nieuws

‘Je collega’s weten hoe het moet’

Archief

Kent u ook de reclame van niet zo maar een bank…? ABN-Amro Verzekeringen (NVA-lid) timmert de laatste tijd flink aan de weg met radioreclames waarin steeds een verwijzing wordt gemaakt naar niet zo maar een bank maar naar de accountmanager van ABN Amro, ook als dé deskundige op verzekeringsgebied.

Nu twijfelen wij niet aan de deskundigheid van de ABN-Amro medewerkers maar wij zetten wel grote vraagtekens bij het gereedschap wat hun is aangereikt om hun marktpositie bij het midden en kleinbedrijf te verstevigen. Bij de portefeuille-analyse voor een nieuwe relatie kwamen wij in de voorwaarden namelijk onderstaande artikelen tegen.
Art. 2.3: Verzekeringsnemer is verplicht alle, voor opname in de ABN Amro MKB-polis in aanmerking komende verzekeringen, hierin onder te brengen.Art.4: Verzekeringsnemer verplicht zich om nieuw te verzekeren bedrijfsrisico’s, verhogingen of andere wijzigingen uitsluitend aan te bieden aan ABN Amro verzekeringen.Art. 5: Naast de verschuldigde premie betaalt verzekeringnemer uitsluitend een vast bedrag per jaar voor administratie en onderhoud van de ABN Amro MKB-polis.Wij vragen ons af waar ABN-Amro het lef vandaan haalt om een relatie zo vast te zetten dat ze zelfs niet meer elders mogen of beter gezegd kunnen informeren, wij vinden dit echt een schandalige zaak. Een groffe vorm van koppelverkoop.
We kunnen allemaal wel legio zaken verzinnen waarbij zo’n soort bepaling erg onvoordelig voor een relatie uit kan pakken. En dan erbij, wij vragen ons af of, ‘de accountmanager van ABN Amro’ dit aan zijn relaties vertelt want wij kunnen ons niet voorstellen dat er in Nederland één ondernemer is die zich zo wil overleveren. Niet aan een verzekeraar, maar ook niet aan een adviseur. Kortom, wij vinden deze manier van advisering een NVA-lid onwaardig. Voorts blijkt ook het product uit te blinken in ondoorzichtigheid. Het betreft een pakketpolis met een looptijd van vijf jaar voor de gehele polis, dus inclusief motorvoertuigen. Een premiespecificatie of een promillage per onderdeel wordt niet verstrekt.
In het onderhavige geval was er sprake van een totaal pakket van negen onderdelen tegen een premie van ongeveer f 13.000, vergelijken of concurreren op onderdelen wordt zo onmogelijk gemaakt.
Onze indruk is dat het imago van verzekeraars de laatste tijd bij het grote publiek wat aan het verbeteren is. Het lijkt ons een zeer slechte zaak om deze imagoverbetering met dit soort wangedrochten weer de verkeerde richting in te sturen.
Graag zouden wij vernemen of er collega’s zijn die ervaringen in deze met ABN Amro Verzekeringen hebben opgedaan.
R.A. van de Klundert,
Hosli, makelaars in assurantiën 1

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.