nieuws

Intermediair moedeloos van tempo levensverzekeraars

Archief

Het afsluiten van een levensverzekering kan door chaotische administraties meer dan een jaar duren. In een ‘brandbrief’ aan verzekeraars heeft de NVA aangedrongen op drastische verbeteringen.

Naast de afhandelingstermijnen van meer dan een jaar bij nieuwe verzekeringen, verwerken levensverzekeraars mutaties op bestaande polissen met grote vertraging en/of onjuist. Volgens de NVA staat het imago van de bedrijfstak op het spel. Verder vreest zij voor weglopende klanten. “Wij doen op de levensverzekeraars een dringend beroep om de komende tijd de aandacht primair te richten op het wegwerken van de achterstanden.”
De NVA heeft de ‘brandbrief’ gestuurd naar de dertig grootste levensverzekeraars die met onafhankelijke tussenpersonen samenwerken. Aanleiding is een aanzwellende stroom klachten van NVA-leden. “De brief is in algemene termen opgesteld. We wijzen niet naar individuele maatschappijen, want het is een branchebreed probleem”, aldus NVA-woordvoerster Hella Kuijpers.
Personeel
De brief van de NVA is een voorlopig dieptepunt in een steeds sterker aanzwellende stroom klachten vanuit het intermediair. Collega-standsorganisatie NBVA is niet bij de brief betrokken, maar zegt bij monde van secretaris Boudewijn van Uden het signaal te herkennen. “Het is een groot probleem.”
Begin dit jaar klaagde de NVA al eens bij maatschappij Royal Nederland, dat daarop openlijk het boetekleed aantrok en beterschap beloofde. In interne media bekenden ook Aegon en Delta Lloyd forse administratieve problemen te kennen. En onderzoeksbureau IG&H concludeerde naar aanleiding van het jaarlijkse ‘Performance-onderzoek Leven’ (zie AM 9, pag. 38) dat tussenpersonen zeer ontevreden zijn over de administratie van de meeste maatschappijen.
De verzekeraars klagen op hun beurt over een gebrek een gekwalificeerd personeel. Verder zouden er in een korte periode te veel automatiseringsproblemen spelen, zoals de overgang naar de euro, de millenniumwisseling, de invoering van de Code Rendement & Risico, de verlaging van de rekenrente en de gewijzigde afkoopwaardenregeling. In reactie op de NVA-brief stelt het Verbond van Verzekeraars dat de NVA het probleem bij het Verbond nog niet eerder heeft aangekaart. “We vragen ons ook af of het probleem zo branchebreed is als de NVA wil doen geloven”, aldus woordvoerster Anky van Leeuwen. “We zullen deze week navraag doen bij de maatschappijen waar en in welke mate dit probleem speelt.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.