nieuws

Intermediair met DDD-sleutel is bevoorrecht

Archief

Over het Digitaal Domein van Delta Lloyd (DDD) is al een heleboel geschreven. Vaak ging het daarbij om toelichtingen op het idee achter deze extranet-toepassing voor het intermediair. Aangezien sommige ideeën in theorie nou eenmaal aantrekkelijker voorkomen dan ze in de praktijk uitwerken, besloten Joost en Marenna er zelf maar eens een kijkje te nemen.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Delta Lloyd
www.ddd.nl
Met een password gewapend kloppen we aan op de deur van het digitale domein van Delta Lloyd (DDD). Een domein dat slechts toegankelijk is voor een geselecteerde groep assurantie-tussenpersonen (op dit moment 270). En zoals snel zal blijken, een bevoorrechte groep.
De homepage toont een duidelijk 4-koloms overzicht van de diverse onderwerpen op de site. Nauwelijks lawaai, geen flieders & fladders, geen tierelantijnen.
We kunnen een bezoek brengen aan de Winkel, de Balie, de Kiosk en het Kantoor van het Digitale Domein. Onderaan de pagina worden bepaalde items nog apart belicht onder de motto’s ‘Nieuw in DDD’, ‘Actueel in DDD’ en ‘Dagelijks in DDD’.
Nieuw in DDD is altijd een dankbare uitdaging: Het ‘complete overzicht van februari’ geeft ons een overzicht van alle recente (tot op de dag van vandaag) nieuwe pagina’s op de site. Die dag is toegevoegd de pagina ‘Performance Beleggingsfondsen Delta Lloyd’. Actuele gegevens, en o zoetheid: het zijn niet alleen de resultaten van Delta Lloyd die onderling worden vergeleken, maar ook die van concurrende beleggingsfondsen.
Delta Lloyd heeft volgens ons als volgt geredeneerd (reconstructie):
Onze klanten willen vergelijken.De gegevens staan toch wel ergens op Internet.Laten wij ze maar geven, dan blijven ze in ieder geval langer op onze site.Praktische structuur
De ‘Winkel’ heeft het volgende op de schappen liggen: ‘Producten’; de diverse verzekeringspolissen van Delta Lloyd onderverdeeld in Beleggingen, Schade en Leven. Met behulp van hyperlinks is er een praktische structuur gegeven aan dit aanbod.
‘Offerteservice’ geeft enkele aanvraagformulieren (beperkt tot schadegevallen). Verheugend is dat de site laat merken ons te kennen. Dit wordt bovenaan het aan te vragen formulier vermeld. De inloggevens worden nuttig aangewend.
De ‘Folderservice’ gaat een stapje verder en biedt de mogelijkheid om de meest recente aanvraag- en offerteformulieren op te vragen, en een enkele te downloaden. In Adobe PDF-formaat, daarmee kun je voor de dag komen bij je klanten.
‘Diensten’ biedt de mogelijkheid om programma’s of bestanden naar je toe te halen. Zoals een Excel spreadsheet waarmee de verschillende Pemba keuzes kunnen worden geanalyseerd, een anti-virus toolkit en een Verzekeringswoordenboek (Ne-En, En-Ne).
Ter afsluiting van het winkelbezoek nog een link naar het Assurantie Data Netwerk ADN. Hier uitgebreide informatie over dit netwerk.
Aan de ‘Balie’ kunnen we onze vragen aan Delta Lloyd kwijt. ‘Vaak gestelde vragen’ is opgebouwd aan de hand van thema’s. ‘Uw vraag’ leidt tot een aanvraagformulier. ‘Complexe vragen’ geeft een aantal uitgebreide artikelen over aan verzekeringen gerelateerde (ingewikkelde) onderwerpen. Is nog jong, denken we zo. Nog een beetje magertjes. Of zijn er maar weinig complexe onderwerpen? ‘Adressen’ geeft een verrassend gedetailleerd overzicht hoe en waar de verschillende afdelingen en teams binnen de organisatie te bereiken zijn, meestal ook per e-mail. In het ‘Colofon’ lezen en bekijken we de personen die verantwoordelijk zijn voor deze site.
Goed snuffelen
De ‘Kiosk’ is de verzamelplek voor de actuele vluchtige informatie. En, het is hier goed snuffelen. We kunnen nieuwsbrieven lezen, on- en offline uitgaven, uitgegeven door Delta Lloyd maar ook door externe partijen als Asurantie Magazine (AM Signalen) en Kluwer.
Een ‘Kalender’ toont mogelijk interessante evenementen ‘die nog komen gaan’. De laatste toevoeging klinkt triviaal, maar agenda’s en kalenders zijn vaak niet actueel op Internet.
Bij ‘Abonnementen’ leidt de naamgeving voor het eerst tot verwarring; deze pagina biedt namelijk een selectie van belangwekkende websites. Zoals bijvoorbeeld een link naar de Olympische winterspelen. Op het toezenden van tips kan men zich abonneren. De ‘Leestafel’ biedt diverse artikelen, een gastenboek, een strip van Ivo Springer (who the hell is Ivo Springer?). Ook hier in het gastenboek lichtelijk incestueus gedrag: ene Fiona dankt Delta Lloyd – of bedoelt ze de inzenders misschien? – voor de mooie ideeën; dezelfde Fiona komt voor in het Colofon.
Op ‘Kantoor’ wordt vooral de handel in verzekeringsproducten bevorderd. We kunnen middelen halen ter ondersteuning van de verkoop, zoals telemarketing-scripts, kopij voor een nieuwsbrief, advertenties en verkoopbrieven. De ‘Relatiebank’ biedt, na een tweede ID-password te hebben ingevoerd, een overzicht van productiecijfers die het bedrijf (de atp) onlangs heeft gerealiseerd bij Delta Lloyd. Tevens kunnen we op het ‘Kantoor’ formulieren invullen om wijziging in eigen- of klantgegevens door te geven of om het password te wijzigen.
