nieuws

Investeren in het Zwitserlevengevoel

Archief

Herinnert u zich déze nog (nog, nog, nog…): de acteurs Derek de Lint en Joop Doderer zitten samen aan tafel. Derek heeft een jong hondje op schoot en zijn hand zit in een verband. “Wat heb jij?”, vraagt Joop. Derek meldt dat de hond hem heeft gebeten. “Dat komt omdat jij het Zwitserlevengevoel niet hebt”, reageert Joop. We schrijven 1984 en zien de eerste tv-reclame van het Zwitserlevengevoel.

Een dikke twintig jaar later en met lange periodes van eerst Kees Brusse en later het duo Ellen ten Damme en Huub Stapel achter de rug, is het nu de beurt aan Chris Zegers om het Zwitserlevengevoel te promoten. Genoemd ‘welzijnsbegrip’ is inmiddels opgenomen in de Dikke van Dale, ter onderstreping van het feit dat dit gevoel in onze spraak is geworteld.
Zelfs bij tal van jongeren staat het ultieme, door acteur Kees Brusse uitgedragen Zwitserlevengevoel nog helder op het netvlies. Hij was dan ook de geloofwaardigste vertolker van dit welzijn. Lekker onbekommerd met pensioen in Amerika en op de Antillen. Na negen jaar van jaloezie opwekkende Brusse-filmpjes werd per 1 mei 1996 een duo ingezet. Sindsdien werd het Zwitserlevengevoel vertolkt door twee yuppen. Ze gingen naar Italië, Australië en allerlei waterrijke oorden. Eigenlijk een beetje patserig niksdoen. Een soort sabbatical leave, die anderzijds deze naam niet mocht hebben; ze waren nog niet eens van middelbare leeftijd en hadden toch al de schaapjes op het droge.
Vroeg beginnen
Wat zegt Zwitserleven zelf over de nieuwe campagne: “Met de keuze voor Chris Zegers geven wij invulling aan een nieuwe communicatiestrategie. Waar de afgelopen tien jaar de beleving van het Zwitserlevengevoel centraal stond in de spotjes, is de nieuwe strategie erop gericht om mensen duidelijk te maken dat ze vroeg moeten beginnen om later een goed pensioen te hebben. Dit is noodzakelijk, omdat het pensioenstelsel de afgelopen jaren is versoberd. Als gevolg hiervan wordt de burger zelf meer verantwoordelijk voor het regelen van een goed pensioen.”
We zien Chris Zegers in twee situaties: aan het strand met een rijke schare kinderen en in een tempel met monniken. Chris is zeker nog niet aan het potveren, maar als onze verkenner op pad gestuurd om min of meer studie te doen naar het Zwitserlevengevoel. Hij wijst ons op gevonden voorbeelden van dit gevoel, maar daar moet je dan wel eerst iets voor doen: premie betalen.
Tempel
Op een berghelling zien wij een kloostercomplex liggen. In de tempel zitten monniken zingend te mediteren. Eén heeft er een soort hanenkam op zijn hoofd. De sfeer is buitengewoon sereen. Als een zachtjes pratende verslaggever van een biljartwedstrijd richt Chris Zegers zich tot de kijker: “Het is zó mooi. Deze Tibetaanse monniken proberen los te komen van ál het aardse, op zoek naar innerlijke rust. Dus eigenlijk een soort Zwitserlevengevoel: het aardse heb je goed geregeld en het geeft je een rustig gevoel.” Vervolgens komt Chris’ stem in een stroomversnelling: “Alleen hoop ik niet dat je d’r zó rustig van wordt, want er moet af en toe nog wel premie betaald worden, natuurlijk.”
Het begint dus met een mystieke sfeer en het eindigt met harde euro’s. Het nieuwe realisme: wel even op tijd dokken voor je (dag)dromen.
‘Oudedagsvoorziening’
In het andere reclamefilmpje staat Chris aan een strand. Kennelijk ergens in de tropen, want achter hem zie je een groep donkere kinderen in het water spelen. “Leuk hè. Zulke grote gezinnen zie je bij ons bijna niet meer. Maar hier betekent ‘veel kinderen maken’ een goede oudedagsvoorziening. Het is natuurlijk een hele leuke manier om je pensioen te regelen en ze beginnen er al vroeg mee. En eigenlijk zou jij dat ook moeten doen, als je er een beetje relaxed bij wil zitten. Dus óf je gaat naar Zwitserleven.nl óf je probeert je vriend of vriendin over te halen om, eh…”
Hoe zou dit filmpje overkomen bij de huidige doelgroep? Kinderen die later voor hun ouders zorgen? Dat staat wel een heel eind af van de vaderlandse realiteit. Je ouders zijn er toch vooral om je alvast een voorschot op de erfenis te verstrekken als je een hypotheek wilt nemen op een huis dat eigenlijk nog nét boven je stand is! Ouders gaan hier immers op een gegeven moment naar een verzorgingstehuis, waar ze het met de andere oudjes hopelijk gezellig hebben!?
Loterij
Als je, conform het advies van Chris, naar Zwitserleven.nl bent gesurft, wordt linksonder op de startpagina de aandacht getrokken door de tekst ‘Bekijk hier de making-of van de nieuwe campagne!’ Op de campagnesite kun je meedoen aan de Chris Loterij. De hoofdprijs is niet een reis naar Frans Polynesië of Tibet, maar een weekje naar Sicilië.
De loterij is er eentje uit de sterk in opkomst zijnde categorie ‘piramidale verzameling van adressen’. Om een lot te kunnen bemachtigen, moet je van vier vrienden hun naam en e-mailadres opgeven. “Als één van je vrienden deze actie weer doorstuurt, verdien jij nóg een Chris-lot en dus een extra kans om vier andere vrienden op te geven” (et cetera). Het Zwitserlevengevoel verwordt tot een bijna kille adressenjacht.
zon.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.