nieuws

Interpolis wil niet moeilijk doen

Archief

Interpolis-directievoorzitter Kick van der Pol speelt Sinterklaas in de nieuwe, medio november gestarte Glashelder-reclamecampagne van Interpolis. In een nieuwe reeks tv-commercials wil Interpolis het probleem van de klant en de bijpassende oplossing naast elkaar zetten. Volgens Bert Both is de verzekeraar daar aardig in geslaagd.

Eigenlijk is communicatie helemaal niet zo moeilijk, als je je maar aan een paar eenvoudige basisprincipes houdt. Of het nu gaat om uw huwelijk, de relatie met uw kinderen, uw zakenpartners of uw klanten, het komt allemaal op hetzelfde neer. U wilt de relatie in stand houden en zonder communicatie gaat dat moeilijk. Waarom u dat wilt, doet er niet zoveel toe.
Struisvogel
Het gaat er nu maar net om, hoe u dat doel wilt verwezenlijken. Bent u oprecht en consequent? Heeft u in de relatie en communicatie ook oog voor het belang van de ander? Is het een kwestie van nemen én geven? U moet ook duidelijk aangeven wat u voor ogen staat en warmte en empathie uitstralen. @PLI = We staan over het algemeen veel te weinig stil bij hoe anderen ons zien, schrikken van een foto of een onderzoeksresultaat en hebben als eerste de neiging dit te ontkennen of de foto in de prullenbak te gooien. Maar die struisvogelpolitiek is niet wenselijk in het zakelijke verkeer: de afdruk van de indruk zal serieus genomen moeten worden. De fout moet niet gezocht worden bij de onderzoeker, niet bij de klant die het helemaal verkeerd ziet, maar bij de eigen organisatie, het eigen gezicht. U krijgt terug wat u uitdraagt; reacties vormen een spiegelbeeld. U kunt dat beeld alleen veranderen door de organisatie te veranderen. Je kunt eerlijkheid, duidelijkheid, consequent optreden en empathie niet geloofwaardig uitdragen, als deze kenmerken niet verankerd zijn in de organisatie.
Commercials
Laten we de nieuwe commercials van Interpolis bij de kop nemen. Bij de eerste speelt Sinterklaas de hoofdrol. De stem van Martin Ros-Van-Boeken-Bezeten begeleidt de kijker door de commercial. “Dit is de Goedheilig Man.” Een zijaanzicht van Sint op bed. Hij kijkt tv. We horen ‘Zie ginds komt de stoomboot’, dan zapt hij weg naar een Spaanse zender. “Dit is zijn schimmel.” We zien en horen een paardenbek knabbelen aan een wortel, vervolgens natgeregende dakpannen. Martin Ros, op zijn bekende manier met immer te weinig asem: “En dit zijn natte dakpannen”. Daarna zien we drie shots: een arm omwikkelt een paardenbeen met verband, we horen het paard proesten; een beeld van boven en opzij, waarin de dierenarts het paard een wortel geeft (Sint zit op de achtergrond te wachten; is hij dronken of zo?). “En dit is de dierenarts die de schimmel weer oplapte, zoals afgesproken.” Martin Ros houdt even de adem in voor de afkondiging “Interpolis (piep) Glashelder”. Dit wordt visueel ondersteund met het logo en het webadres.
Commercial twee: Een klok tikt. Een stel op een bank. Martin Ros: “Dit zijn Bob en Annet”. Bob ligt met een blikje in zijn hand op de knieën van Annet, zij leest de krant. Rechtsachter, tegen een kale muur, hangt een koekoeksklok. Er wordt ingezoomd op dit symbool van burgertruttigheid, de klok detoneert compleet in de moderne omgeving, goedkope troep uit de jaren vijftig toen Nederland nog ‘zunig’ aan de wederopbouw werkte: “Dit is de koekoeksklok van de grootouders van Annet.” De koekoek koekoekt, het vogeltje laat zijn koppie zien. Een zwarte kat glipt door een openstaande deur de kamer binnen: “Dit is Sylvester, de kat van de buurman.” Volgende shot toont ons de klok in een klokkenmakerwerkplaats: “En dit (even pauze) is de specialist die de klok van Annet gelukkig weer herstelde. Zoals afgesproken.” De koekoek koekoekt weer en de klokkenmaker (is het Jan Mulder?) laat zijn gezicht even zien. Afsluiting als de vorige commercial.
Verbeelding
Wat probeert Interpolis duidelijk te maken? In geen van beide commercials wordt ons de ramp voorgeschoteld, dat laat de maker van de commercial aan de verbeelding van de kijker over. Alsof Interpolis wil zeggen: dat doet er bij ons niet toe. Geen leedvermaak, geen moeilijk gedoe, gewoon de feiten. Het sjabloon van “Dit is A” en “Dit is B” wat leidt tot “Dit is C”, suggereert een duidelijke en procesmatige aanpak. Je hebt een persoon, je hebt omstandigheden die tot een probleem leiden voor die persoon, dat probleem doet zich voor (daar doen wij als Interpolis niet moeilijk over) en je hebt een oplossing. Dat is een krachtige boodschap, alsof Interpolis wil zeggen: wij vergoeden de schade niet alleen, wij zorgen ook voor een oplossing.
Interpolis claimt dat ze oplossingsgericht te werk gaat. Dit is niet van de site af te lezen. Bij een inboedelverzekering wordt alleen iets gesteld over het beperken van de financiële gevolgen. Het is ook onduidelijk of (in de situatie van de klok) Bob en Annet aangesloten zijn bij Interpolis of dat de aansprakelijkheidsverzekering van de poezenbuurman wordt aangesproken. In dat geval is niet het lekker luierende en zich zekere wanende stel de klant van Interpolis, maar een onzichtbare buurman, eigenaar van de zwarte kat die de boel even komt versjteren.
Het is ook onduidelijk waarom het paard van Sinterklaas uitgleed over het dak, waarom Sint eerst naar de tv zit te kijken. Maar eigenlijk doet dat er allemaal niet zo toe, de boodschap zal best overkomen. Interpolis doet niet moeilijk als er zich een probleem voordoet, een klant met een probleem wordt adequaat geholpen. De nieuwe commercials communiceren een onderneming met empathie, eerlijkheid en duidelijkheid, al is dat laatste nog niet in alle uitingen zichtbaar.
Voortouw
Interpolis wil deze opzet de komende jaren handhaven en zij vist nadrukkelijk naar ideeën van de eigen marktpartijen/medewerkers. Om dat kracht bij te zetten, speelt de directeur van Interpolis zelf voor Sinterklaas. Een sterke zet: hij neemt het voortouw en geeft het goede voorbeeld. Dat verhaal van die klok schijnt ook echt gebeurd te zijn. Op waarheid gebaseerde commercials – zo uit het leven gegrepen van Interpolis-klanten – past helemaal in deze tijd van reality-televisie. Er spreekt ook een zekere zelfverzekerdheid uit, want Interpolis kan het zich niet veroorloven een scheve schaats te rijden. De commercial is zowel een boodschap naar de (nieuwe) klanten als één voor de partners en medewerkers: kom maar met ideeën, maar nog meer: werk zoals wij het hier communiceren. Doen ze dat niet, dan zullen deze commercials als een boemerang gaan werken. Maar een organisatie die predikt glashelder te zijn, kan en mag daar niet bang voor zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.