nieuws

Intermediair moet nu gaan betalen voor leads Wellowell

Archief

Wellowell gaat vanaf volgende week kosten in rekening brengen voor elke doorverwijzing naar het intermediair. “Sinds het nieuwe verwijsmodel, dat begin juli is ingevoerd, hebben we al tweehonderd leads naar het intermediair gestuurd”, zegt relations-manager Robert de Ruiter van Wellowell. “De testfase is voorbij.”

De tarieven die de virtuele tussenpersoon Wellowell gaat invoeren, zijn aan de hoge kant. Een doorverwijzing van een hypotheek komt op f 500 (ex btw), een pensioenadvies of advies op het gebied van financiële planning op f 300 (ex btw) en de overige producten op f 125 (ex btw) per lead. Onder de tweede categorie vallen: koopsommen, lijfrentes, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, levensverzekeringen, gouden handdruk en persoonlijke financiële planning. Tot de categorie ‘overige producten’ behoren: inboedel, opstal, ziektekosten, reis, auto, aansprakelijkheid, rechtsbijstand, sparen en beleggen. Is de klant in meerdere producten geïnteresseerd uit één categorie, dan betaalt het intermediair slechts één ‘leadfee’; bij meerdere producten uit verschillende categorieën één keer de fee van “de hoogste toepasselijke categorie”.
Behalve flinke bedragen voor de adressen van potentiële klanten (leads) moet de tussenpersoon per jaar f 550 voor een abonnement betalen. Om verwijzingen van consumenten te ontvangen, moet het intermediair voor het einde van de maand een verklaring tekenen waarin hij akkoord gaat met de tarieven.
De Ruiter vindt de tarieven beslist niet te veel gevraagd. “Het gaat niet om het simpel doorsturen van een post, welnee. Het gaat om het doorsturen van alle gegevens van een klant: zijn adres, zijn leeftijd, zijn gezinssituatie, noem maar op. Een kwalitatief goede lead. Oké, als het alleen het sluiten van een reispolis tot gevolg heeft, dan haal je de kosten er niet uit, maar bij een hypotheek of een koopsom beslist wel. Het ondernemende, professionele intermediair zal van een lead van ons zeker de vruchten plukken.”
Verbaasd “Het lijkt wel of Wellowell van het intermediair af wil, zo hoog zijn de prijzen”, is de verbaasde reactie van Eric Hordijk van de Verzekeringssite, net als het NN-initiatief een vergelijkingssite. “Ze sturen het intermediair op deze manier rechtstreeks naar ons.” De tarieven (voor alleen schadeproducten) van de Verzekeringssite liggen aanzienlijk lager: f 5 voor een aansprakelijkheidspolis, f 7,50 voor doorlopende reis, f 12,50 voor inboedel en opstal en f 25 voor een autoverzekering. “Niet alleen zijn onze tarieven veel lager; wij sluiten zelf ook geen verzekeringen.” Volgens Hordijkt stuurt de Verzekeringssite dagelijks tientallen leads door naar de ruim tweehonderd aangesloten tussenpersonen.
Edmond Hilhorst van de virtuele tussenpersoon Independer, eveneens een vergelijkingssite, zegt dat de prijzen op het eerste oog moeilijk te beoordelen zijn. “Het gaat om de kwaliteit van de lead en die ken ik niet. Als de kans dat er daadwerkelijk producten gesloten worden 90% is, dan is het goedkoop. Zeker bij een hypotheek. Is die kans 2%, dan is het natuurlijk heel duur. Het punt is dat Wellowell behalve haar eigen ING-labels veel dure labels in het assortiment heeft. De kans is groot dat de consument na de vergelijking dus nog eens verder gaat kijken. Als je het zo bekijkt, zijn de tarieven aan de hoge kant.” Over de tarieven die Independer zelf in rekening brengt, doet Hilhorst geen uitspraken.
Stoppen
Ook het intermediair reageert verbaasd op de hoge tarieven. “Dit is natuurlijk gewoon te gek voor woorden”, aldus een tussenpersoon in Den Haag. “We hebben al die tijd de kat uit de boom gekeken, maar nu stoppen we er meteen mee. Dat het voor geen meter liep, wisten we al lang. Nu willen ze zo zeker de kosten eruit halen!”
Uit een telefonische enquête van AM onder ruim twintig bij Wellowell aangesloten assurantiekantoren bleek onlangs dat vrijwel geen enkele tussenpersoon een adres van een potentiële klant had ontvangen (zie AM 14, pag. 1). De meeste tussenpersonen gaven toen aan dat als ze moesten gaan betalen voor de doorverwijzingen, ze er onmiddellijk mee zouden stoppen. Volgens Robert de Ruiter is de situatie sinds het nieuwe verwijsmodel totaal anders. “Nu kan de consument zelf zijn gegevens doorsturen naar het intermediair.” Hoeveel van de ruim zeshonderd tussenpersonen verder gaan met Wellowell kan hij nog niet zeggen. “We hebben alle soorten reacties gekregen: negatieve, cynische, emotionele – in de trant van ‘zijn jullie wel goed wijs? – maar ook hele positieve. Onze doelstelling is een landelijke spreiding van de aangesloten tussenpersonen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.