nieuws

Internetproject NVA levert leden nog bitter weinig op

Archief

Ruim een jaar na de drastische vernieuwing van de internetsite plukken leden van de NVA nog amper vruchten van het grootschalige internetproject van hun belangenorganisatie. De NVA-site levert geen nieuwe klanten en al helemaal geen nieuwe polissen op. Leden vinden de internetambities “veel te hoog gegrepen”.

De NVA kondigde in de nazomer van 2006 het internetplan aan als “één van de zwaarste projecten op het gebied van ledenondersteuning in de geschiedenis van de NVA”. Directeur Niels Mourits stelde dat www.nva.nl hét internetportaal voor de verzekeringsbranche moest worden. Hij ambieerde “duizenden consumenten per dag” op de website.
NVA-kantoren moesten geholpen worden in de slag met direct writers op internet. Via de website van de NVA moesten consumenten bij leden terechtkomen. Een reclamecampagne, inclusief televisiecommercials, fungeerde als trekker om consumenten te attenderen op de website. De intermediairorganisatie erkent dat de ambities niet zijn gerealiseerd.
Redelijk tevreden
Toch gaat het volgens de NVA met het bezoek aan de website goed. “Het aantal bezoekers is gestegen van circa 35.000 in januari tot meer dan 60.000 in november. Het gemiddelde aantal bezoekers ligt nu op ongeveer 2.000 per dag, goed voor gemiddeld 105.000 pageviews per maand”, aldus NVA-woordvoerder Rienk Andriessen.
“Onze indruk is, gebaseerd op reacties van leden, dat men wel graag wil en het nut en noodzaak inziet, maar het moet ‘erbij’. Tijd ontbreekt en de kantoororganisatie moet worden ingericht op internet en het programma Klik & Sluit”, stelt Andriessen. “Je moet dit soort projecten continu onder de aandacht van de leden blijven brengen. Terwijl leden het al druk genoeg hebben met allerlei zaken als WFT, compliance, beloning, kortom alles wat de gemoederen in de branche nu bezighoudt.”
Weliswaar is de NVA “redelijk tevreden” met de 2.000 bezoekers per dag, onduidelijk is of dit alleen consumenten zijn of dat daar ook leden tussen zitten. De standsorganisatie meldt wel dat de bezoekcijfers aan het extranet (voor de leden) zijn gestegen van 5.500 in januari tot 12.000 in november, goed voor 90.000 pageviews. Als het gaat om het extranet, spreekt de NVA overigens niet meer van bezoekers maar van bezoeken.
Klik & Sluit
Centraal in het internetnetproject staat het arrangement met Voogd & Voogd. Leden van de NVA kunnen met “zeer aantrekkelijke korting” gebruik maken van de webmodules Klik & Sluit of Klik & Sluit Online. Ruim een jaar na dato maakt zo’n 20% van de bijna 750 NVA-leden gebruik van de webmodules, een enkeling gebruikt Klik & Sluit Online. Deze 150 gebruikers zijn goed voor ongeveer 9.000 berekeningen per maand.
De NVA haast zich te zeggen dat dit niet betekent dat de rest van de leden niets online zou bieden. “Velen maken gebruik van modules die door derden worden aangeboden, zoals DAK, Van Kampen en andere providers of intermediaire verzekeraars. Het percentage kantoren dat online mogelijkheden biedt, ligt dus veel hoger.”
Geen klanten
Uit een rondgang langs een handvol NVA-leden blijkt dat zij geen extra bezoekers via de NVA-website binnenkrijgen. “Nee, geen één. Er komt alleen wat binnen via websites van maatschappijen”, aldus een NVA-lid in Leidschendam. “Ik maak gebruik van Klik & Sluit en klanten kunnen ook direct sluiten via mijn website. Maar dit jaar hebben welgeteld vijf mensen een product online gesloten; het melden van een schade gebeurt frequenter. Klanten moeten eerst je website zien te vinden. Dat is een lastig traject.”
Een Amsterdams NVA-kantoor maakt helemaal geen gebruik van de ondersteuning die de NVA biedt op het terrein van internet. “Wij zijn redelijk fanatiek met internet en hebben onze eigen online tussenpersoon in de markt.” Een NVA-lid in Sassenheim maakt het sluiten van polissen via de eigen website mogelijk maar “doet helemaal niets met of op de NVA-site”. Sterker, hij weet eigenlijk niet eens hoe de internetsite er uit ziet.
Uit de gesprekken met de NVA-leden blijkt nadrukkelijk dat het persoonlijk contact als heel belangrijk wordt ervaren. “Mijn ambitie is dat klanten bij mij blijven. Ik wil internet niet zó hard communiceren, dat de drempel om langs te komen te hoog wordt”, zo laat een lid optekenen. De door de NVA gestelde internetambities vindt hij te hoog gegrepen. “Consumenten die op zoek zijn naar een verzekering willen op een site een premievergelijking kunnen maken en liefst ook direct sluiten. Die komen dus bij de Independers van deze wereld terecht en niet bij de NVA.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.