nieuws

Kamerleden willen onderzoek naar praktijk letselschaderegeling

Archief

De Tweede-Kamerleden Dittrich (D66) en Santi (PvdA) willen van minister Korthals (Justitie) weten of hij bereid is een onderzoek in te stellen naar de beïnvloeding van onafhankelijke deskundigen door verzekeringsmaatschappijen. Het gaat hierbij met name om letselschadezaken.

De vragen van de twee parlementariërs vloeien voort uit het tv-consumentenprogramma Radar (Tros), dat vorige week maandag in een ‘dubbel-uitzending’ uitvoerig inging op de afhandeling van letselschades. Het programma was in advertenties aangekondigd met als motto ‘Dubieuze rol verzekeraars bij uitkering letselschade’. In De Telegraaf verscheen die ochtend een groot artikel met als opschrift: Verzekeraars aan de kaak gesteld: ‘Intimidatie medici bij letselschades’.
Het was de Leeuwardense advocaat Piet Sieswerda, die zowel in de krant als ’s avonds op televisie sprak van ongewenste beïnvloeding van keuringsartsen en belangenbehartigers van slachtoffers door aansprakelijkheidsverzekeraars. In de gesprekken met enkele slachtoffers en belangenbehartigers vielen herhaaldelijk termen als ‘rekken’, ‘uitroken’, ‘intimidatie’ en ‘omkoping’.
Duur van letselzaken
De in de tv-studio aanwezige Kamerleden Dittrich en Santi willen minister Korthals laten uitzoeken wat er waar is van het vermeende uitroken van claimanten. “Bent u bereid aan de rechterlijke macht te vragen een overzicht te geven van het aantal aanhangige letselzaken, de duur ervan en de reden van aanhoudingen?”, willen zij onder meer van de bewindsman weten. “Wat voor wettelijke aanpassingen zouden mogelijk zijn om de procespositie van claimanten te versterken?”
60.000 belpogingen
Bij de Tros kwamen op de avond van de uitzending al honderden telefoontjes binnen. Dit geldt dan de bellers die succes hadden, want KPN Telecom zou niet minder dan 60.000 belpogingen hebben geregistreerd.
Volgens Tros-voorlichter Marc van Hal waren er binnen 24 uur al meer dan zevenhonderd gesprekken gevoerd, nog afgezien van enkele honderden e-mailtjes.
Ook kwamen er tal van reacties binnen bij Stichting De Ombudsman en bij de Vereniging voor Letselschade-slachtoffers. Deze beide organisaties stonden vermeld op de internetsite van Radar, die op de uitzenddag het grote aantal van 10.000 zogeheten unieke bezoekers trok.
“Bij ons loopt het inmiddels tegen de tweehonderd telefoontjes van mensen die aan ons hun verhaal kwijt willen”, aldus Ank van Heeringen van De Ombudsman afgelopen maandag. “Het gaat natuurlijk niet in alle gevallen om fouten van verzekeraars. Het kan ook gaan om de rol van anderen in het schadebehandelingsproces, zoals advocaten, artsen en assurantietussenpersonen. Als we het totale plaatje willen weten, zullen we toch eerst de dossiers moeten opvragen.”
Bij de Vereniging voor Letselschade-slachtoffers zijn ruim honderd reacties binnengekomen, meldt desgevraagd Ard Westerink.
Vooruitlopend op het afgelopen maandagavond uitgezonden vervolg in Radar, werd op de internetsite www.trosradar.nl een top-5 gepubliceerd van verzekeraars die moeilijk zouden doen in letselschades. Met afstand op de eerste plaats stond Nationale-Nederlanden, gevolgd door Centraal Beheer, Interpolis, Delta Lloyd en (op een gedeelde vijfde plaats) Aegon en Royal Nederland. Het feit dat dit allemaal grote marktpartijen in de autoverzekering zijn, mag geen verbazing wekken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.