nieuws

Jacobs krijgt ‘pak’ slaag

Archief

Jacobs krijgt ‘pak’ slaag

Jort Kelder, hoofredacteur van het blad Quote, vindt dat mensen de kwaliteit van hun kleding nadrukkelijk moeten aanpassen aan het niveau van hun maatschappelijke status, zo komt naar voren uit een artikel in het het reclamevakblad Adformatie. Kelder: “In ons land is kwaliteit altijd verdacht, en dat sijpelt door tot in de top. Neem iemand als Aad Jacobs, bestuursvoorzitter van ING. Die verdient ruim een miljoen, maar loopt in pakken van zeshonderd gulden. Wel vertederend, maar hij heeft toch ook geen premie A-woning? Hij zou een voorbeeld moeten nemen aan Michael Drabbe van ABN Amro. Die doet tenminste z’n best en koopt maatkleding in Hong Kong.”
Vervelende man?
In de mei-editie van het door de ING-groep uitgegeven ‘Aandeelhoudersbulletin’ wordt in een portret over Jacobs gememoreerd, dat er in de media veel aandacht is voor ING: Ook de heer Jacobs als voorzitter staat vaak in de belangstelling. “Als voorzitter ben je het boegbeeld van het bedrijf. De wereld is geïnteresseerd in wie die voorzitter is. Ik zoek de publiciteit niet op, maar het is een onderdeel van mijn werk. Ik was altijd gewend om mijn werk in stilte te doen. Toen ik voorzitter werd, moest ik wel even wennen om met die belangstelling om te gaan.” De heer Jacobs bekent het eerlijk: “Ik vind het niet altijd leuk om iets over mijzelf in de krant of in een tijdschrift te lezen. Soms denk ik weleens: ‘Wat een vervelende man is dat’. Echt leuk vind ik die publiciteit niet, maar ik heb me erbij neergelegd. Ik doe me niet anders voor dan ik ben. Ik probeer altijd mezelf te zijn.”
Jacobs: “Ik was altijd gewend om mijn werk in stilte te doen”.
ANWB promoot Gesa
Behalve de oer-activiteit: het bieden van dienstverlening onderweg, is de ANWB ook verkoper van in eigen uitgeverij ontwikkelde relatiegeschenken zoals wegenkaarten, fiets- en natuurgidsen. Die worden onder meer per mailing onder de aandacht van potentiële afnemers gebracht. Tot die doelgroep wordt ook Gesa gerekend en deze hulpverlener ontving derhalve een op maat gesneden mailing van de ANWB. “Uw bedrijfsnaam en -logo op onze geschenken zorgen voor een jarenlange reclame. Een originele slogan geeft de ‘finishing touch’. Wat dacht u van: ‘Gesa Alarmcentrale wijst u de juiste weg’.”
Prudential-prijsvraag
Bij de introductie van het Beurs Index Pensioen vroeg Prudential eind vorig jaar de gehele verzekeringsbranche de slotkoers van de EOE-index op 31 mei 1996 te voorspellen. Te winnen viel een weekend Londen. Begin december, toen de deelnemers hun voorspellingen deden, schommelde de koers rond 480. Sinds de start in 1983 is de index met gemiddeld 12,5% per jaar gestegen. “Een voorspelling rond de 510 ligt dus voor de hand bij een doelgroep die gewend is te rekenen”, aldus Prudential. Van de 595 inzenders hadden er 142 een voorspelling gedaan tussen 505 en 515. “De optimisten kregen gelijk, de hoogste voorspellers hadden het goed. Prudential beloont dit vertrouwen door twee in plaats van één winnaar aan te wijzen: mevrouw P. van Holstein, bij ABN Amro directeur van het Verzekerings Advies Kantoor Oost Brabant, en J.G. Elinga, account-manager bij Pro Civibibus in Amsterdam. Hun voorspellingen waren 575 en 568.” In werkelijkheid was de slotkoers 570,09. Deze was overigens heel dicht benaderd door Prudential-medewerkster Katja Neijzen (570,31), die daarmee de personeelswedstrijd won.
Achter het net…
In overeenstemming met de nieuwe huisstijl heeft Interpolis ook haar kwartaalblad voor tussenpersonen, Zekeringen, gemoderniseerd. Hoe is bij het met haar samenwerkende intermediair het nieuwe logo gevallen? Interpolis citeert er enkele: “Toen ik het logo voor het eerst zag, dacht ik: we vissen achter het net”, aldus Hans Bakker (Rabobank Purmerend), die overigens meent dat het een kwestie van wennen is, “want nu ik het vaker zie, vind ik het toch wel mooi en fris.” “Toen ik die nieuwe huisstijl zag, dacht ik allereerst aan de Staatsloterij (…) wat het betekent had ik echt niet geweten. ‘De kracht van het aantal’, had ik niet achter die school visjes gezocht”, aldus Jan IJsvelt (Rabobank Nijmegen). Dat niet-begrijpen van de verbeelding speelde bij heel veel intermediairs, maar ook hier geldt: zoveel hoofden, zo veel zinnen. “Naar de tussenpersonen straalt het wel uit wat het moet doen, maar ik weet niet of de klanten het zullen begrijpen”, vraagt John Heijthuijzen (LLTB Verzekeringen Midden Limburg) zich af.
LIMERICK 27
Een jonge weduwe uit Heeze kreeg voor ’t eerst over de ANW te lezen, zij riep haar kroost kordaat, en sprak met moederlijke raad: Kinders, in de ANW moeten we niet wezen!
Slagzinnen
Onlangs bij het Benelux Merkenbureau geregistreerde slagzinnen zijn: ‘Aktief sparen, het enige spaarplan dat elke verandering aan kan’ (Tiel Utrecht); ‘Er is al genoeg ergernis, maar met groen en geel van Combined heeft u uw financiën onder controle’ (Combined Nederland).
In het Slagzinnenregister van het Genootschap voor Reclame is voorlopig toegelaten: ‘Crediam. Krediet waar je van geniet’ (Gemeentelijke Kredietbank Amsterdam).
Trappenloop NN
Op 14 september houdt Nationale-Nederlanden, voor het derde jaar in successie, zijn trappenloop in het Rotterdamse hoofdkantoor. Er zijn wederom drie categorieën deelnemers: wedstrijdlopers, eigen medewerkers, en zelfstandige tussenpersonen. Het intermediair dat in de voetsporen wil treden van o.a. Siebe van der Leest uit Kampen, die vorig jaar in deze categorie zegevierde, kan bellen met 070-378.17.24.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.