nieuws

Kamervragen over mogelijke kartelvorming door Focwa

Archief

De Tweede-Kamerleden Van Walsem en De Koning (D’66) hebben de minister van Economische Zaken vragen gesteld over afspraken van de in de Focwa verenigde autoschadeherstellers met verzekeraars. De Kamerleden zijn bang voor kartelvorming.

Van Walsem en De Koning vinden het niet terecht dat verzekeraars slechts de autoschade vergoeden als hun cliënten de reparatie door een Schadegarant-bedrijf laten uitvoeren. De toelatingseisen om een Schadegarant-bedrijf te worden, zouden kleinere reparateurs bij voorbaat van deelname uitsluiten.
De Kamerleden vragen dan ook om “een nadere beschrijving van de inhoud van de afspraak en van de betrokken partijen”. Ze menen dat een dergelijke afspraak neerkomt op kartelvorming van zowel de verzekeraars als van de Focwa, hetgeen strijdig zou zijn met de mededingingswetgeving.
De Focwa is er niet rouwig om dat de zaak wordt aangekaart. Focwa-woordvoerder Geerlings: “De selectiecriteria van Schadegarant hebben onder meer betrekking op de uitrusting van de Focwa-bedrijven en op de minimale hoeveelheid schades die de reparatiebedrijven jaarlijks moeten verwerken. Dat aantal ligt op vijftig reparaties. Diverse bedrijven die goed functioneren, maar bijvoorbeeld in een rustige regio gevestigd zijn, kunnen dat aantal reparaties niet halen, en vallen daarom buiten het schadetraject. Deze goede bedrijven wordt op die manier werk ontnomen.”
Duidelijkheid scheppen
Stichting Schadegarant werkt met ongeveer 1.700 dealers en 900 schadeherstellers. Algemeen secretaris van de stichting Van Aardenne begrijpt niet helemaal waarom er Kamervragen worden gesteld. “We zijn geregeld met het ministerie van Economische Zaken in gesprek geweest. We hebben hen bijvoorbeeld vorig jaar geïnformeerd over onze aanpak. Ze hebben toen geen nadere vragen gesteld of andersoortige reactie gegeven”, aldus Van Aardenne. “Het publiek is in principe vrij in het kiezen van de reparateur.”
Het fenomeen van de gestuurde schadestroom bestaat ongeveer tien jaar. Geerlings: “Rond 1987 boden verzekeraars als Zilveren Kruis en Centraal Beheer hun cliënten korting als deze bij bepaalde reparateurs hun autoschade lieten herstellen. Andere maatschappijen volgden vijf jaar later dit voorbeeld. Dat de zaak nu pas wordt aangekaart, heeft waarschijnlijk te maken met de Europese eenwording. De overheid zal duidelijkheid willen scheppen naar aanleiding van de wetgeving van Brussel. Hoe het antwoord op de Kamervragen zal luiden, is koffiedik-kijken. Maar als er inderdaad sprake zou zijn van kartelvorming, dan zullen de betrokken partijen naar andere oplossingen moeten zoeken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.