nieuws

Interpolis maakt ‘menselijke’ website

Archief

De gloednieuwe website van Interpolis biedt overduidelijk voorrang aan het eigen bankkanaal. Producten kunnen vooralsnog uitsluitend via de Rabobank aangeschaft worden. Over de samenwerking met het intermediair op Internet beperkt de maatschappij zich tot de mededeling dat daar nog aan gewerkt wordt.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Interpolis
www.interpolis.nl
Dag in dag uit draait het bij Interpolis om mensen. Zo ook op de welkomstpagina van Interpolis op Internet. De foto op deze pagina brengt ons naar het menu met keuze uit ‘Organisatie’, ‘Levensverzekering’, ‘Schadeverzekering’, ‘Email’, ‘Intermediair Bedrijf’, en ‘Rabobank’. Het lijkt een wat mager menu, maar achter elke rubriek verschijnen meerdere onderwerpen. Interpolis heeft de menukeuze volgens het filenavigatie systeem van Windows opgezet. Een prima idee. Heel overzichtelijk en een steuntje in de rug na het lange wachten op het binnenhalen van de welkomstfoto van 75K.
Bij ‘Organisatie’ lezen we een algemene inleiding over Interpolis en haar activiteiten: “Voor de distributie van de verzekeringen, maakt Interpolis gebruik van de lokale Rabobanken en zelfstandig opererende tussenpersonen. Daarnaast wordt er van het direct-writingkanaal gebruik gemaakt via dochtermaatschappij Sterpolis. Dit alles vindt plaats vanuit een coöperatieve gedachte. Coöperatief, volgens Van Dale: op samenwerking gebaseerd. En volgens Interpolis: samenwerken met het belang van de klant voorop”.
We gaan op zoek naar de invulling van deze mooie woorden op de site. In het mission statement: “juist daarom staat het belang van onze verzekerden voorop. Daarin onderscheiden wij ons van andere verzekeraars’. Dat kunnen die andere verzekeraars dan mooi in hun zak steken.
Onderscheidend is alvast de rondleiding die we met enkele foto’s (‘lichtgewicht’) kunnen krijgen op de site. De werkwijze en inrichting van het Interpolis-gebouw wordt op deze wijze toegelicht.
Alweer Momenten
‘Levensverzekering’ leidt ons naar ‘Momenten’. We zijn al eerder enthousiast geweest over de keuze om situaties in het leven van mensen centraal te stellen (Amev, ‘Momenten om bij stil te staan’. Op Internet wordt veel geleend, gejat of naar elkaar gekeken) en vervolgens daaraan de verzekeringsproducten te koppelen. Dus als we gaan trouwen of samenwonen, ophouden met werken of het gezin gaan uitbreiden, geeft Interpolis aan wat voor ons van belang is.
Onder ‘Verzekeringen’ vinden we informatie over risico-, spaarverzekering, nabestaanden, gouden handdruk, koopsompolis en lijfrente. ‘Berekeningen’ geeft de mogelijkheid om een premie te berekenen. We zien snel resultaat, althans als we een niet te jonge leeftijd invoeren. Als we geïnteresseerd zijn, kunnen we direct naar het formulier ‘Contact met de bank’. In dit formulier zijn al eerder ingevulde gegevens verwerkt. Joepie! Het is zo logisch, en zo weinig in Nederland gingen hen voor. Jammer genoeg herhaalt het trucje zich niet als je een aanvraag doet voor een tweede product; dan moet je naam, adres en dergelijke weer herhalen.
‘Contact met de Bank’. Ook hier vinden we weer de onderverdeling naar situaties/gebeurtenissen. De tekst op de bijbehorende formulieren is per onderwerp aangepast.
‘Email’ leidt tot het verzenden van een bericht en een uitnodiging om een enquête in te vullen. De stimulans daarvoor is aanwezig, want we maken kans op de cd van Mathilde Santing met daarop de tune van de Interpolis-commercial Beautiful People.
Het hoofdstuk ‘Schade’ heeft weer een uitgebreide indeling: ‘Rubrieken’, ‘Alles in één Polis’, ‘Betalen’, ‘Korting’, ‘Schade?’ en ‘Contact met de Bank’. We treffen bij deze onderwerpen veel informatie aan over het product, de wijze van betalen, een aantrekkelijke kortingsmogelijkheid en de rol van de bank hierbij. Eenkennig zijn ze natuurlijk wel, daar bij Interpolis. Als ze het hebben over een bank, dan bedoelen ze het eigen moederbedrijf: de Rabobank.
De belofte dat we meteen iemand aan de telefoon krijgen, wordt niet waargemaakt. Interpolis werkt niet alleen met mensen, maar ook met voice- responsesystemen.
Bij ‘Intermediair Bedrijf’ lezen we dat we behalve via de Rabobank ook via zelfstandige tussenpersonen zaken kunnen doen met Interpolis. Helaas blijft het bij deze mededeling, want: Op dit moment is onze site ingericht voor klanten die hun zaken (willen) regelen via de Rabobank. Wij zijn op dit moment bezig om ook voor het Interpolis Intermediair Bedrijf dezelfde faciliteiten te regelen.
