nieuws

Jubilerend London let vooral op de kleintjes

Archief

Begin deze maand was het 150 jaar geleden dat de eerste rechtsvoorganger van London Verzekeringen werd opgericht. Dat feit is ingetogen gevierd, want bij de Allianz-dochter staat vooral kostenbesparing centraal.

De tussenpersonen ontvingen wel een kleine attentie: Engelse toffees, verpakt in een blikken dubbeldekker die tevens als spaarpot kan fungeren. Het past bij London, dat zich wil profileren als de Easyjet onder de verzekeraars: een goedkope en snelle leverancier van eenvoudige producten.
De eerste voorganger van London zag in 1852 het levenslicht. Toen werd de Noord- en Zuid-Hollandsche en Zeeuwse Zee Verzekering Maatschappij opgericht, die zich richtte op transportverzekeringen. Via een overname in 1920 door The London & Lancashire Insurance Company Ltd, dat zelf in 1975 werd overgenomen door Royal Nederland, en een zijstap voor variaverzekeringen met de Risikokeer Maatschappij, ontstond in mei 2000 London Verzekeringen. De huidige maatschappij is ontstaan door samenvoeging van de portefeuille van London & Lancashire en de particuliere portefeuille van Elvia, dat ook deel uitmaakt van het Allianz-concern. De integratie is in maart afgerond.
Simple risk
London richt zich uitsluitend op particuliere schadeverzekeringen, die zijn onderverdeeld in de clusters wonen, verkeer, gezin en recreatie. Verzekeringen uit de vier clusters kunnen in één mantelpolis worden ondergebracht. “De verzekerde krijgt geen premiekorting als hij meerdere clusters sluit. Daar staat echter tegenover dat wij geen toeslagen rekenen voor termijnbetalingen”, zegt directievoorzitter Hein Aanstoot.
De portefeuille bestaat voor 85% uit autoverzekeringen. Ook in de toekomst blijft London de focus leggen op de branche Motorrijtuigen. De komende drie jaar wil de maatschappij groeien naar een premieomzet van ruim e 310 mln. Voor dit jaar is de verwachting dat een premie-inkomen wordt geboekt van e 244,2 (205,1) mln, een groei van ruim 27%. Het technisch resultaat daalt naar verwachting tot e 4,8 (6,9) mln. De kosten (exclusief schadebehandelingskosten) moeten dit jaar omlaag naar 4,5% (2001: 5,3%) van de premieomzet.
London wil zo veel mogelijk huisleverancier te worden. Daarbij speelt kostenbeheersing een belangrijke rol. “Wij willen een preferente positie innemen bij de tussenpersonen. Dat willen we onder meer bereiken door schade snel en foutloos af te handelen. Er verandert veel, maar de behoefte aan betrouwbare partners niet”, aldus Aanstoot. “Door de kosten laag te houden, kunnen wij ook aantrekkelijke producten aanbieden tegen een lage prijs. Verder kunnen wij nu binnen een week polissen leveren.”
Het intermediairbestand van London telt ca. 1.600 actieve tussenpersonen. “Wij willen bij de helft daarvan een voorkeurspositie innemen. Het voordeel daarbij is dat wij alleen simple-riskverzekeringen doen. De tussenpersoon voelt ons dus niet in de nek hijgen om bijvoorbeeld ook levenpolissen te gaan sluiten.”
Thuis aanvragen
Binnenkort krijgt het intermediair de mogelijkheid via het extranet van London polisgegevens te raadplegen. “De nieuwe versie van het extranet is in test opgeleverd”, zegt Aanstoot. Daarnaast moet de automatische verwerking van aanvragen via internet mogelijk worden met behulp van de Generieke Interface Manager (GIM). “Daarover zijn gesprekken gaande. Wij willen naar de situatie dat de klant thuis zijn aanvraag kan invullen. Vervolgens kiest hij – verplicht – een tussenpersoon die de aanvraag bij ons doet, waarna deze aanvraag wordt verwerkt in ons eigen systeem. Dat levert een enorme werkbesparing op.”
London telt 220 medewerkers, waarvan er 35 werken voor de eigen ICT-organisatie EuroNederland. Het systeem is bij London al ingericht op online schadeverwerking. “We werken zonder papieren dossiers”, zegt Aanstoot. “Bij het bepalen of we via internet schadebehandeling mogelijk maken, is het alleen de vraag hoe en voor wie je privacygevoelige informatie afschermt.” Letselschades worden niet allemaal digitaal behandeld. “Daarvoor zijn de dossiers te omvangrijk”, aldus Aanstoot.
Easyjet
Simple-riskverzekeringen zijn volgens Aanstoot een tijdlang een ondergeschoven kindje geweest. “Nu de markt voor levensverzekeringen moeilijker wordt, hebben wij het voordeel dat de continuïteit van het inkomen voor de tussenpersoon bij schadeverzekeringen veel hoger is. Daarom neemt de aandacht voor deze producten bij het intermediair toe.” Een nadeel is wel dat de klant niet snel zijn ongevallenpolis bij een andere verzekeraar kan onderbrengen. “We zien zelden dat men van verzekeraar verandert. Alleen bij autopolissen is er sprake van een groter verval. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat wij dat verval zo klein mogelijk houden. Nieuwe polissen moeten we bij andere verzekeraars weghalen; omgekeerd hebben wij daar ook last van. In vier à vijf jaar spoelen we bij wijze van spreken de hele autoportefeuille door. Er is een enorme concurrentiebeweging.”
Binnen Allianz blijft elke dochtermaatschappij zich op de eigen markt richten. “Je kunt ons binnen het concern vergelijken met vliegmaatschappij Easyjet: wij zijn een snelle en goedkope leverancier van eenvoudige producten”, zegt Aanstoot.
London trakteerde het intermediair op Engelse toffees, verpakt in een blikken dubbeldekker die tevens als spaarpot kan fungeren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.