nieuws

Intermediair tevreden over beleggingsbeurs Geldzaken

Archief

Hoewel de meeste beursgangers overduidelijk naar Utrecht zijn gekomen om zich te laten informeren over beleggingszaken, hebben de aanwezige assurantiebedrijven tijdens ‘Geldzaken 2000’ niets te klagen. Zij tonen zich uiterst tevreden over de belangstelling van de 22.000 bezoekers.

Reeds op het Jaarbeursplein wordt het de bezoekers van Geldzaken duidelijk dat de beurs dit jaar grotendeels in het teken staat van de handel in aandelen. “Een uitstekende belegging mevrouw, met een buitengewoon hoog rendement”, roept een goed geïnformeerde dakloze in de loop naar het beursgebouw. Hij steekt grijnzend een exemplaar van de daklozenkrant naar voren, maar de haastige beursgangers hebben geen oor voor zijn slim gekozen verkoopstrategie. De aanschaf van een daklozenkrant past blijkbaar niet in hun financieel plan.
Eenmaal binnen zijn het inderdaad de beleggingsgerelateerde stands die de boventoon voeren. Opvallend veel mannen in de vut-leeftijd en pubers met stropdassen (het is zaterdag!) verdringen zich om beeldschermen waarop onder meer actuele koersverlopen te zien zijn.
Opvallend is het bescheiden aantal ‘tropische beleggingsvormen’, op enkele houtplantages en vastgoedprojecten in zonnige oorden na. Wellicht heeft het ‘teakdebacle’ van Ohra daartoe bijgedragen.
Tien van de ruim honderd stands in het Jaarbeursgebouw worden bevolkt door verzekeraars of assurantie-adviseurs. Financiële planning is over het algemeen hun toverwoord. De rest van de beursvloer wordt in beslag genomen door bankiers, beleggingsadviseurs, vermogensbeheerders, accountants en andere financieel deskundigen. Fortis Bank overheerst de beurs met verreweg de grootste stand, overduidelijk bedoeld om de nieuwe naam en integratie van de banken er bij het publiek ‘in te rammen’.
Handen op de rug
In de stand van de Rotterdamse Bastion Groep staan de gastvrouwen ietwat houterig met hun handen op de rug te wachten op belangstellenden. De reden van deze uniforme houding wordt duidelijk op het moment dat een bezoeker de stand betreedt: er schiet een gehandschoende ‘gouden’ hand naar voren om de belangstellende te begroeten. De aanvankelijke verbazing van de gast biedt de dames een uitstekende gelegenheid om de bekende Bastion-oplossing voor de gouden handdruk (een stamrechtverzekering) ter sprake te brengen. “Vaak kent de gast ons product al. Bezoekers vragen er expliciet naar”, zegt een medewerkster op de stand. “Maar nu moet ik weer gaan hoor. Aan de bar zitten klanten op me te wachten”.
Noviteit
Twee paden verderop vormt een berg met knollen en citroenen het cynisch bedoelde herkenningspunt van beursnoviteit ‘De Verzekeringsbespaarder’. Het bedrijf uit Den Bosch stelt “een waarschuwing voor de verzekeringsmarkt” te zijn. “Wij vellen het laatste oordeel over verzekeringscontracten, te hoge premies en verkeerde afspraken”, meldt een vlugschrift. Stoere praat.
Eind vorig jaar begonnen met het adviseren van bedrijven, gaan Sjacko Henckelman (ex-tussenpersoon) en Erwin te Duits (ex-FalcInvest) zich met ingang van de beurs Geldzaken ook richten op particulieren.
Hun stand wordt druk bezocht. Bezoekers zijn massaal bereid om naam en adres af te staan. Hoogst waarschijnlijk doen zij dit vooral om mee te dingen naar de beursprijs (een fiets).
De Bossche onderneming, sinds afgelopen september actief, gaat als volgt te werk: allereerst wordt de verzekeringsportefeuille doorgemeten op basis van een inventarisatieformulier. De Verzekeringsbespaarder brengt vervolgens een offerte uit met goedkopere verzekeringsvormen (ook van direct-writers, waarmee het bedrijf inkoopafspraken heeft). “De besparing kan oplopen tot 20 à 30%. Voor bedrijven gaat het soms om honderdduizenden guldens!”, staat met koeienletters op de stand te lezen. Bezoekers van de stand krijgen te horen dat tussenpersonen zich vaak beperken tot een handjevol verzekeraars, met als gevolg dat de klant niet per se over het meest voordelige product naar huis gaat.