De keuze ‘Rabobank’ leidt zoals was te verwachten tot de site van deze bank. Vervelend is dat er hierbij een tweede browser wordt gestart, over het hele scherm. Lang niet iedereen zal dit in de gaten hebben, en zich vertwijfeld afvragen waarom de ‘Back’-toets niet meer werkt.
Conclusie
Interpolis beschikt met de Rabobank en Sterpolis over meerdere kanalen. De link naar de Rabobank is wél nadrukkelijk opgenomen, die naar Sterpolis nergens (www.sterpolis.nl). De verzekeringsbranche heeft zo zijn eigen mores. Als argeloze bezoeker blijf je je verbazen.
Veel informatie, veel berekeningen, het afsluiten van producten wordt vooralsnog overgelaten aan het Rabo-netwerk. Lid worden van ‘de Interpolis club’ kan niet; binnen een sessie op het Internet willen ze wel iets over je onthouden, maar eenmaal buiten kom je een volgende keer weer als een volslagen vreemde binnen. Is er een analogie met het moderne kantoorpand? Mmm, gaat wat ver misschien.
Over analogieën gesproken: zou er een analogie komen met de eerste site van de ABN Amro Bank (voor de echte liefhebbers: die is nog te bezichtigen op http://www.abnamro.com)? Die begon ook uitgebreid grafisch, en is inmiddels ‘gestript’, en functioneler geworden. Het zou wel eens zo kunnen zijn dat u bij een volgende stap op het Internet hier bij Interpolis ook iets van terug vindt. Immers, ruiterlijk geeft Interpolis toe dat men wil leren op basis van doen. En ze hebben veel gedaan, dat is zeker.
Bij Interpolis denk je aan mensen, zo luidt de openingszin. Als de mensen bij Interpolis nu ook nog íets meer aan mensen denken, wordt het bezoek aan hun site als balsem op de ziel.
Beoordeling Interpolis
Vorm
De vormgeving is oogstrelend. Twee (zichtbare) frames, één boven en één links in beeld. De frames zijn paars en de rest van het beeld is geel. Tekst is duidelijk leesbaar. Navigeren is eenvoudig, dit gebeurt aan de hand van het linkerframe. In dit frame wordt gewerkt met uitklapmenu’s. Als er op een keuzemogelijkheid wordt geklikt waar een plusje voor staat, dan verschijnen de onderwerpen. Het menu blijkt ook niet dom te zijn, het past zich steeds aan onze stappen aan. Het Interpolis-logo rechts boven in beeld brengt de bezoeker altijd terug naar de homepage.
Na de eerste schrik bij het binnenhalen van de 75K van de foto’s op de eerste twee pagina’s zijn de overige foto’s op de site een verademing. Maar ja, het is ook heerlijk om op een borstelbaan te skiën als je het nog nooit gedaan hebt.
Inhoud
De uitklapmenu’s verbergen vele verrassingen. Er is meer inhoud te halen dan in eerste instantie lijkt. Toch is het vooral veel productinformatie, aangevuld met enkele productberekeningen en formulieren om ons in contact te brengen met de Rabobank. De rondleiding door het gebouw aan de hand van een aantal foto’s met tekst geven een goede indruk van het veel geroemde kantoor van Interpolis met ‘wisselwerkplekken’.
Jammer is dat onaangekondigd een aantal items (nog) niet is ingevuld. We hadden liever gewaarschuwd willen worden, dat is nog altijd vriendelijker dan de mededeling ‘HTTP/1.0 404 Object Not Found’.
Mediumgebruik
De uitklapmenu’s in de frames werken op basis van Java. Dit oogt fraai, maar werkt lichtelijk vertragend. ‘Persoonlijk advies’ leidt na een aantal pagina’s tekst en uitleg tot een specifiek aanvraagformulier voor een verzekering. De bezoeker kan een adviseur van de Rabobank contact met hem laten opnemen. Als het verzenden van de aanvraag tenminste lukt, want bij de rubriek ‘Schade’ misten we de verzend-button. Voor elk onderwerp/product is een aangepast formulier gemaakt. Het lijkt attent, toch zorgt het vooral voor extra wachttijd.
Prikkel
De rondleiding is leuk, maar niet meer dan één keer. Er is veel productinformatie aanwezig. Voor de momenten en het persoonlijk advies kom je nu wel heel direct en snel bij het product terecht (huis kopen? Huppetee, meteen een levensverzekering).
Betrokkenheid
Middels een enquête kan de bezoeker zijn mening over de site kenbaar maken. Invullen van naw-gegevens is verplicht. Er is één e-mailadres (info@interpolis.nl) voor vragen of opmerkingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.