nieuws

Intermediair reageert apathisch tijdens eerste millenniumbijeenkomst

Archief

De sfeer tijdens de eerste millenniumbijeenkomst in het Holiday Inn te Leiden is wat lacherig. De ruim tweehonderd tussenpersonen uit de regio hebben er zichtbaar moeite mee om het door het Verbond, NVA en NBvA geschetste 2000-probleem serieus te nemen.

Na afloop van de twee uur durende informatie-avond reageren de aanwezigen vooral apathisch. Er wordt nauwelijks één serieuze vragen gesteld aan het panel en het intermediair heeft vooral haast om de -gratis- millennium-toolkit met voorlichtingsmateriaal en een glaasje fris in ontvangst te nemen.
Met de presentatie van de speciaal voor millenniumvoorlichting van (mkb-)verzekerden vervaardigde video ‘Happy New Year!’ is de toon van de avond eigenlijk al gezet. Gniffelend aanschouwt het in Leiden aanwezige intermediair een – niet als zodanig herkenbare – tussenpersoon die op nieuwjaarsochtend van het jaar 2000 vergeefs probeert een warme douche te nemen, koffie te zetten en brood te roosteren. Even later op kantoor loopt werkelijk alles vast (“De bakker belde: hij kan geen broodjes leveren voor de werklunch. Wat moeten we nu!”). Gelukkig blijkt dit allemaal een boze droom en heeft de hoofdrolspeler in werkelijkheid nog nét genoeg tijd om zich voor te bereiden op het ongeluksjaar 2000. Aftiteling, applaus.
Overvloed
Na de filmvoorstelling verschaft Jan Boogaard (Praevenio) het aanwezige intermediair namens verzekeraars van een overvloed aan informatie over het millenniumprobleem. Een bijkomend probleem is natuurlijk dat verzekeraars zelf ten aanzien van het millenniumprobleem ook nog niet precies weten wat hen te doen staat. Alexander van Voorst Vader (NBvA) wijst de zaal vervolgens onder meer op handelingen die verricht moeten worden, wil het intermediair straks bij schades niet zelf aansprakelijk gesteld worden voor het verzaken van zijn informatieplicht.
Pas echt onder de indruk is het verzamelde intermediair van de praktijkervaring van NVA-bestuurslid Frank de Jong.
De Jong is zich rot geschrokken van een inventarisatieronde langs het klantenbestand van zijn assurantiekantoor. Daaruit bleek dat een verontrustend klein deel van de bedrijfsrelaties zich daadwerkelijk bewust is wat het millenniumrisico voor hen inhoudt. “Het is over het algemeen een ver-van-hun-bed-show”, aldus De Jong. Het is volgens hem daarom zaak dat tussenpersonen hun klanten ten aanzien van de dekking van millenniumschade vooraf nee verkopen en hen daarmee aanzetten tot actie. De Jong: “Want verzekeraars kunnen dan wel bevreesd zijn over de continuïteit van hun maatschappijen. Wij zijn vooral ook bevreesd voor de continuïteit van onze cliënten”.
Gespreksleider Jurjen Oosterbaan (D&O) presenteert in Leiden de millennium-toolkit. Links naast hem NBvA-voorzitter Alexander van Voorst Vader.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.