nieuws

International SOS op Nederlandse markt met ‘crisisevacuatie’

Archief

International SOS, de nieuwe naam van SOS Air Ambulance van Schouten Insurance, gaat zich in Nederland met een veel breder pakket van diensten richten op internationaal opererende bedrijven. Naast medische repatriëring voor de medewerkers in den vreemde, regelt het bedrijf nu ook vroegtijdige evacuatie bij onveilige situaties.

De zogeheten Security Overseas Services, in de afgelopen jaren reeds diverse malen ingezet bij onlusten in Indonesië (binnen drie dagen werden 2.800 mensen geëvacueerd), op de Fuji-eilanden, Sri-Lanka en de Filipijnen, voorziet onder meer in een eigen ‘inlichtingendienst’ die de klanten informeert over eventuele crises die de veiligheid van het uitgezonden personeel in gevaar kunnen brengen. Op basis van deze informatie kan tot een tijdige evacuatie worden overgegaan.
De ‘crisisdienst’ wordt naast een reeks van diensten op het gebied van medische ondersteuning sinds kort op de Nederlandse markt verkocht door International SOS, het voormalige SOS Air Ambulance en sinds een jaar onderdeel van AEA (Asean Emergency Assistance), de grootste alarmdienst van het Verre Oosten.
De verkoop van SOS Air Ambulance viel vorig jaar samen met de overname van het Zwitserse moederbedrijf International SOS door AEA. Met deze verkoop komt binnenkort – Schouten-directeur Gerard van Ommeren blijft er nog wél enkele jaren bij betrokken – een eind aan de bijzondere en langdurige relatie tussen het makelaarsbedrijf Schouten en dit bedrijf voor medische evacuatie. In de opvolging van Van Ommeren is al voorzien door Leo Schippers (ex-Marsh) aan de directie toe te voegen.
Wereldwijd
Na getuige te zijn geweest van een buitengewoon voortvarende repatriëring voor een klant, claimde Gerard van Ommeren eind jaren zeventig de vertegenwoordiging van het Zwitserse International SOS voor Nederland, Ierland, België en Engeland. “In eerste instantie had ik ingezet op de wereldwijde vertegenwoordiging, maar dat lukte niet.”
Onder de naam SOS Air Ambulance verkocht Schouten sindsdien via het intermediair repatriëringsdekking aan het bedrijfsleven. Indien medewerkers van de bedrijven in het buitenland om medische redenen het land moesten verlaten, verstrekte SOS Air Ambulance dekking. Voor dit product bestond een grote markt: “Op een bepaald moment hadden we hier 3 miljoen verzekerden in de boeken staan, waaronder een aantal gerenommeerde ondernemingen, zoals de Verenigde Naties”, aldus Van Ommeren.
SOS Air Ambulance verzorgde overigens weinig meer dan de verkoop. De hulpverlening zelf werd volledig overgelaten aan het moederbedrijf.
Van Ommeren moet glimlachen als hij hoort over de plannen van onder meer Achmea om multinationals medische diensten te verlenen, te vergelijken met die van International SOS. “Dergelijke operaties komen over het algemeen voort uit de toeristische activiteiten van de alarmcentrales. Dat is een totáál andere tak van sport. Ons moederbedrijf heeft werkelijk overal contacten ter plaatse. Om een repatriëring goed en snel uit te voeren heb je die hard nodig. Wij zijn dan ook zeker niet de goedkoopste aanbieder. Maar wél een met kwaliteit.”
SOS International gealarmeerd
SOS International, de alarmcentrale van ASR- en Interpolis, laat zich momenteel juridisch adviseren over eventuele te ondernemen stappen tegen de wijziging van de naam SOS Air Ambulance in het wellicht verwarring veroorzakende ‘International SOS’. Gerard van Ommeren, directeur van International SOS, maakt zich er geen zorgen over: “De termen ‘SOS’ en ‘International’ zijn naar mijn weten niet te beschermen. Bovendien betreft het een handelsnaam van onze wereldwijd opererende moeder AEA en overlappen onze activiteiten elkaar nauwelijks”. Van Ommeren is redelijk zeker van zijn zaak, aangezien hij begin jaren tachtig bij de start van SOS International op zijn beurt bezwaren tegen deze naam maakte. “Dat was destijds een zinloze actie. Ik had geen poot om op te staan.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.