Conclusie
Delta Lloyd heeft klip en klaar gekozen voor een site die het intermediair ondersteunt in het uitvoeren van zijn taak: het geven van adviezen en de verkoop van verzekeringsproducten, bij voorkeur die van Delta Lloyd. De keuze is logisch en – wat minder vanzelfsprekend is – wordt verrassend goed uitgevoerd.
Extreem geredeneerd: de site wordt een unique selling point voor de intermediaire laag.
Actueel is actueel. Nieuws is nieuws. De koersen van de beleggingsfondsen zijn van vandaag, uiterlijk gisteren. Dat kan alleen gerealiseerd worden door dynamisch pagina’s te genereren. Dat gebeurt dan ook, met behulp van Lotus InterNotes Web Publisher 4.0.
Zoals ene meneer Nijland in het gastenboek terecht opmerkt, het is wachten op een versie die bereikbaar is voor het grote Internet-publiek. In het Digitaal Domein zitten nauwelijks pestilente dampen, het raam mag best open.
Goed gedaan Paul, Luuk, Guimet, Cyril, Annelies, Ben, Lidy en Dirk!
Group in Den Bosch.
Vorm
De site ziet er verzorgd uit. De schaarse illustraties zijn rustig vormgegeven. Boven iedere pagina staat een navigatiebalk. Deze bestaat uit twee delen. Op de bovenste regel staan de onderdelen van de site, vijf in getal als de homepage wordt meegerekend. De onderste regel bestaat uit de onderwerpen behorend bij het op dat moment geselecteerde onderdeel. Het is een dynamische navigatiebalk, die zich aanpast aan de gemaakte keuze. Dit is prettig en navigeren is eenvoudig. De teksten op de pagina’s zijn kort en goed gestructureerd.
Inhoud
De inhoud is uitgebreid en toont volledig. Elk onderdeel van de site begint met een paar regels tekst waarin wordt uitgelegd wat de bezoeker kan verwachten. De informatie is zeer actueel, en wordt regelmatig vernieuwd. Er is een hulpfunctie aanwezig met onder andere informatie over het gebruik van het DDD en een verklarende woordenlijst. Er is een apart formulier waarmee de bezoeker zijn NAW-gegevens kan wijzigen evenals zijn wachtwoord.
Mediumgebruik
Het DDD stelt haar klanten diverse middelen ter beschikking die zij kunnen gebruiken voor verkoopondersteuning. Zoals voorbeelden van advertenties voor in gedrukte media. De print van een advertentie kan vervolgens besteld worden. Verder kunnen er enige programma’s en foldermaterialen (Adobe Acrobat-formaat) worden gedownload, waaronder offerte-programmatuur voor online-berekeningen, anti-virussoftware en het Woordenboek verzekeringsbedrijf.
De Offerteservice bestaat uit een aantal offerte- en aanvraagformulieren die online kunnen worden ingevuld. De gegevens van de bezoeker zijn reeds ingevoerd. Per post stuurt Delta Lloyd de polis of de offerte.
Enkele pagina’s worden pas opgebouwd als de gebruiker daarom vraagt. Dit garandeert informatie die actueel is.
Prikkel
De verwijzingen naar de allernieuwste pagina’s zijn overzichtelijk bij elkaar gezet. Het downloaden van materialen via de site, de uitgebreide en vooral actuele informatie over de producten en verzekeringsonderwerpen, zullen een geregeld bezoek zeker stimuleren.
Betrokkenheid
De site wordt goed onderhouden. Dagelijks worden er nieuwe pagina’s toegevoegd. Zo is er bijvoorbeeld het dagelijks vaknieuws en de openingskoersen van de Delta Lloyd beleggingsfondsen. Nieuws wordt een week bewaard in een archief. De kalender bestaat uit evenementen en vergaderingen in de nabije toekomst en is erg actueel. Geen verouderde data. Dit geldt voor alles op de site, alles wordt erg up-to-date gehouden. Met behulp van een overzichtelijk formulier kan de bezoeker een vraag, idee, reactie of klacht naar Delta Lloyd sturen.
En zoals we op de foto zien; staat er een heel team klaar.
Nog wat puntjes…
* Delta Lloyd laat ons niet onnodig alles dubbel invullen. Gebruikt de inloggevens. We zijn bekend. * De verwijzing naar de ‘ouderwetse’ bereikbaarheid (telefoon, fax, brief) wordt niet genegeerd. * De zoekfunctie stelt de gebruiker in staat om ook de niet Veelvuldig Gestelde Vraag te stellen. En om juist díe vragen gaat het zo dikwijls. * De site is snel: bij het binnenhalen van de pagina’s, ontvangt de gebruiker eerst de tekst met informatie over de inhoud van de pagina. Ondertussen worden de spaarzame illustraties opgebouwd. Geen zut. Vormgegeven als diamantjes; hoe kleiner, hoe mooier dikwijls. * Delta Lloyd respecteert de trend van ‘reversed communication’: informatie wordt verstuurd op initiatief en verzoek van de gebruiker, en niet nodeloos uitgebraakt door de aanbieder.
Enkele aanbevelingen : * Wat normaal gesproken niet stoort, stoort nu wel: de grafiek van de Delta Lloyd top-20 in vergelijking met de AEX-index (geleend van Datastream) stopt eind 1996. Laat maar zitten dan, sindsdien is er zoveel gebeurd. * Antwoorden op zoek-vragen graag ook aanbieden in volgorden van relevante score. * Bij de download-programma’s ook Adobe Acrobat viewer aanbieden; of heeft iedereen dat al ?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.