nieuws

Intermediair Zeker Leven nog niet meer dan concept van reclamebureau

Archief

Het Rotterdamse reclamebureau VDM is van plan om een assurantiekantoor op te richten met uitsluitend vrouwelijke verzekeringsadviseurs. Het bureau ‘Zeker Leven’ wil de dames gaan aansturen met afspraken die het eigen telemarketingbureau genereert.

Een advertentie in het Algemeen Dagblad roept vlotte en representatieve vrouwen met humor, flair en ervaring in een soortgelijk werk op om te solliciteren voor een functie bij Zeker Leven, een ‘nieuwe onafhankelijke assurantietussenpersoon’.
De vrouwen komen in aanmerking voor het geven van verzekeringsadviezen aan huis (zestien tot twintig uur per week) in de regio’s Rotterdam, Brabant en Zeeland. De nadruk ligt hierbij op levenproducten. Het bedrijf zorgt op zijn beurt voor een ‘goedgevulde afsprakenagenda’ en een ‘interne opleiding en aanvullende trainingen’.
Niet ingeschreven
Wat in de oproep in het AD niet vermeld wordt, is dat het assurantiekantoor Zeker Leven nog helemaal niet bestaat. Er is geen SER-inschrijving en het bedrijf is ook al niet ingeschreven bij de kamer van koophandel.
Achter de plannen gaan de gebroeders Rob en Ot Ciolina schuil, beiden directeur van het telemarketing en onderzoeksbureau Data View en het reclamebureau VDM in Rotterdam. Ot Ciolina wil in eerste instantie via de telefoon niets kwijt over z’n plannen: “Komt u over een paar weken maar eens langs voor een goed gesprek”.
Een uurtje later bedenkt hij zich. “We overwegen inderdaad om een activiteit in de verzekeringsbranche op te zetten. Het is echter nog niet meer dan een concept dat wij voor ogen hebben”, meldt Ciolina.
Draait u de solliciterende vrouwen op deze manier niet een rad voor ogen? U heeft namelijk helemaal geen ‘nieuw assurantiekantoor’.
“Nee, ik denk niet dat we sollicitanten een rad voor ogen draaien. Wij zullen de kandidaten die zich melden vanzelfsprekend op de hoogte stellen van wat we van plan zijn. Onze plannen hangen bovendien grotendeels af van wie er op de advertentie reageren.”
Het is toch ook helemaal niet toegestaan om in een personeelsadvertentie uitsluitend vrouwen uit te nodigen te solliciteren?
Ciolina (grinnikend): “Maar u weet toch dat in de praktijk is gebleken dat vrouwelijke verzekeringsadviseurs het beduidend beter doen dan hun mannelijke collega’s?” Verder wil hij er geen woorden aan vuil maken.
Ervaring
De verzekeringsplannen van het Rotterdamse reclamebedrijf zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen. Volgens Ciolina heeft het eigen telemarketingbureau al de nodige ervaring opgedaan met telemarketing voor financiële dienstverleners. “Maar ik vind – met respect – dat de huidige marktpartijen daarbij niet bepaald genuanceerd te werk gaan. Wij zijn van mening dat het eerste contact met een aanstaande klant het begin zou moeten zijn van een duurzame relatie. We willen het niet laten bij de verkoop van één product, hetgeen ook blijkt uit ons logo (een tekening van een gezin, een huis, een auto en geld, red).”
Zeker Leven heeft inmiddels contact gelegd met enkele levenmaatschappijen. “Bovendien wordt er binnenkort een ‘vakman’ bij de plannen betrokken”, aldus Ciolina, die de bijbehorende namen niet wil noemen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.