakte toen risicodrager Fortis de acceptatie van de polis. Armac werd van de ledenlijst van de NVA gehaald. Paul Heijman van Armac ziet nu echter geen problemen met het intermediair: “Er is gewoon behoefte aan een dealerpolis. Voor de dealer is dit een goede mogelijkheid om klanten te binden. Kijk, de grote verzekeringsmaatschappijen hebben zich al verenigd in Schadegarant. Mag een auto-importeur dan niet zeggen: ‘ik ga verzekeringen verkopen’? Ik begrijp wel dat andere tussenpersonen het heel vervelend vinden dat een automerk exclusief met ons in zee gaat, maar wij hebben de beste intenties voor de Saab- en Kia-rijders. Wij zijn er best trots op dat wij de grootste Saabverzekeraar zijn in Nederland. Dat we ons NVA-lidmaatschap kwijt zijn, is natuurlijk heel vervelend. Maar wij zijn gewoon doorgegaan met de Saab Safe Polis.” SNS Reaal draagt ook voor deze polis het risico.
In Nederland zijn nu 18 automerken actief met een eigen merkverzekering. Peugeot, Citroën en Opel melden desgevraagd op dit moment niet bezig te zijn met een eigen merkpolis. Jaguar probeert voor de particuliere markt ook een eigen merkverzekering van de grond te krijgen, maar kan nog geen namen noemen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.