Alleen advies
De beloning van d Verzekeringsbespaarder bestaat uit (eenmalig) de helft van de aangedragen premiebesparing. De Verzekeringsbespaarder beperkt zich overigens tot het geven van het besparingsadvies (“Wij zijn niet afhankelijk van provisies van verzekeraars”). Indien gewenst verwijst het bedrijf naar een assurantie-adviseur.
Voor eventuele claims van klanten die weliswaar een goedkopere dekking geadviseerd kregen, maar daarmee tevens over een slechter product zijn gaan beschikken, is financieel directeur Erwin te Duits niet bevreesd. “In onze offerte bieden we de klant heus niet alleen de goedkoopste alternatieven. We maken nadrukkelijk melding van de gevolgen voor de dekking. Dat de besparing daardoor minder hoog uitpakt en als gevolg daarvan onze beloning, nemen we op de koop toe.” Voor het uiterste geval beschikt het bedrijf over een beroepsaansprakelijkheidsverzekering van Aon.
Financiële planning
Op de stand van Wagner & Partners ligt de nadruk op financiële planning. “Een begrip waar nog veel over uit te leggen valt”, geeft marketingman Gunnar Koppelmans toe. Een medewerker op de stand zegt dat het bedrijf gezien de heersende beleggingsgekte op de beurs wellicht meer aandacht had moeten besteden aan het nieuwe beleggingsfonds ‘Resultante Fund’ van de aan W&P gelieerde vermogensbeheerder Tielkemeijer & Partners. Koppelmans vindt van niet: “Wij geven sturing aan de financiële situatie van onze klanten met behulp van een geheel zelf ontworpen FP-concept. Een advies tot beleggen zou daar weliswaar onderdeel van uit kunnen maken, maar is voor ons nooit de primaire insteek.”
Over naamsbekendheid van W&P heeft Koppelmans weinig te klagen. “Sinds de start in 1993 van Heinz Wagner en Jos Nuijen is Wagner & Partners sterk gegroeid. Inmiddels beschikken we over elf vestigingen in het land en ons hoofdsponsorschap van Fortuna Sittard en NAC helpt natuurlijk ook een handje”.
Bescheiden
De omvang van de stand van de Leimuidense SPA-groep (óók al financiële-planningspecialist) in de Jaarbeurs is vergeleken met de eerder genoemde collega’s ronduit bescheiden. Directeur Elly Jonkman zegt dan ook voornamelijk voor reeds bestaande relaties op de beurs te staan. “We hebben hier vooral een ontmoetingsfunctie. Onze huidige primaire doelgroep, de dga, verwacht ik niet op de beurs aan te treffen”.
Volgens Jonkman zijn er op de Nederlandse markt overigens hoogstens een handvol ‘echte’ financiële planners actief. “Ik zou ze zo één twee drie niet eens kunnen opnoemen. Wagner & Partners zeg je? Nee, dat zijn gewoon polisverkopers. Wij zijn niet zo product-gedreven. Sterker nog: vaak blijkt uit onze onderzoekingen dat klanten over een teveel aan verzekeringen beschikt”.
De SPA-groep is momenteel bezig met het introduceren van een abonnementsvorm voor financiële planning. “We onderzoeken nog wat onze klanten als een redelijke vergoeding voor onze werkzaamheden ervaren”, aldus Jonkman
Aan het eind van de middag buigt de stroom beursgangers zich van de paden richting uitgang. Vrijwel iedereen draagt een tasje van Piet Bloeminks nieuwe ‘Koers-Kompas’. Op het Jaarbeursplein is inmiddels geen dakloze meer te bekennen. Waarschijnlijk is hij zijn dividend aan het opdrinken.
Volop bezoekers op de beurs Geldzaken. Rechts op de voorgrond de stand van de Verzekeringsbespaarder.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.