nieuws

‘Intermediair stelt nerveuze klant gerust’

Archief

Twee op de drie assurantietussenpersonen heeft de afgelopen tijd één of meer klanten aan de lijn gehad die bezorgd zijn over de verslechterde economische situatie. In 93% van de gevallen werken de woorden van het intermediair geruststellend.

Dat concludeert Amev op basis van een onderzoek onder 207 tussenpersonen (Nipo) en driehonderd consumenten (Blauw). De meeste klanten maken zich zorgen over aandelenleaseproducten en beleggingshypotheken. Toch stijgt de vraag naar spaarhypotheken volgens 78% van de tussenpersonen niet. Wel zegt 28% van het intermediair het advies te hebben gegeven om van beleggingsfonds te veranderen.
Klanten geven aan in 93% van de gevallen te zijn gerustgesteld, terwijl brieven van financiële instellingen slechts in 15% van de gevallen dit effect sorteren. “Persoonlijke benadering blijkt te scoren”, zo hield Amev-directeur Ruud Dekker (marketing en communicatie) een gezelschap tussenpersonen voor tijdens het negende actualiteitenseminar Leven. “Dit is juist het moment waarop het intermediair zich kan onderscheiden”, aldus Dekker.
Lijfrenteproductie
Directielid Edzo Doeve stak het intermediair nog meer een hart onder de riem door te stellen dat de ergste dip in de productie van nieuwe levensverzekeringen wel geweest. “De marktbrede terugval in de omzet van spaarverzekeringen valt mee, terwijl de lijfrenteproductie op de weg terug is. Wij bij Amev zien de laatste maanden in elk geval weer een stijging in uitgestelde lijfrenten”, aldus Doeve. “En de markt voor employee-benefits begint eindelijk te lopen.”
Verder wijst Amev de tussenpersonen op de markt voor direct ingaande lijfrenten, die dit jaar met zo’n 35% stijgt. “En de komende twaalf jaar is er volgens berekeningen van het Verbond van Verzekeraars nog een vrijval van ( 39 miljard aan kapitaal te verwachten. En dat keer 1,5% provisie is een markt van ( 58,5 miljoen.”
Edzo Doeve: “Dip in lijfrenteproductie voorbij”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.